Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flygintresserade på fotosidan..

Produkter
(logga in för att koppla)
B-25:a på Ensheim 1/5-07. Molnfritt och motsol så det var besvärligt att få bra bilder.

/Anders
 

Bilagor

  • img_3354.micro.jpg
    img_3354.micro.jpg
    36 KB · Visningar: 493
flygotografera

Hejsan!

själv så är man pilot och plåtar väldigt mycket. både plan och markfoton..
sen är et mycket i acrobatiken etc som jag fotar...

mycket kul..

någon som har lite goda tips o råd att testa vid flygfotografering?
dvs fota ut från flygplanet,
jag har dörrar som man kan plockabort så det blir mycket bra bilder man kan lyckas med...

=9
 
Re: flygotografera

Stinget skrev:
någon som har lite goda tips o råd att testa vid flygfotografering?
dvs fota ut från flygplanet,
Det bästa tipset är nog att vara två i flygplanet. En som flyger och en som fotograferar. Det blir sällan bra om man ska fotografera samtidigt som man sköter flygningen.
jag har dörrar som man kan plockabort så det blir mycket bra bilder man kan lyckas med...
Ja, det är mycket bra. Man slipper saker som är i vägen för kameran.

Flyg lågt och sakta! :)
 
ja två i planet är ju allitd bäst, men inte så offta man är det..
har en e-400 kamera med två oliga gluggar till...

är ganska skönt att lfyga uta dörrarna och fota för man blir alltid lika överraskad över resutltatet =)
 
Micke @ndersson skrev:
Utanför Eskilstuna (minns inte namnet på flyfältet) för mååånga år sedan. Där var ett par F-16, F-15, A-10 mm. Mycket roligt besök! Helt riktigt: flygplanet tappar fart ordentligt vid längre eldgivning! Sjukt... har sett videoklipp då den bekämpar markmål, och det är en rätt overklig syn (inget man kan visa här förstås..).

Kombinerad max dragkraft från båda motorerna är straxt över 80kN, rekylkraften för GAU-8/A är 45kN. Motorerna levererar sin dragkraft kontinuerligt, kanonen levererar rekylkraft ca 70ggr/sekund och den sprids ut över tiden mellan skotten med hjälp av rekyldämpare. Fartminskningen är märkbar men inte mer. Normal taktik innebär bekämpning av mål med 1-2 sekunders skurar men det finns inget tekniskt hinder för att skjuta alla nästan 1200 granaterna i ett eldöppnande.
 
Flygshowbilder från ungern, tagna med ZD ED 90-250mm/F2.8

Även JAS39C Gripen finns med, här i en något annan mundering än den svenska.

Den ungerske fotografen har här använt en E-330, tillsammans med en zoom som man gärna skulle vilja kika lite närmare på, som dessutom går att förlänga med nuvarande 1.4x och en kommande 2.0x telekonverter för utökad räckvidd, men på bekostnad av motsvarande ljusstyrka.

Alla bilder är klickbara för större format. Synd bara att man inte begriper så mycket av websidestexten på ungerska. Men bilderna är bra och många.

Ref:
 
Hej!
Jag tycker att din ide med att skapa en tråd för flygintresserade är super bra! Själv så segelflyger jag i västerdalarnas flygklubb och är väldigt intresserad av fotografering av flygplan.

/Jansson
 
Tänkte bara nämna att det är Lions Flyg&Motordag i Vallentuna nu till helgen. Det brukar finnas många fina fotomöjligheter där, vare sig man gillar flygplan eller andra motorfordon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.