ANNONS
Annons

fokus problem EOS350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel R

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en 350D. Har fotat i tre hela dagar på väderöarna och tagit en hel del landskapsbilder. Jag tycker i vissa fall att bilderna är väldigt oskarpa. Vid dessa tillfällen har ljus och andra förhållanden varit mycket bra.
Smuts, imma och inställningar verkar inte vara problemet.

En av bilderna finns här (ca 2meg)http://www.reidal.com/bild.jpg

Kan kameran eller objektivet vara felinställt?
Någon som har några tips?

Mvh

Daniel

Hej Daniel
Har du tagit bilderna med stativ eller på fri hand, för har du fotat på fri hand så kan det ju vara skakningsoskärpa som är orsaken. Annars kan det vara att det blåst mycket.

Vid bländare 3.5 och 1/400s som kameran valde i exponering borde det inte se så illa ut. Vad har du för objektiv? Det verkar lida av grym kromatiskt aberration (om man kollar på lyktstolpen närmast till vänster och de två masternalängst till höger). Har du testat med bilder tagna under andra situationer?

Johan

Hej Daniel.

Jag tittade på bildinformationen till din bild och såg att du använt bländare 3.5. Min uppfattning är att landskapsbilder kräver lite mindre bländare för att bli bra, själv brukar jag använda 11 eller 16 för den typen av bilder.

Jag tycker också att det ser ut som en del kromatisk abberation (lilafärgad linje) runt t.ex. stolpen. Även det gör att bilder kan se "suddiga" ut. Vilket objektiv har du använt?

Sist men inte minst; prova att göra en papperskopia av din bild. På en skärmbild förstoras inte bara det bra, även det dåliga. Inte säkert att du upplever det lika på en mindre papperskopia.

MVH

Arne

edit: Snacka om att vara 2:a, Johan hann före...

Ingetstativ.

Jag använder mig av 18-50 objektivet från canon som "följde med".

Tycker inte att det är alla bilder som blir kassa. Men jag har lagt ut några fler här www.reidal.com/temp.zip (12meg)

Några är med sämre ljus, på kvällen. Men jag är bombis på att min powershot s60 skulle ta bättre än så här....

Om du använder kitobjektivet, så måste du blända ner vid vidvinkel, bländare 8 om det ska bli någorlunda med kitobjektivet.

Precis som Jörgen skriver kan du behöva blända ned för att få större skärpa. Kitobjektivet är ok, en inte väldigt bra. Hur kasst det är tror jag är en åsikt som varierar med hur mycket folk har spenderat på sina gluggar :)

Arne har också en poäng i att dina bilder säkerligen ser bra ut på papper.

Johan

f3.5 bländare i denna situation är alldels för lite för att få riktig skärpa i hela bilden. Speciellt med kitobjektivet.

Tidningen foto skrev (Hasselblad har mättupp): Vid 18mm fullbländare f3.5 har du endast max 2-4mm skärpa från mitten ut till kanterna på negativet (ccd: n). Efter ett par stegs nerbländning har du skärpa ända ut till kanterna. Sedan för att få skärpedjup i bilden hade jag nog kört med minst f11-16 i dessa bilder. Vid dessa nerbländningar (f11-16) kan du åkt på att använda stativ eller stöd mot något då slutartiderna åkt upp speciellt när det är lite mörkare ute.

En annan sak jag lade märke till är att på högerbildhalva verkar det vara suddigt men inte lika väl på vänster. Du kanske har fått ett något defekt objektiv.

Daniel R skrev:

...En av bilderna finns här (ca 2meg)http://www.reidal.com/bild.jpg

Mvh

Daniel
Bilden ser väldigt oskarp ut till höger men OK i vänsterkant. Konstigt men inte särskilt förvånande med tanke på att det är kitoptiken. Själv har jag inte blivit imponerad av en enda bild tagen med den optiken. Den är snudd på tekniskt undermålig.

Tack för alla bra svar. Det hjäper verkligen.

Skall kolla om det är vänstersida i fler bilder. Blända ner är ett hett tips.

Vågar jag fråga vilket motsvarande objektiv som rekomenderas? I rimlig prisklass....

Samma sak för mig

Köpte mig precis en Minolta 7D och petade på mitt standard objektiv som jag hade sen 505i kameran. Har tagit bra bilder på papperskopia tycker jag.
Det blir inte heller riktigt bra skärpa med det objektivet tilsammans med min 7D. Ska nog köpa mig ett 50mm fast objektiv eller ett 18 - 45 eller liknande för att få bra skärpa. Lite surt att bita i det äpplet men det får man tydligen ta.

Aj, nu ställdes frågan om vilket objektiv som skall köpas. Nu översvämmas forumet med svar :) Mitt standardsvar är att inte köpa något objektiv på ett tag. Plåta en tid och se vilken brännvidd du föredrar. Sedan märker du om du vill ha vidvinkel/mellanzoom/tele/makro/...

Johan

Daniel R skrev:
Jag har precis köpt en 350D. Har fotat i tre hela dagar på väderöarna och tagit en hel del landskapsbilder. Jag tycker i vissa fall att bilderna är väldigt oskarpa. Vid dessa tillfällen har ljus och andra förhållanden varit mycket bra.

Mvh

Daniel

Jag har upplevt samma problem med min aldeles nyköpta d350. Då detta var min första D-SLR viste jag inte hur mycket man kunde begära av kameran. Jag använde då en gammal lins 24-85, som tillsammans med 350an frontfokuserade.
Med en kontroll/justering på canon servicecenter, samt nyköpt 17-40 lins är dock problemet borta! Enbart justeringen löste dock inte problemet.
/Henrik

Daniel R skrev:
Tack för alla bra svar. Det hjäper verkligen.

Skall kolla om det är vänstersida i fler bilder. Blända ner är ett hett tips.

Vågar jag fråga vilket motsvarande objektiv som rekomenderas? I rimlig prisklass....

Sigma EX 18-50/2.8

Fast vänta med att köpa objektiv tills du vet vad du behöver.
Jag har haft min 350D i några månader nu och har upptäckt att jag mest använder mitt 70-300mm objektiv (som jag iofs bara haft några veckor).
Jag använder naturligtvis också kitobjektivet men då oftast runt 50 mm.

Alltså har jag bestämt mig för att så småningom komplettera mitt 70-300 mm med ett fast 50/1.8 som inte kostar så mycket.
För mig är det antagligen en bättre lösning än ett relativt dyrt 18-50/2.8mm, de få gånger jag vill ha mer vidvinkel kan man ju (förhoppningsvis) blända ned kitobjektivet ett par steg.

Daniel R skrev:

Mvh

Daniel

den var jävligt kass.
själv så har jag fått "kniv" skarpa bilder med kitet.
nog något mer fel än bara kitet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar