Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokus på tummknappen D40 och D60

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte skaffa mig till kamera av lite enklare modell. Har tittat lite på D40 och D60. Eftersom jag har vant mig vid ha aktivera fokuseringen på tummen så vill jag även ha det på denna kamera. Har testat lite men det verkar som om det inte går att få till det på något användbart sätt. Det går att flytta fokuseringen från avtryckaren till tummknappen som det står af-l/ae-l på. Då ställer man skärpan med tummen och så långt är allt bra. Det går däremot inte att ta någon bild om man inte har kvar fokuspunkten på det man ställt in den mot. Man måste alltså ha fokuspunkten på precis den punkt som ska vara skarp.

Är det någon som har lyckats få till tummfokusen på ett bra sätt på någon av de här kamerorna?
 
Knappen märkt AE-L/AF-L kan ställas i fem olika lägen: fyra kombinationer av autofokus- och/eller exponeringslås eller ett femte för fokusering. Varför det inte skulle gå att vänja sig vid att låta den automatiska fokuseringen ske i anslutning till själva exponeringen, dvs. höger pekfinger, förstår jag inte. Några ytterligare alternativ (utöver manuell fokusering förstås) känner jag inte till.
 
Hej!
Det är för att autofokus är inställt på S och inte C. :)
AF-A, eller AF-S är för statiska objekt, och måste ha låst fokus för att kameran ska kunna exponera. AF-C är däremot inte tvunget att ha fokus korrekt för att du ska kunna ta ett kort :)
 
Har för mig att Nikon valt att ha AF-prioritet på både AF-S och AF-C på sina enklare systemkameror (vilket i princip gör AF-on knappen meningslös).

På de mer avancerade kamerorna kan man växla mellan AF-prioritet och slutarprioritet.
 
Florestan

Att vänja sig vid att autofokusen aktiveras med avtryckaren är ju inte så svårt de är ju det som de flesta har gjort. Har man däremot vant sig vid att fota med fokuseringen på tummen är det svårt att vänja sig av med det. Det är ju så mycket bättre, enklare och man få betydligt bättre kontroll.


Lillek

Jag har helt för mig att jag testat på både c och s och det funkar inte på något.


Fogel70

Det verkar nog som att de har varit så osmarta att de har tagit bort den möjligheten på de här enklare kamerorna.
 
Hej!
Det är för att autofokus är inställt på S och inte C. :)
AF-A, eller AF-S är för statiska objekt, och måste ha låst fokus för att kameran ska kunna exponera. AF-C är däremot inte tvunget att ha fokus korrekt för att du ska kunna ta ett kort :)

Ursäkta om jag ninjar tråden lite...
Men jag brukar använda tumknappen på min d90 för att fokusera (grymt mycket skönare än med pekfingret imo) och enda sättet att få hjälplampan att lysa är ju med AF-A och använda mittersta fokuspunken. Så om jag nu ställer in fokus på nåt, ändrar kompositionen genom att vrida kameran lite så kommer jag ibland inte få ta en bild för mittersta fokuspunken inte har fokus.
Vet nån hur man stänger av denna extremt korkade "feature"?
 
En knapp med fokuseringslås behövs inte. Däremot att kameran klarar att ta en bild utan att fokuspunkten är skarp. Fokus låses så fort tummen släpper knappen. Problemet är att det inte alltid går att ta någon bild.
Prova att, som det tipsas om ovan, plåta med AF-C ännu en runda då. Eller växla över till MF på objektivet efter att fokus låsts i önskad del av bilden.
 
AF-C verkar inte funka då den fortfarande har fokus- och inte slutarprioritet (vilket inte de dyrare kamerorna är begränsade till). Att för de allra flesta bilderna växla till MF på objektivet är uteslutet då de är allt för krångligt. Det fina med tumfokus är ju att det är så otroligt enkelt, snabbt och smidigt.

Det verkar helt enkelt som att det går att fokusera med tummen, men då det inte går att välja bord fokusprioritering är funktionen mer eller mindre oanvändbar. Synd då jag vill ha en mindre kamera, men kunna arbeta med den på ungefär samma sätt som min större.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.