Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokus på ögon

Produkter
(logga in för att koppla)

LisaS

Medlem
Jag tillhör dom som helst använder manuell fokus för att jag aldrig blir nöjd med kamerans automatiska fokusering. Men det är hög tid att lära mig använda autofokus så jag ber er bjuda på era bästa tips för att lyckas fokusera på ögon vid porträttfotografering (även då modellen inte är helt still).

Tack på förhand!

/Lisa och min Nikon D90

Ett tips är attt testa tumfokus. Alltså att man lägger fokusstart på AF-L/* (nikon/canon) under tummen samt tar bort den från avtrycket. Det ger möjlighet att använda kontinuerlig autofokus oftare då fokuseringen stannar när du släpper tummen oavsett om avtrycker är nere eller inte.

Men vad bra!! Det kommer att krävas lite träning (och avvänjning av gamla beteendet) men detta är nog precis vad jag behöver för att slippa störa mig på att den fokuserar om hela tiden. Tack!

Vilken inställning rekommenderar du för AF-område?

En kanske självklar sak, men säger i alla fall. Använd den fokuspunkt som passar bäst och undvik att komponera om eller röra kameran efter fokuseringen, om du använder AF-S (fokuseringen låser sig vid halvtryck). Komponerar man om bilden rubbar man skärpeplanet, vilket inte är så kul om man använder stora bländare som ger kort skärpedjup. Dessutom finns alltid risken att i samma veva också rubba kameran i djupled, vilket också flyttar skärpeplanet.

Vilken inställning rekommenderar du för AF-område?

Single Area eller vad nu Nikon kallar det när man bara har en enda AF-punkt. Använder man Auto Area eller Dynamic Area och allt vad det heter så kan fokus hamna "lite var som helst" när det är korta skärpedjup och precis fokus som gäller.

Men vad bra!! Det kommer att krävas lite träning (och avvänjning av gamla beteendet) men detta är nog precis vad jag behöver för att slippa störa mig på att den fokuserar om hela tiden. Tack!

Ett annat alternativ är att ställa in tumknappen till att låsa fokus. Då har du fortfarande autofokus på avtrycket och behöver inte lära om, men du kan när som helst låsa fokus genom att trycka på tumknappen.

Nu är jag i och för sig Canon-fotograf, men jag antar att samma möjlighet även finns på Nikons kameror.

Har provat lite olika och föredrar nog att fokusera endast på en specifik punkt. Det var ju enklare än jag trodde att byta punkt under tiden man fotar (med tummen på piltangenterna). Och möjligheten att låsa fokus har jag inte ens tänkt på tidigare.

Framförallt har jag lärt mig mycket om kamerans fokusalternativ och är nog mogen att släppa taget om fokusringen på objektivet:)

Tack för era tips!
/Lisa

Har provat lite olika [...]

Framförallt har jag lärt mig mycket om kamerans fokusalternativ och är nog mogen att släppa taget om fokusringen på objektivet:)

Va' glad man blir när man läser sådant! Någon kollega får tips, provar själv, och får insikt. Härligt!

Per, som inte kan just detta men fick lust att prova själv!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar