Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusera oändligt/manuellt K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Jag försöker ge mig in på att fokusera manuellt med min K10D och kit 18-55. Det går inte så jättebra och eftersom jag inte fotat med analog SLR så har jag inte de kunskaperna i ryggen. Har ett gäng fotoböcker men det står inte i någon av dem hur man fokuserar manuellt med en DSLR.

Förstår inte riktigt heller hur/när man skall använda "oändligt"läget. Får inte till skärpan ändå. Tex för fyrverkeritagning, hur sjutton får man fokus på något man inte vet vart de kommer dyka upp?
 
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

till exempel:
@ 35mm f/8 och med fokus på 7,69meter så har du skarpt mellan 3,845m och oandlighet...

vad menar du med oändligt läget? du får inte vrida fokusringen ända ner i botten åt oändligthållet, den läget är "förbi" oändligt och dte blir oskarpt...

vill du fotografera fyverkerier så är det bara fokusera på nåt som är UNGEFÄR lika långt bort, du kommer att få skarpt från bara några tiotal meter till oändlighet vid en liten mindre bländare, säg f/8... ska du ha f/1,4 är det ju givetvis lite kinkigare
 
Det första du bör göra, är att säkerställa att dioptrin är korrekt inställd. Dioptrin har ett skjutreglage på ovansidan av sökaren. Montera fattningsskydded av plast, som kom med kameran, och rikta kameran mot en ljus vägg eller taket eller dylikt. Titta i sökaren och vrid dioptrireglaget till det läget där sökarens markeringar är som skarpast.

Nu har du ställt in skärman mot mattskivan.

Nu kan du lossa fattningskyddet och montera ett objektiv. När du fokuserar, så fokuserar du mot mattskivan i sökaren. Välj ut en punt att fokusera mot - du måste bestämma dig för vilken punkt i motivet som ska vara skarpt, och så fokuserar du mot den tills du hittar det skarpaste läget i sökaren.

Glöm AF hjälpen, alltså den gröna lampan som stämmer av mot fokussystemet. Det är lätt att vrida förbi fokusläget, eftersom när den har hittat fokus så kan lampan lysa även om man fortsätter vrida lite lite till. Den är inte så jätteexakt.

Övning ger färdighet!
Tycker du att sökarbilden är för liten att fokusera mot, svårt att se fokus, så finns det fokusförstorare att köpa - bl a en från Pentax. Kostar några hundra och förstorar upp sökarbilden så fokusjustering underlättas.

Hälsar
R
 
reine vindebro skrev:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

till exempel:
@ 35mm f/8 och med fokus på 7,69meter så har du skarpt mellan 3,845m och oandlighet...

vad menar du med oändligt läget? du får inte vrida fokusringen ända ner i botten åt oändligthållet, den läget är "förbi" oändligt och dte blir oskarpt...

vill du fotografera fyverkerier så är det bara fokusera på nåt som är UNGEFÄR lika långt bort, du kommer att få skarpt från bara några tiotal meter till oändlighet vid en liten mindre bländare, säg f/8... ska du ha f/1,4 är det ju givetvis lite kinkigare
vill bara säga att jag brukar inte stava såhär illa om jag har tid att korrekturläsa mitt inlägg efter jag skrivit det...*skäms
 
När det gäller fyrverkeri så brukar det oftast vara mörkt ute. Då tar man hjälp av en gatlykta eller annan lampa på lämpligt avstånd och fokuserar mot den. Man bländar oftast ner till bl 8 eller 11 vid fyrverkerifoto och då blir skärpedjupet så pass stort att det inte är så känsligt med fokuseringen.

Oändligt-läget ligger inte vid ändläget som Reine påpekat utan vid det streck som är markerat med oändlighetsmärket. Det gäller autofokusobjektiv. På gamla manuella objektiv är oftast oändlighetsmärket vid ändläget så då är det lite lättare.

//Lars
 
holmbo skrev:
När det gäller fyrverkeri så brukar det oftast vara mörkt ute. Då tar man hjälp av en gatlykta eller annan lampa på lämpligt avstånd och fokuserar mot den. Man bländar oftast ner till bl 8 eller 11 vid fyrverkerifoto och då blir skärpedjupet så pass stort att det inte är så känsligt med fokuseringen.

Oändligt-läget ligger inte vid ändläget som Reine påpekat utan vid det streck som är markerat med oändlighetsmärket. Det gäller autofokusobjektiv. På gamla manuella objektiv är oftast oändlighetsmärket vid ändläget så då är det lite lättare.

//Lars

Det känns oerhört filosofiskt utmanande att det finns ett läge längre bort än oändligheten :)
 
Punkk skrev:
Vad finns närmare än 0 meter, Vad finns längre bort än oändligheten? Det såna saker jag aldrig kommer inse med min begränsade hjärnkapacitet.... :)

Jag är helt med! Fnissar inombords när jag skriver eller läser "bortom oändligheten"... :D
 
holmbo skrev:
Hoppas du fått någorlunda vettiga svar på dina frågor också.

//Lars

Jodå. Tack! Jag vet inte om jag är riktigt med på hur oändligt-läget fungerar. Får testa ikväll om det dyker upp någon måne. Tycker inte att det blir skarpt, fast det kanske det inte blir när det är så otroligt långt bort?
 
Tänk er att man förskjuter en lins framåt, tills den fokuserar på parallellt infallande ljusstrålar. När vi sen flyttar linsen lite framåt till, kommer den uppenbarligen inte fokusera på något alls. Fokuspunkten ligger inte på "bortom oändligheten", utan allt blir suddigt, oavsett avstånd, inbillar jag mig.

Bortom oändligheten är vi bara på vridreglaget på objektivet.

Lycka till med fotograferingen av månen!
 
Bortom oändligheten, mindre än noll, hur man blinkar i en rondell, djupa filosofiska frågor som kan få vem som helst att ligga sömnlös.

Jag brukar också försöka mig på månen emellanåt, och den rackaren vill bara inte bli sådär knivskarp som jag tänkt mig att den ska bli. Trots att jag provat allt (utom riktigt dyra och fina objektiv), plus tungt photoshoppande så blir det bara "sådär".

Och nu håller sig månen undan ett tag framöver, antagligen bara för att jag just fått hem ett objektiv som är nära besläktat med hubble-teleskopet och som jag hoppas ska ge månen en match. Nåja, nästa fullmåne blir den 24/12.
 
Att fokusera manuellt med en DSLR är inte så enkelt då mattskivan saknar s.k. snittbild (som hjälper till att bedöma när det är skarpt). Det finns iofs sådana skivor att köpa (dock ej från Pentax), men det är kanske inte det man först åtgärdar.
Som andra tidigare sagt, att gå över på manuell fokus och sean ställa på något på liknande avstånd är en lösning. En annan som fungerat för mig för t.ex. fyrverkeri är att flytta autofokusen till AF-knappen. Man kan då fokusera på ett fyrverkeri, och sedan använda den inställningen (Jajjamen K10 hinner fokusera på en fyverkeripjäs).

Att du inte upplever bilder av månen som särskilt skarpa kan bero på flera saker.

1) Månen är ganska liten, så man måste ofta beskära bilden mycket. Alltså blir pixlarna stora.

2) Månen är lite, man måste alltså använda teleobjektiv. Det är svårt att lyckas hålla ett långt teleobektiv helt stilla. Och även om SR hjälper till så blir bildena inte helt skarpa med dess hjälp, bara nästan.

3) Ljuset fån månen har passerat genom hela atmosfären. ÄVen om den är tunn så är det i alla fall 30-40 km med luft. Denna luft innehåller föroreningar, vattenånga (moln) samt kanske framförallt olika temperaturer. Att luft med olika temperatur kan ge intressanta eftekter ser man ju t.ex på den varma luften över en asfalterad väg på sommaren. Eller titta på skuggan av en grill som är tänd. Ovanför grillens skugga kan man se hur ljuset krusas av de varma luften. Det fins många sådana temperaturskillnader i atmosfären, inte lika stora, men måga och långa. Det är bl.a. därför stora teleskop placeras högt upp i bergen, eller helst i rymden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.