Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flygfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Lisa A

Medlem
Hej,
Jag kommer få tillfälle att flyga helikopter över Kungsleden och förhoppningsvis Kebnekaise-massivet om nån vecka.

Fråga 1. Vilket av mina objektiv ska jag välja? Har ett Tamron 28-75 och ett Tokina 12-24 som jag kommer ha med mig men vilket är troligtvis bäst att ha monterat från början så jag slipper byta och ha mig?

Fråga 2. Vad ska jag ha för inställningar? Spontant känns det som att jag bör välja slutarprio med en hyfsat kort tid för att undvika att vibrationerna från helikoptern stör...
 
Flyg

Jag skulle starta med normalzomen men skulle hålla vidvinkelzomen tillgänglig i nå´n ficka, den är inte hopplöst stor i fickan. Det spelar nämligen roll på vilket avstånd piloten väljer att flyga över intressanta områden. Även vald höjd har betydelse. Vad som är riktigt viktigt vad gäller bildkvalité är att försöka få sittplatsen bredvid piloten eftersom många Helikoptrar har en skutlucka i plexiglaset man kan dra upp och sticka ut objektivfronten genom, repig plexi är förödande för bildkvalitén.
Alldeles rätt att välja slutarprioritet. Helikoptern vibrerar betydligt mera än vad man kanske märker när man flyger, kort slutartid således. Kraftig nerbländning har inte särskid stor betydelse från ditt perspektiv, skärpedjupet kommer att räcka för dig även vid något eller ett par stegs nerbländning. Ljus har du så det räcker från ditt perspektiv och är molnen riktigt tjocka får du ändå inte de bilder jag tror du vill åt.

Rolf Wiking
 
Alldeles rätt att välja slutarprioritet. Helikoptern vibrerar betydligt mera än vad man kanske märker när man flyger, kort slutartid således. Kraftig nerbländning har inte särskid stor betydelse från ditt perspektiv, skärpedjupet kommer att räcka för dig även vid något eller ett par stegs nerbländning. Ljus har du så det räcker från ditt perspektiv och är molnen riktigt tjocka får du ändå inte de bilder jag tror du vill åt.

Rolf Wiking

Tack! Vilken slutartid är lämplig? Jag brukar köra på 1/640 när jag fotar saker som rör sig men nu kanske jag måste ner på ännu kortare tider... Förhoppningsvis är det inte fler än jag som är fotointresserade så att jag får sitta bra till :)
 
Du behöver knappast gå under 1/250.
Jag hade kört med normalobjektiv.
Tele är görsvårt att använda i luftfarkost.
Jag flög själv en hel del fotografer förr, -se till att inte plåta genom plexiglasfönster.
Polaroidfilter är ingen nackdel heller.
 
Flyg

1/640 är en kort slutatid som nog räcker. Du har dock betydligt bättre ljus-/exponeringsvärden i fågelperspektivet än vad du har på marken vilket ger dig möjlighet att krypa ner mot 1/1000-del. Sedan beror det givetvis på vilket ISO-värde du väljer. Beroende på ljustillgången ser jag ingen anledning att skruva upp det högre än till ISO 200. Om du bländar ner 2 steg så har du optimerat objektivens optiska kvalité och då bör du ha mycket korta slutatider i så bra ljus som du förmodligen befinner dig i. Diskutera dina intressen med piloten innan ni startar så hjälper han dig säker med bra plats för dig i Helikoptern, har han en liten öppningsbar lucka i plexiglaset att sticka ut optikfronten i så har du optimerat dina möjligheter. Plexiglas är starkt förstörande för bildkvalitén. Vet piloten dessutom om dina intressen kanske du får någon minut extra över Kebnemassiven.
Hoppas verkligen att du får fotovänligt flygväder. Som flygtok och fotoamatör är jag starkt avundsjuk på dig. Lycka till.

Rolf Wiking
 
Nu vet jag inte hur lågt en helikopter får gå, men min erfarenhet av foto från flygplan är att de inte får gå lägre än 1000 fot (ca 300 m). Om man då inte kan rikta kameran så mycket nedåt måste man vara en bit ifrån objektet man vill fota. Det kan lätt bli 5-600 meter från objektet. Mitt 70-200 mm sitter för det mesta på kameran vid de tillfällena. I obebyggt område och i helikopter lär det dock gå att komma närmare det man vill fota. Ett tips för att undvika skakningar är att inte ta stöd från någon del av maskinen eftersom vibrationerna fortplantas till kameran.
 
Du behöver knappast gå under 1/250.
Jag hade kört med normalobjektiv.
Tele är görsvårt att använda i luftfarkost.
Jag flög själv en hel del fotografer förr, -se till att inte plåta genom plexiglasfönster.
Polaroidfilter är ingen nackdel heller.

polaridfilter skäl ljus förlänger i snitt 1,5 expotiden. Använder det bara om det är solsken o jag vill ha mycket blå himmel med på bilden eller mer tryck i grönskan. Oavsett pol eller ej det gäller att köra tillräckligt långa expotider o runt 1/250 är inte att rekommendera. Jag vet en flyfotograf som gett ut mängder med flygfotoböcker (lite ot men han köpte min gamla pentax 6x7) han kör aldrig kortare tid än 1/1000. Själv har jag kört runt 1/640 o det har funkat allt beror på hur snabbt det du färdas med har för hastighet.
 
Luftfarkostens hastighet är betydelselös mot slutartid, du och kameran uppfattar ändå att man står nästan stilla i luften. Nej det är skakningar och vibrationer som är problemet. Som någon skrev tidigare ta aldrig stöd av helikoptern eller flygplanet vid fotografering det ger ovillkorligen skakningsoskärpa, Som jag tidigare skrivit, undvik av det skälet exponeringstider längre än 1/1000 sekund. För att nå detta mål skruvar man upp ISO-talet det är såväl enkelt som snabbt, kolla exponeringsvärdena före målet så minskar du stressnivån. Om piloten flyger in mot Kebnemassiven på 1000 fot, 330 meter, så blir det rena grodperspektivet eftersom en del toppar där är drygt 2000 meter höga, mycket häftigt perspektiv för fjällbilder, tänk om jag fick vara med.
Jag kan inte flygreglerna över nationalparkerna och de stora vandringslederna som Kungsleden men det vore väl märkligt om man tillåts flyga lägre där. Det är säkert så att 1000 fot gäller även där. Vad gäller Sarek så är det helt förbjudet att överhuvudtaget flyga in där. Jag flög en gång från Staulolokta till Kvikkjokk och piloten var mycket noga med var i öster Sarekgränsen låg.

Rolf Wiking
 
Jag har plåtat mkt från luften!
Och mkt riktigt är det skakningar och vibrationer som kan ställa till det, men så länge du inte lutar kameran mot någonting är inte det problemet så stort. Då är det värre med turbulensen.
Men det var mkt sällan jag körde snabbare än 250 på huset.
Solen brukar inte va ett problem med motljusskydd och gluggen riktad snett nedåt.

Be piloten ta bort dörren på hkp. En lätt sak att ordna.
Ofta är de vana vid fotografer och vet hur det skall hanteras.
När jag flög fotografer tog vi bort passagerarstolen och öppnade en lucka i golvet.
Sen gick vi igenom vinklar mm innan flygningen.

Jag plåtade mkt när jag körde ensam och det fungerade bra med öppen sidoruta.
Skall du köra med långt tele så lär du behövs riktigt snabb slutartid.
Jag tog både med och utan polfilter och med polfilter blev det bra även vid soldis.
Bättre kontraster o färger.
Visst kan du jobba med rawfilerna men varför inte skapa bra förutsättningar från början.

Prova dig fram och känner du att jättesnabb slutartid känns tryggt så kör det.
Men snacka absolut med piloten innan flygturen, alltid kul med lite jobb under flygningen :)
 
Mycket bra, snacka med piloten före flygningen, han kan göra undervärk för dig. Har han sedan flugit tokiga fotografer tidigare så vet han vad vi vill. Jättebra att tala om vad man vill med flygningen.

Rolf Wiking
 
Tack för alla tipsen! Vi kommer flyga från Nikka till Singi och det blir nog raka vägen men några dagar senare flyger vi upp till Abisko och då kanske det kan finnas utrymme för lite sight-seeing... jag återkommer med resultatet om det blir något att ha :)
 
Sisådär, det blev inte helt som jag trodde utan vi flög t o r Nikka men det var kul ändå. Jag passade på att använda vidvinkeln på tillbakavägen men vädret var inte lika fint så det blev inte lika många bilder tagna. Plexit ställde såklart till det men sidrutan funkade bra att fota genom och efter att ha fixat kontrast och tagit bort en massa gult från bilderna är jag riktigt nöjd med resultatet.

Nu har jag inte klurat ut hur man bifogar bilder i inlägg men om nån är nyfiken så finns bilderna (tillsammans med andra från semestern) i mitt picasa-album: https://picasaweb.google.com/118085589123852042900/FjallravenClassic2011
 
Hej,
Jag kommer få tillfälle att flyga helikopter över Kungsleden och förhoppningsvis Kebnekaise-massivet om nån vecka.

Fråga 1. Vilket av mina objektiv ska jag välja? Har ett Tamron 28-75 och ett Tokina 12-24 som jag kommer ha med mig men vilket är troligtvis bäst att ha monterat från början så jag slipper byta och ha mig?

Fråga 2. Vad ska jag ha för inställningar? Spontant känns det som att jag bör välja slutarprio med en hyfsat kort tid för att undvika att vibrationerna från helikoptern stör...

Välj din 28-75, 12-24 blir väl kort.

Mvh.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
Du behöver knappast gå under 1/250.
Jag hade kört med normalobjektiv.
Tele är görsvårt att använda i luftfarkost.
Jag flög själv en hel del fotografer förr, -se till att inte plåta genom plexiglasfönster.
Polaroidfilter är ingen nackdel heller.

Helst 1/1000s del eller kortare.
Att plåta genom någon ruta på helin blir inget bra.
Polarisationsfilter använder jag aldrig.

Mvh.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar