Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusera på oändligt avstånd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peppelini

Ny medlem
Tog foto på månen ikväll. Använde mitt 55-300 zoomobjektiv med kameran i M-mode och manuell fokus. För mej är månen på oändligt avstånd. Men med 300 mm zoom och rätt fokus så kan jag fortsätta att vrida fokus-ringen några mm till så att månen återigen blir suddig. Är inte månen på oändligt avstånd för kameran, eller varför är det på det viset.
Någon som kan reda ut mysteriet?
Per

Jo, månen är på oändligt avstånd, men den där lilla extra biten som du kan vrida fokusringen drar det optiska systemet förbi "oändligt". Att det skulle vara exakt definierat med platsen där rörelsen för fokusering slutar är ett felaktigt antagande.

Moderna objektiv har inget "Infinity focus stop" som de äldre objektiven har. Med ett gammalt objektiv så kunde man vrida fokusringen tills det tog stopp och sedan vara säker på att man faktisk hade fokus på oändligheten. Med moderna objektiv så får man låta autofokusen fokusera på månen (som faktisk är längre bort än det mesta) och sedan markera på fokusskalan var oändligheten ligger. Oftast ligger den precis mitt mellan "fugvingarna" på oändlighetssymbolen, men inte alltid.

Det där extra fokusavståndet bortom oändligheten kan för övrigt vara rätt praktiskt när man fotar makro.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar