Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flytta bilder i Aperture

Produkter
(logga in för att koppla)

yeti

Aktiv medlem
Hej jag är nybörjare på Aperture. Klart trevligt program men inte helt lätt att förstå hur mapp hanteringen är uppbygd.

Min fråga är hur man flyttar bilder, främst hela album. Säg att jag tar med mig min laptop och fotar på "fält". Laddar ner bilderna från kameran till lokala hårdisken och skapar album i Aperture vari bilderna läggs. När jag kommit hem vill jag flytta bilderna till stora externa hårddisken helt och hållet. Inga bilder ska vara kvar på laptopen och ta utrymme.

Hur får man Apertures mappar/album att förstå att bildfilerna flyttats och vart de flyttats?

Hitills har jag löst det genom att flytta bildfilerna till stora externa hårdisken från laptopen och sedan raderat albumen i Aperture. Därefter gjort ny import till Apertures mappsystem från stora externa hårddisken.

Det måste ju finnas något enklare sätt att göra detta på?

Min fråga är hur man flyttar bilder, främst hela album. Säg att jag tar med mig min laptop och fotar på "fält". Laddar ner bilderna från kameran till lokala hårdisken och skapar album i Aperture vari bilderna läggs. När jag kommit hem vill jag flytta bilderna till stora externa hårddisken helt och hållet. Inga bilder ska vara kvar på laptopen och ta utrymme.

Hur får man Apertures mappar/album att förstå att bildfilerna flyttats och vart de flyttats?

Flytta filerna som vanligt via Finder och gå sedan in i Aperture och File / Manage Referenced Files...

Den bild som är markerad (och som visas) söker du efter via rutorna längst ner, alltså letar du dig fram till nya platsen för filen. Markera bilden i sin nya plats och välj därefter "Reconnect All" ... nu länkar Aperture om den valda bilden OCH alla övriga bilder i projektet till den nya destinationen.

// mvh Petter

har inte gjort det själv (har inte två macar, tyvärr) men det ska gå att välja exoprt project eller nåt sånt. Så om du tar projektet med alla dina bilder som du har på aperture på laptopen och väljer export projekt så bildas det en fil med alla bilder och inställningar...

flytta filen till stora hårddisken och importera projektet igen

Jag håller med senaste talaren om att exporetera och importera ett helt projekt. På så sätt får man med eventuella ratings och keywords också. Nackdelen är kanske att filerna blir managed så om man har sina bilder sparade på en extern disk så måste man flytta dem dit efter att ha importerat projektet.

Jag vill bara tillägga att mitt svar är baserat på att jag tolkade ursprungsfrågan som att det hela tiden är SAMMA dator (laptop) som används, men att Kirti vill flytta bilderna från intern hårddisk till extern, väl hemma.

Om det rör sig om att flytta projekt mellan hårddiskar på OLIKA datorer så bör projektet först exporteras ifrån Aperture, enligt övriga talare :)

// mvh Petter

Tack för tipset Reine! Ska testa det när det blir dags att flytta bilderna mellan två macar! Det lär väl bli en ny mac inom snar framtid.

har inte gjort det själv (har inte två macar, tyvärr) men det ska gå att välja exoprt project eller nåt sånt. Så om du tar projektet med alla dina bilder som du har på aperture på laptopen och väljer export projekt så bildas det en fil med alla bilder och inställningar...

flytta filen till stora hårddisken och importera projektet igen

Tack för tipset jimmie!

Jag håller med senaste talaren om att exporetera och importera ett helt projekt. På så sätt får man med eventuella ratings och keywords också. Nackdelen är kanske att filerna blir managed så om man har sina bilder sparade på en extern disk så måste man flytta dem dit efter att ha importerat projektet.

Tack för tippset Petter! Det var precis så jag menade att det gäller samma mac fast flytt mellan två olika hårddiskar. Prövade att länka om filerna alldeles nyss och det fungerar helt perfekt! Tack!

Flytta filerna som vanligt via Finder och gå sedan in i Aperture och File / Manage Referenced Files...

Den bild som är markerad (och som visas) söker du efter via rutorna längst ner, alltså letar du dig fram till nya platsen för filen. Markera bilden i sin nya plats och välj därefter "Reconnect All" ... nu länkar Aperture om den valda bilden OCH alla övriga bilder i projektet till den nya destinationen.

// mvh Petter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar