Annons

Fokus med R jämfört med R5/R6 vid motljus

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Hej!

Jag är i stort mycket nöjd med hur Canon EOS R hittar fokus i de flesta situationer. Däremot när bakgrunden är ljusare än objektet blir det rätt ofta problem. Trots att af-punkten endast ligger över objektet så vill den inte hitta fokus pga den ljusare bakgrunden. Är det förhållandevis bra ljus även över objektet brukar det fungera men annars uppstår problemet. Har någon av er som bytt från R märkt skillnad gällande detta med R5/R6? Eller känner ni inte igen problemet alls vare sig med R eller R5/R6?

Tack på förhand
Jonas

Tycker det påminner om mina problem med Nikon Z6II. Skrev en blogg om det, länkat och Nikonsupporten tittar på det nu.

Det är oberoende på om det är kontinuerlig fokus eller låsning. Även oberoende om jag har en eller flera fokuspunkter.

Vad som gör skillnad är om bakgrunden är i fokus eller inte, ligger fokus bakom objektet och den ska gå närmare så accepterar den fokus utan att göra något även om hela fokusrutan är ur fokus. Vrider man fokusringen först till att vara närmare objektet och sedan anfaller målet så blir det alltid rätt fokus.

Detta finns inte på DSLR men finns på både min Z6II samt V1 som är spegelfria.

Det som också påverkar är kontrasten på objektet, tex så var det helt omöjligt att sätta fokus på röda tulpaner men gula påskliljor var helt OK.

Så det finns något i de spegelfrias AF-system som påverkas av bakgrunden fastän den helt skulle bortses ifrån enligt AF punkten. Samt hur kontrastrikt själva objektet är.

Något som också påverkar AF för en spegelfri är att exponeringen är rätt på motivet. Ett exempel är månen, en DSLR kan sätta fokus mot en överexponerad måne utan några problem, men en spegelfri (iaf min Z6II) måste ha rätt exponering av månen först innan man kan sätta fokus.

Stort tack för det även om dina tester tyvärr bekräftar de svagheter som inte borde finnas. Känner även igen det du säger kring att manellt sätta fokus nära objektet och på så vis tvinga systemet att välja rätt. Tyvärr fungerar ju inte det i servo. Jag hade lite hopp om att AF-en var ett första försök från Canon med brister som skulle vara borta i nästa generation. Har Sony samma problem och Nikon även i sin senast släppta modell lär väl problemet finnas även i R5/R6. Låter som jag kan spara lite pengar och behålla R ett tag till. Nämnda brist är egentligen enda brist som inte är relaterat till GAS.

Hoppas någon med R5/R6 kan märka förbättringar trots allt. Vi får se om någon mer kommer in i tråden.

Jag har R5 och känner inte igen det du beskriver i första inlägget. Jag är än så länge ganska imponerad av autofokusen överlag.
Det finns två punkter som fungerar mindre bra (kanske användarfel delvis?)

- Flygande fågel och litet autofokusområde valt. På DSLR som 7DII och 5D IV har jag ofta i all hast lyckats sätta lugnt och stadigt förbiflygande fågel med "finpricken" (t ex kretsande rovfågel). Väljer jag i princip något annat än "alla AF-punkter" på R5 är risken jättestor att pippin hamnar utanför det valda området., även exemplet kretsande rovfågel. Då börjar autofokusen ofelbart att jaga, och man har inte en chans att få in pippin igen utan att ta ned och fokusera på ett skogsbryn eller något och sedan börja om. AF-Case har samma inställningar som mina andra kameror. Det här är kamerans största brist för mig, och det kan mycket väl bero på att kameran har så många flera och tätare AF-punkter än de övriga. Då är det svårt att göra något åt. Sätter man den segare att byta objekt är det heller inte bra. Annars verkar den vara mer intelligent att följa objekt, vilket kanske gör det svårare att hitta en rova i exemplet ovan. Sedan kan man ifrågasätta varför jag inte vill ha hela autofokusområdet på flygande pippi. För min del tycker jag det är tråkigt med t ex en fågel i sidled med en skarp närmaste vingspets och oskarpt huvud.

- Ögon-AF på fågel (eller huvud om avståndet är lite längre) är känsligt för exponeringen. Underexponerar man bara något steg kan det vara svårt att få att fungera, speciellt på en mörk fågel. Även en korrekt exponerad tjäder i skugga hittar den inte ens huvudet på, den jagar runt den vita vingknogefläcken istället. Men där blir det väldigt lite kontraster och huvudformen ser kanske inte ut som förväntat när den burrar upp halsen. På vår gästande vita kohäger vi hade här i Dalarna hittade den huvudet på oväntat långt avstånd däremot.

Stort tack för det även om dina tester tyvärr bekräftar de svagheter som inte borde finnas. Känner även igen det du säger kring att manellt sätta fokus nära objektet och på så vis tvinga systemet att välja rätt. Tyvärr fungerar ju inte det i servo. Jag hade lite hopp om att AF-en var ett första försök från Canon med brister som skulle vara borta i nästa generation. Har Sony samma problem och Nikon även i sin senast släppta modell lär väl problemet finnas även i R5/R6. Låter som jag kan spara lite pengar och behålla R ett tag till. Nämnda brist är egentligen enda brist som inte är relaterat till GAS.

Hoppas någon med R5/R6 kan märka förbättringar trots allt. Vi får se om någon mer kommer in i tråden.
Servo är ju samma som min AF-C och det fungerar ju att sätta fokus närmare målet även där och så länge man är på målet så fungerar det ju, men skulle man tappa målet och hamna i bakgrunden så får man börja om. På min fungerar ju oftast fokus, det är några extrema tillfällen med klar bakgrund och diffust mål som det kan bli problem, men av de 18000 exponeringar jag gjort på ett halvår med Z6II så är det kanske en handfull bilder som gått helt förlorad. Men man blir ju lite irriterad när man ser i sökaren att objektet är helt ur fokus och kameran hånler mot en med en grön ruta

Jag har R5 och känner inte igen det du beskriver i första inlägget. Jag är än så länge ganska imponerad av autofokusen överlag.
Det finns två punkter som fungerar mindre bra (kanske användarfel delvis?)

- Flygande fågel och litet autofokusområde valt. På DSLR som 7DII och 5D IV har jag ofta i all hast lyckats sätta lugnt och stadigt förbiflygande fågel med "finpricken" (t ex kretsande rovfågel). Väljer jag i princip något annat än "alla AF-punkter" på R5 är risken jättestor att pippin hamnar utanför det valda området., även exemplet kretsande rovfågel. Då börjar autofokusen ofelbart att jaga, och man har inte en chans att få in pippin igen utan att ta ned och fokusera på ett skogsbryn eller något och sedan börja om. AF-Case har samma inställningar som mina andra kameror. Det här är kamerans största brist för mig, och det kan mycket väl bero på att kameran har så många flera och tätare AF-punkter än de övriga. Då är det svårt att göra något åt. Sätter man den segare att byta objekt är det heller inte bra. Annars verkar den vara mer intelligent att följa objekt, vilket kanske gör det svårare att hitta en rova i exemplet ovan. Sedan kan man ifrågasätta varför jag inte vill ha hela autofokusområdet på flygande pippi. För min del tycker jag det är tråkigt med t ex en fågel i sidled med en skarp närmaste vingspets och oskarpt huvud.

- Ögon-AF på fågel (eller huvud om avståndet är lite längre) är känsligt för exponeringen. Underexponerar man bara något steg kan det vara svårt att få att fungera, speciellt på en mörk fågel. Även en korrekt exponerad tjäder i skugga hittar den inte ens huvudet på, den jagar runt den vita vingknogefläcken istället. Men där blir det väldigt lite kontraster och huvudformen ser kanske inte ut som förväntat när den burrar upp halsen. På vår gästande vita kohäger vi hade här i Dalarna hittade den huvudet på oväntat långt avstånd däremot.

Tack för hjälpen. Låter lovande att du inte märkt av samma problem med R5. Har du tid och möjlighet så stresstesta gärna lite och se om du kan provocera fram problemet.

Intressant med lite ris och ros kring R5:s AF i övrigt från er som har den.

Det här är kamerans största brist för mig, och det kan mycket väl bero på att kameran har så många flera och tätare AF-punkter än de övriga.
På spegelreflexer fungerar en AF-punkt typiskt över ett större område än vad som är markerat i sökaren.
När fokuseringen sköts av bildsensorn blir det rimligen annorlunda.

Servo är ju samma som min AF-C och det fungerar ju att sätta fokus närmare målet även där och så länge man är på målet så fungerar det ju, men skulle man tappa målet och hamna i bakgrunden så får man börja om. På min fungerar ju oftast fokus, det är några extrema tillfällen med klar bakgrund och diffust mål som det kan bli problem, men av de 18000 exponeringar jag gjort på ett halvår med Z6II så är det kanske en handfull bilder som gått helt förlorad. Men man blir ju lite irriterad när man ser i sökaren att objektet är helt ur fokus och kameran hånler mot en med en grön ruta

Ok inte helt säker på att jag är med här. I servo kan jag bara försöka hitta ett objekt i ungefär samma position som objektet jag vill ha fokus på. Tyvärr brukar det vara svårt med fokus överhuvudtaget på dåligt belysta objekt i dessa lägen när bakgrundens ljus dominerar. Skickar med en bild från igår där fokus enbart hamnar på ljuset utanför fönstret. Inget innanför fönstret gick att låsa fokus på. Enda sättet jag kunde få fokus var att byta till one-shot och sedan tvinga dit fokus med fokusringen. Ibland fick jag röd box i servo vilket ju stämmer och ibland blå box över blomman trots att fokus inte var där. Nu är detta exemplet riktigt tufft för af och hade det bara varit i liknande extremfall hade jag fått gilla läget men händer även i betydligt enklare förhållanden och där objektet inte är underexponerat.

Bilagor

• 5438B317-4EAE-4226-914B-D328489A5BAB.jpeg
    5438B317-4EAE-4226-914B-D328489A5BAB.jpeg
    250.3 KB · Visningar: 45
Senast ändrad:
Ok inte helt säker på att jag är med här. I servo kan jag bara försöka hitta ett objekt i ungefär samma position som objektet jag vill ha fokus på. Tyvärr brukar det vara svårt med fokus överhuvudtaget på dåligt belysta objekt i dessa lägen när bakgrundens ljus dominerar. Skickar med en bild från igår där fokus enbart hamnar på ljuset utanför fönstret. Inget innanför fönstret gick att låsa fokus på. Enda sättet jag kunde få fokus var att byta till one-shot och sedan tvinga dit fokus med fokusringen. Ibland fick jag röd box i servo vilket ju stämmer och ibland blå box över blomman trots att fokus inte var där. Nu är detta exemplet riktigt tufft för af och hade det bara varit i liknande extremfall hade jag fått gilla läget men händer även i betydligt enklare förhållanden.
Kom inte med någon bild.

Jag har kanske missförstått Canon servo, jag trodde det var samma som Nikon kallar AF-C och som är kontinuerlig fokus och som används på rörliga objekt där kameran hela tiden omfokuserar.

Kom inte med någon bild.

Jag har kanske missförstått Canon servo, jag trodde det var samma som Nikon kallar AF-C och som är kontinuerlig fokus och som används på rörliga objekt där kameran hela tiden omfokuserar.
Ja det är samma, vi kanske pratar runt varandra :). Bilden finns med nu samt ett litet tillägg på slutet.

Här kommer ett exempel till som jag tror min gamla 5dsR hade klarat. Ljus bakifrån och ganska många meter ifrån. Här markerade R att fokus sitter på ögat men icke. Jag tror denna bilden även missade pga för lång slutartid och ingen stabilisering i linsen men även när jag justerat för det blev det inte fokus. Det syns att fokus ligger bakom dockan hursomhelst även om slutartiden påverkar skärpan. Jag lade till en blixt både framifrån och bakifrån så småningom vilket var planen från början och när blixten framifrån tillkom blev det skarpt på ögat. Ska tillägga att jag testade med enkelpunkt och med utökat område också vilka indikerade blått för fokus utan att lyckas få huvudet skarpt.

Har läst det lilla som jag kan hitta på nätet kring problemet och det finns några inlägg om att även R5 kan få problem. R5/R6 verkar dock vara bättre än R. BC0F3FB5-74D7-491F-8B00-54DED2F0B17E.jpeg

Alla kameramärken har numera autofocus, men det går ju inte alltid lita på autofocus. Det är omöjligt få perfekt i varje situation. Jag har Canon R och vill man vara säker få focus där man vill ha, då bör man veckla ut display och peka på motiven med finger. Grön rutan kommer fram dit jag vill ha och tar sedan kort, så funkar det för mig. Men jag förstår det finns flera olika inställningar funktioner för autofocus, det är inte enkel förstår jag. Kolla hos YouTube eller kontakta Canon Support. Även kolla om kamera huset har senaste firmware och även RF objektivet firmware.

Förmodligen är den faktiska fokuspunkten betydligt större än rutan i sökaren/skärmen. Det är i alla fall min gissning. Och så letar kameran upp det mest kontrastrika inom området, dvs de ljusaste partierna och sätter fokus där.
Med EF 100-400 II och EOS R har jag haft liknande problem som du.

I ditt bildexempel så hade min ryggmärg satt fokus på stativbenen eftersom bakgrunden till huvudet är så svår. Jag hade nog inte chansat på huvudet.

Förmodligen är den faktiska fokuspunkten betydligt större än rutan i sökaren/skärmen. Det är i alla fall min gissning. Och så letar kameran upp det mest kontrastrika inom området, dvs de ljusaste partierna och sätter fokus där.
Med EF 100-400 II och EOS R har jag haft liknande problem som du.

I ditt bildexempel så hade min ryggmärg satt fokus på stativbenen eftersom bakgrunden till huvudet är så svår. Jag hade nog inte chansat på huvudet.

Låter rimligt. Kanske har jag för stora krav på R och ett lite för positivt felaktigt minne av 5dsR i dessa lägen :). Det finns motsatta teorier på nätet kring hur af jobbar gentemot hur du tror också. Det lär väl klarna med tiden.

Jag har inte upplevt några större fokusproblem med min R5 och R6, men har inte hunnit fota så mycket än med dem att jag kan säga helt säkert heller att det är ett problem. Men jag göra ett liknande test med Ken som du gjorde om solen vill visa sig dem närmaste dagarna.

Jag har inte upplevt några större fokusproblem med min R5 och R6, men har inte hunnit fota så mycket än med dem att jag kan säga helt säkert heller att det är ett problem. Men jag göra ett liknande test med Ken som du gjorde om solen vill visa sig dem närmaste dagarna.

Gör gärna det. Pressa systemet ordentligt :).

Väcker liv i tråden igen och hoppas några fler med R5/R6 kan svara på min fråga. Hade det funnits möjlighet att hyra en R5/R6 hade jag gjort det men nu får jag lita till er som har husen.

hej Jonas!
har haft min R6 några månader nu och är på det hela taget väldigt nöjd med den, nästan larvigt förtjust i den. Vad det gäller AF så fotar jag mest fåglar och tycker den har bättre följande AF än 7D mk2 men mot klarblå himmel så uppstår det vanliga problemet att om man inte träffar direkt så jagar AF o man missar målet. Men det gjorde å andra sidan 7Dmk2 också.Jag använder utökad fokuspunkt 4 st mest för att jag är van så.det jag lagt till är ögonAF på separat knapp bredvid den andra AF-on och först ställer jag AF med AF-on och sedan byter jag till ögonAF tycker det fungerar utmärkt. Har inte experimenterat jättemycket tycker det fungerar som det är.Om du vill så kan vi ses o du kan testa den på det som du vill prova

Tack för svar. Jag tycker redan R är ganska ok i de lägen du beskriver om vi glömmer bilder per sekund och sökareupplevelsen. Det är egentligen bara de situationer jag beskriver som känns lite undermåliga med R. Skulle vara superbra att kunna testa lite om du kan ta dig tiden. Jättesnällt att du erbjuder😃. Jag kan försöka hitta ett läge som inte fungerar med R och som inte är begränsat till en viss tid på dagen. Sen kontaktar jag dig👍

Tack för svar. Jag tycker redan R är ganska ok i de lägen du beskriver om vi glömmer bilder per sekund och sökareupplevelsen. Det är egentligen bara de situationer jag beskriver som känns lite undermåliga med R. Skulle vara superbra att kunna testa lite om du kan ta dig tiden. Jättesnällt att du erbjuder😃. Jag kan försöka hitta ett läge som inte fungerar med R och som inte är begränsat till en viss tid på dagen. Sen kontaktar jag dig👍
Visst det går fint slå en signal 070-3729369 (enklast)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar