Annons

Focusproblem med Eos10D. Trasig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carolina82

Ny medlem
I höstas köpte jag en begagnad Eos 10D. Den var väldigt välskött, och knappt använd alls. Jag har alltid tyckt att den varit lite seg i focuseringen och vet att det troligtvis beror på det kassa objektivet (28-90 4-5,6) som jag hade ifrån min eos300. Nu har jag köpt ett nytt objektiv, ett 50 1,8. Det förbättrade genast "focusproblemet". Men nu efter enbart en veckas glädje har det hänt något. För numera lyser bara hälften av focuspunkterna skarpt, den övre halvan lyser bara väldigt svagt. Så går det nästan inte alls få focus för den söker bara fram och tillbaka hela tiden. Jag vet inte att någonting har hänt med kameran, den bara betedde sig så helt plötsligt. Jag har provat med båda objektiven och det är ingen skildnad. Vet någon vad det är?

Min autofocus började krångla på min 10D, jag testade att ta ur batteriet till minnet i kameran en stund och det vanliga batteriet.(minnes batteriet sitter som en stor skruv under kameran) så att den blir helt strömlös.

Det löste problemet för mig, jag kan inte lova att det hjälper dig.
Men det kostar inget att prova.

Det fungerade tyvärr inte. Men tack för tipset ändå. Jag bor just nu i österrike, men jag ska försöka hitta någon canonreperatör någonstanns.

Jag upplevde ett liknande problem med min 10D. En dag ville endast en av AF-punkterna arbeta av någon anledning. Jag provade då att återställa alla inställningar genom ett val i kamerans menyer och det löste mitt problem! Kanske kan vara värt att prova innan du går till en reperatör?

Tack, tyvärr fungerade det inte heller för mig. Jag får nog ta och lämna in kameran ändå. Aj i plånboken. Men tack för förslaget. /C

Hei!

Tror knapt at det er noen feil på kameraet. Forsøk å bruke kun midtre fokuspunkt { – }, ikke A-DEP eller Multifokusinnstilling {- - - -}, som bare kladder til fokusfunksjonen. Har selv en 10D og bruker kun Av-innstilling (blenderprioritet) med blendervalg på pekefingerrattet du finner tett inntil utløserknappen.

Lykke til.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar