Annons

Fokusera med tummen på D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Steffopersson

Ny medlem
På min gamla d70 kunde jag ändra autofokus från avtryckaren till AE-L-AE-F-knappen. Tycker det är betydligt smidigare att slippa ha fokusen på avtryckaren.
Nu har jag köpt en begagnad d200 och försöker hitta samma funktion där. Men den har i stället en AF-ON-knapp som används för fokusering. Problemet är att det inte går att komponera om bilden efter fokusering, och sedan trycka av. Då måste jag först låsa fokuseringen med AE-L-AE-F-knappen, vilket gör att jag har tre knappar att hålla reda på. Kanske rörigt förklarat, men kan någon ge mig ett tips på hur jag ställer in kameran på bästa sätt för att kunna utnyttja "tumfokuseringen".

Du kan ta bort autofokus från själva avtryckaren, så det är inga problem. Det gäller bara att hitta funktionen i menyerna;-) Jag har för mig att det är lite kryptiskt beskriver också.

Du måste ha kamerans AF i läget "continous" och inte "single". Kolla den lilla switchen på husets nederkant.

Nu minns jag inte exakt, men det kan hända att du måste välja något någonstans i menyerna också som prioriterar avtryck framför fokus.

Du måste ha kamerans AF i läget "continous" och inte "single". Kolla den lilla switchen på husets nederkant.
Nejdå, det behövs inte. Man behöver bara lyfta AF-funktionen från avtrycket, vilket finns som ett specifikt val i menyerna. Jag minns att jag höll på att bli vansinnig på detta själv, men har använt tumfokus precis som Stefan beskriver, efter att jag lyckades hitta hur man gör.
Att ha kontinuerlig AF inställd kan dock vara en bra idé om man ofta använder det. Det är ju bara att släppa tummen och komponera om, vilket i vanliga fall inte går i C-läge. Själv gillar jag inte alls C-läget eftersom objektivet gärna står och "hackar" fram och tillbaka när det väl hittat fokus (så länge man håller knappen intryckt förstås).

Nu minns jag inte exakt, men det kan hända att du måste välja något någonstans i menyerna också som prioriterar avtryck framför fokus.
Det kan du däremot ha rätt i!

Tillägg: Jag blandade visst ihop användarnamnen. Fixat.

Senast ändrad:
Jo, det är nog fyra steg (märkligt vad snabbt man glömmer).

1. Koppla bort AF-kopplingen från avtrycket. Däremot kan du med fördel lägga exponeringslås där, om du använder det.

2. Koppla "autofokus på" till tumknappen. Lägg inget exponeringslås där.

3. Se till att kameran väljer att prioritera avtryck framför fokus. Jag har för mig att du kan välja det separat för kontinuerlig respektive singel autofokus.

4. Se till att lilla switchen står i ett läge där du angivit "avtrycksprioritet". Annars måste du ha något skarpt under minst en av de aktiva AF-punkterna i sökaren för att kunna trycka av.

Anledningen till att jag var ute och famlade efter den lilla switchen är att jag tror att fabriksinställningen är att kontinuerlig autofokus knäpper av även om inte kameran hittar skärpa under en AF-punkt och att den inte gör det i single-läget.

Ja, vad säger du Makten, det är väl allt?

Ja, vad säger du Makten, det är väl allt?
Ja, det där verkar vettigt. Jag kan också rekommendera att ställa AF-L/AE-L-knappen till att endast låsa ljusmätning, samt att denna även är låst när man släppt tummen. På så sätt kan man ha fokus och mätning på skilda knappar utan att behöva hålla avtrycket nere när man komponerar. Det kan vara bra om man tar lång tid på sig, exempelvis när man fotar med stativ. Man kan fortfarande ha mätningslås på avtrycket, men när man väl väljer att använda tummen (AF-L/AE-L) så sätts avtryckets mätningslås ur spel. Mycket smidigt.

Ja, det där verkar vettigt. Jag kan också rekommendera att ställa AF-L/AE-L-knappen till att endast låsa ljusmätning, samt att denna även är låst när man släppt tummen. På så sätt kan man ha fokus och mätning på skilda knappar utan att behöva hålla avtrycket nere när man komponerar. Det kan vara bra om man tar lång tid på sig, exempelvis när man fotar med stativ. Man kan fortfarande ha mätningslås på avtrycket, men när man väl väljer att använda tummen (AF-L/AE-L) så sätts avtryckets mätningslås ur spel. Mycket smidigt.

Just så har jag också ställt in det. Fungerar bra.

Tack för svaren, gott folk. Har precis kommit hem från landet så jag har ännu inte hunnit testa om jag lyckas göra rätt med hjälp av era helt säkert eminenta tips.
(Och tack Göran, för att du hjälper en gammal Fojo-Elev...)

På min gamla d70 kunde jag ändra autofokus från avtryckaren till AE-L-AE-F-knappen. Tycker det är betydligt smidigare att slippa ha fokusen på avtryckaren.
Nu har jag köpt en begagnad d200 och försöker hitta samma funktion där. Men den har i stället en AF-ON-knapp som används för fokusering. Problemet är att det inte går att komponera om bilden efter fokusering, och sedan trycka av. Då måste jag först låsa fokuseringen med AE-L-AE-F-knappen, vilket gör att jag har tre knappar att hålla reda på. Kanske rörigt förklarat, men kan någon ge mig ett tips på hur jag ställer in kameran på bästa sätt för att kunna utnyttja "tumfokuseringen".

Custommenyn, A6=Off /FW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar