Annons

Flygshow

Produkter
(logga in för att koppla)

anden76

Medlem
Hejsan.. Jag är ny me det här me systemkamera och tänkte jag skulle testa fota en flygshow..

Jag har gått en grundkurs hos nikon och lärt mig lite att vägra auto fokus haha.. så tänkte testa M läget.. och undrar vilka inställningar ska jag ha?.. ha läst lite tips på att man ska ha 1/125 - 1/500 på slutartid och ha F/8 och ISO 100 låter det som bra?. och vad ska man mer tänka på.. som tex AF- områdeslägena om jag ska ha den på automatiskt AF.område eller på dyn. AF.omr (39 punkter) alltså fokuspunkter.. Jag ska använda tele objektiv 70/300

Nybörjare....
 
Skulle du inte vägra autofokus?

Sätt kameran på Tv om du har det som Nikonist. Förmodligen står det bara T.
1/100-1/250 om det är propellerplan. Auto-ISO. Bländare sköter kameran självt. Överexponera med exponeringskompensationen ett eller två steg.
Följ målet och tryck av. Fortsätt följa målet efter avtrycket. Välj alla autofokuspunkter. Du har inte så mycket annat som autofokusen kan träffa i luften.
 
Skulle du inte vägra autofokus?

Sätt kameran på Tv om du har det som Nikonist. Förmodligen står det bara T.
1/100-1/250 om det är propellerplan. Auto-ISO. Bländare sköter kameran självt. Överexponera med exponeringskompensationen ett eller två steg.
Följ målet och tryck av. Fortsätt följa målet efter avtrycket. Välj alla autofokuspunkter. Du har inte så mycket annat som autofokusen kan träffa i luften.

ok tack för tips :).. behöver allt jag kan få så jag kan få lite hum på vad jag ska ligga och börja sen förstår jag att det beror på vad det är för väder m.m om det är blå himmel me sol eller molnigt m.m..
 
ok tack för tips :).. behöver allt jag kan få så jag kan få lite hum på vad jag ska ligga och börja sen förstår jag att det beror på vad det är för väder m.m om det är blå himmel me sol eller molnigt m.m..

vägra auto fokus mena jag auto fokus läget den gröna :)
 
vägra auto fokus mena jag auto fokus läget den gröna :)
Autofokus och autofokusläget är hela ord och särskrivs ej.

Autofokus är vad som sitter framme i kameran så att du ej behöver fokusera och ställa in skärpan för hand. Den gröna rutan uppe på kameran är bara autoläge för exponering.

1/250s-1/1000s f/5.6-f/8 auto iso

MVH

en Äkta flygfotograf
Skulle nog hålla mig i de längre tiderna med gamla propellerkärror och helikoptrar.

Olika tider finns här
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=158424
 
Senast ändrad:
Skulle du inte vägra autofokus?

Sätt kameran på Tv om du har det som Nikonist. Förmodligen står det bara T.
1/100-1/250 om det är propellerplan. Auto-ISO. Bländare sköter kameran självt. Överexponera med exponeringskompensationen ett eller två steg.
Följ målet och tryck av. Fortsätt följa målet efter avtrycket. Välj alla autofokuspunkter. Du har inte så mycket annat som autofokusen kan träffa i luften.

Sannolikt så står där S på Nikon. Tv är för Canon.
 
Du skall inte vägra autofocus...du skall vägra auto.exponering.
Viss skillnad.

Lycka till med flyget.

Mvh
 
Autofokus och autofokusläget är hela ord och särskrivs ej.

Autofokus är vad som sitter framme i kameran så att du ej behöver fokusera och ställa in skärpan för hand. Den gröna rutan uppe på kameran är bara autoläge för exponering.


Skulle nog hålla mig i de längre tiderna med gamla propellerkärror och helikoptrar.

Olika tider finns här
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=158424

Ok så propellerplan så ska man ta 1/250 och F8? om jag förstår dig rätt peter? och högre om det är jetplan som tex 1/500 ?
 
S är slutarprioritet, d.v.s du sätter den slutartid du vill ha utifrån det motiv och den lins du använder.
Kameran väljer bländare beroende på ljuset.
Som skrivits ovan är det lite kritiskt med slutartiden då man fotograferar flygplan.
Kör man på för kort tid så fryser man propellrar och rotorer och det ser konstigt ut.
Börja med den lägsta tid du kan välja beroende på din lins (du vill ju inte ha skakningsoskärpa) och prova dig fram.
M.a.o: Sätt kameran på "S", välj t.ex 1/125 eller 1/250 sek och se på skärmen hur det blir.
Allt beror ju i slutändan på vad du vill ha för resultat själv.

// Mats W
 
JAG hade använt M o satt tid bländare o iso.
testat ert par exponeringar o när jag ä nöjd, så ändras inget förrän solen kommer fram eller går i moln.
 
Något säger mig att den här användaren ska börja med full auto och börja laborera senare. Exponeringskombination för att ljusa upp bilden om det behövs. Forska lite i skillnad mellan auto och autofokus. Vad bländare och slutartid betyder och hur de inverkar på bilden. Det finns ingen genväg förbi kunskap.
 
Skulle du inte vägra autofokus?

Sätt kameran på Tv om du har det som Nikonist. Förmodligen står det bara T.
1/100-1/250 om det är propellerplan. Auto-ISO. Bländare sköter kameran självt. Överexponera med exponeringskompensationen ett eller två steg.
Följ målet och tryck av. Fortsätt följa målet efter avtrycket. Välj alla autofokuspunkter. Du har inte så mycket annat som autofokusen kan träffa i luften.

Ok tack för tipset.. nu vet jag grunderna vart jag ska börja me :)
 
Något säger mig att den här användaren ska börja med full auto och börja laborera senare. Exponeringskombination för att ljusa upp bilden om det behövs. Forska lite i skillnad mellan auto och autofokus. Vad bländare och slutartid betyder och hur de inverkar på bilden. Det finns ingen genväg förbi kunskap.

Jag har kört me full auto sen jag köpte kameran för 3 veckor sen ca.... nu efter nikon kursen vill man ju testa annat.. därför jag frågar efter tips nu att se hur det blir utan full auto och jag testar för fullt nu.. testat fota fåglar m.m utan auto.. men flygplan annat.. så ville veta vad jag ska börja och sen testa mig fram.
 
Det är ingen som har nämnt anledningen till att man inte vill ha för korta slutartider när man plåtar propellerplan! Om slutartiden är för kort så "fryser" du propellern, som ser ut att stå stilla på bilden. Om du använder en lite längre slutartid (1/60-1/100 nånting) så får du lagom suddiga propellerblad. FÖR långa slutartider är förstås inte heller bra när man fotar plan i rörelse, av uppenbar anledning.
 
Det är ingen som har nämnt anledningen till att man inte vill ha för korta slutartider när man plåtar propellerplan! Om slutartiden är för kort så "fryser" du propellern, som ser ut att stå stilla på bilden. Om du använder en lite längre slutartid (1/60-1/100 nånting) så får du lagom suddiga propellerblad. FÖR långa slutartider är förstås inte heller bra när man fotar plan i rörelse, av uppenbar anledning.

Mycket bra tips, och något jag önskar att jag vetat när jag var på Rollout i Västerås för två år sedan ;) https://www.flickr.com/photos/aferiksson/sets/72157629883918734/
 
Flygvapnets officiella flygdag i Ronneby/Kallinge

Alla som vill testa/laborera med inställningar vid flygfoto är hjärtligt välkomna till Kallinge i Blekinge den 1/6! Då genomförs Flygvapnets officiella flygdag på F17 i Kallinge. Se http://www.f17-flygdag2014.se för mer info eller via Försvarsmaktens officiella hemsida.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar