Annons

Fokus på fler personer än EN.....hur?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hehe, jag vet inte hur många gånger jag sagt till mig själv, "så, nu behöver jag verkligen inte köpa mer grejjer, nu har jag allt jag behöver" mmm... ;-)
 
....


Om jag bara ska fota EN så blir bilderna helt okej. Om 2 eller fler....så blir det som sagt katastrof.

Jag brukar ha ett lite högre bländartal ju fler personer det är (skärpedjupet) men nu tror jag att det är fel.....

....

Nu kanske nån redan tagit upp detta...

Eftersom du har en Canon 40D så har den en funktion på programratten som kallas "A-DEP". Den är användbar för t.ex. gruppfoto eftersom den mäter fokus på flera avstånd till "gruppen" med sina nio fokuspunkter och räknar ut vilken bländare som skall användas för att alla i gruppen, från främre till bakre, skall hamna i skärpa. Detta förutsätter då helst att alla nio fokuspunkterna täcker gruppen. Med lite experimentarande så ser du nog A-DEP:s möjligheter och begränsningar.
 
Skärpedjupet är väl det samma vid samma bländare och samma avbildningsskala oavsett brännvidd?

Om du fotar en person i helfigur och personen täcker bilden från neder- till överkant med olika brännvidder (personen eller fotografen får flytta sig allt längre bort med större brännvidd) skall skärpedjupet runt motivet vara det samma.

Rätta mig om jag har fel. /FW
 
Det är rätt.

Däremot tänker man ofta inte på att skärpedjupet varierar med hur stor utskrift man gör. På en liten kopia ser man inte oskärpan. Förstorar man mer ser man alla fel och suddigheter.
 
Så lätt det kan vara!

Ställ personerna brevid varandra är det enkla tipset eller välj en mindre bländaröppning,(högre tal) tills de kommer i fokus.

En del kameor som t ex Canons har en funktion för skärpedjup, där kameran räknar ut vilken bländare kamaeran ska ha för att få hela motivgruppen i fokus, genom att kameran ber fotografen att ställa fokus på de närmast och längs bort, varefter bilden kan tas. Funktione heter "DEP" på programratten på kameran.

Är på väg och skall ta gruppfoto och läste Rolands inlägg om DEP, STORT TACK
 
Flikar in med en fråga, om man använder autofokus så kan den ju visa på flera olika punkter samtidigt med olika avstånd, hur går det till ? Eller är det så att jag bara minns fel att det varit olika avstånd ?

När AF "blippar" på flera motiv på olika avstånd bedömer kameran att skärpedjupet är tillräckligt för att samtliga motiv ska vara skarpa... skulle jag tro.
 
När AF "blippar" på flera motiv på olika avstånd bedömer kameran att skärpedjupet är tillräckligt för att samtliga motiv ska vara skarpa... skulle jag tro.

Eller så är det exakt samma avstånd till de olika objecten vid de olika punkterna kanske, jag vet inte hur det fungerar.


Något som KAN ha översetts i denna tråd är just autofocusen. Kamerorna har ofta som grundinställning den där värdelösa inställningen som gör att kameran väljer fokuspunkt själv. Jag har aldrig förstått poängen med det, den väljer ju aldrig fokus där man vill ha den och vid makrofoto där precision är av vikt blir det hopplöst.

Jag brukar ställa in kameran så att den bara läser i mittpunkten, vis olika behov byter jag punkt som ska mäta och fokusera, men det är alltid vid den specifika punkten man valt som mäts.

Har du fler personer kanske felet ligger här, att kameran börjar välja fokus på saker som du inte tänkt.
 
Eller så är det exakt samma avstånd till de olika objecten vid de olika punkterna kanske, jag vet inte hur det fungerar.


Något som KAN ha översetts i denna tråd är just autofocusen. Kamerorna har ofta som grundinställning den där värdelösa inställningen som gör att kameran väljer fokuspunkt själv. Jag har aldrig förstått poängen med det, den väljer ju aldrig fokus där man vill ha den och vid makrofoto där precision är av vikt blir det hopplöst.

Jag brukar ställa in kameran så att den bara läser i mittpunkten, vis olika behov byter jag punkt som ska mäta och fokusera, men det är alltid vid den specifika punkten man valt som mäts.

Har du fler personer kanske felet ligger här, att kameran börjar välja fokus på saker som du inte tänkt.


Jag kan nästan hålla med om din åsikt dock med ett undantag. Alla punkter invalda och AF-servo är bra att fota flygande fågel mot en bakgrund som ligger långt bortom pippin - då fungerar det faktist... Men är iofs också det enda fallet jag ser att det fungerar tillfredställande också.
 
Hejsan!


Undrar bara varför ingen valt det självklara svaret??

Ljus...

Studio är ju det optimala men men...

Skaffa en bra blixt, om du inte har någon.
Bländare 8,11 eller 16 beroende på optik
avstånd och blixtstyrka.

Kompa lite med slutartider allt från 1/15 till 1/250...
Allt under 60 eller 100:del är för att få upp
bakgrundens ljus i bilden tex vid mörka miljöer...

Tänk bara på att försöka "softa" ljuset
med diffuser, Bouncer, reflexskärmar etc...

Bra blixt = fantastiska möjligeheter till bra resultat!


Lycka till!

MVH /David.
 
Jag kan nästan hålla med om din åsikt dock med ett undantag. Alla punkter invalda och AF-servo är bra att fota flygande fågel mot en bakgrund som ligger långt bortom pippin - då fungerar det faktist... Men är iofs också det enda fallet jag ser att det fungerar tillfredställande också.

Haha, det har jag aldrig tänkt på. Jag HAR dock tänkt på vad svårt det är att fokusera på flygande fåglar med den där enda mittpunkten...

Man är väl så dum som man gör sig. Nu ska jag ut och plåta flygande fåglar!
 
Hejsan!


Undrar bara varför ingen valt det självklara svaret??

Ljus...

Studio är ju det optimala men men...

Skaffa en bra blixt, om du inte har någon.
Bländare 8,11 eller 16 beroende på optik
avstånd och blixtstyrka.

Kompa lite med slutartider allt från 1/15 till 1/250...
Allt under 60 eller 100:del är för att få upp
bakgrundens ljus i bilden tex vid mörka miljöer...

Tänk bara på att försöka "softa" ljuset
med diffuser, Bouncer, reflexskärmar etc...

Bra blixt = fantastiska möjligeheter till bra resultat!


Lycka till!

MVH /David.

Genom att använda bländare 11 eller 16, ha mycket ljus, till exempel blixtar så som David beskriver och ett måttligt vidvinkligt objektiv och STÄNGA AV AUTOFOKUSEN och pressa ihop gruppen framåt-bakåt och fokusera på något i mitten av gruppen, så ordnar det sig.

MVH
/Lars
 
Genom att använda bländare 11 eller 16, ha mycket ljus, till exempel blixtar så som David beskriver och ett måttligt vidvinkligt objektiv och STÄNGA AV AUTOFOKUSEN och pressa ihop gruppen framåt-bakåt och fokusera på något i mitten av gruppen, så ordnar det sig.

MVH
/Lars

Skulle dock aldrig välja att ta focus
på något annat än främsta person...

Jag vill inte ha bilder där det uppenbart
viktigaste punkten i motivet blir grumligt
oskarp...
(Alltså den person som står längst fram)

Inte då tvunget att ta ögonskärpa, men att
få som sakt den taskiga förgrunds oskärpan
på ett ansikte är döden för mig...

Väljer dock också att köra på något annat
än vidvinkel, vilket bara ger en massa
linsförvrängningar...

(Helkropp i studio plåtar jag oftast med 70-200...)


Lycka till!

MVH /David.
 
Skulle dock aldrig välja att ta focus
på något annat än främsta person...

Jag vill inte ha bilder där det uppenbart
viktigaste punkten i motivet blir grumligt
oskarp...
(Alltså den person som står längst fram)

Inte då tvunget att ta ögonskärpa, men att
få som sakt den taskiga förgrunds oskärpan
på ett ansikte är döden för mig...

Väljer dock också att köra på något annat
än vidvinkel, vilket bara ger en massa
linsförvrängningar...

(Helkropp i studio plåtar jag oftast med 70-200...)


Lycka till!

MVH /David.

Om man fokuserar på den som står längst fram i en grupp, så blir den som står längst bak troligen oskarp eftersom skärpedjupet inte räcker ända dit. Däremot har man en massa "onödig" skärpa framför de främsta.

Vidvinkel är inte så bra, men tyvärr nödvändigt ibland. Motsvarande 35mm i fullformat är det vidvinkligaste som kan fungera.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar