Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

flygande fåglar !

Produkter
(logga in för att koppla)

pane

Aktiv medlem
hej !
Jag har ett problem. När jag fotograferar flygande fåglar mot en ljus bakgrund som himmeln är, blir oftast fåglarna på bilderna bara mörka siluettfåglar. Jag undrar hur ni gör för att få flyktbilder på fåglar och då speciellt rovfåglar att bli kontrastrika och inte bara mörka fåglar ?

Ska jag blända ner ? Eller ska jag försöka eftersträva att fota fåglar då solen ligger lågt på himmeln ?

mvh
Patrik

Bilder på flygande fåglar mot en ljus, mulen himmel är i det närmaste omöjliga att få bra. Det är helt enkelt för stor kontrast mellan himmel och fågel. Överexponera 1 till 1.5 steg, så bör fågeln komma fram bättre, men du får samtidigt en helt utfrätt himmel. Bästa tipset är att köra mot blå himmel, eller som du föreslår, vid lägre solstånd, då du kan få fågelns undersida belyst.

Tidiga mornar gör ont, men ger resultat ;o)

Tidigare talare har nog sagt det "viktigaste":)

Tänk på att det beror på hur stor yta fågeln tar upp av det totala utsnittet,, Om fågeln är stor i bilden så är det ju större chans att fågeln får en korrekt exponering och vice versa,,

Låga solstånd och varför inte efter att solen har droppat helt!
En dassig gråvädersdag kan ofta bjuda fina möjligheter,,

Men oftast är det ju finast om det är ngt mer än bara fågel och himmel, tycker jag och lättare blir det ju då också att skapa fina exponeringar med lägre kontrast,,

Mvh Niclas.

Behöver inte direkt vara superlåg sol. Men ju lägre solen står ju mjukare och mer gulaktigare blir ljuset, detta föredrar de fleta naturfotografer då ljuset blir mjukt å skönt. Försök alltid som en gyllene regel att ha solen i ryggen då du fotograferar både sitta och flygande fågel, ifall du nu inte vill ha denna silhuetteffekt :)

tidigt på morgonen eller sent på kvällen kan man få väldigt bra kort, Jag brukar vara ute precis när solen går upp och sen när den går ner. Fåglarna är också väldigt aktiva just då!

MVH

/M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar