Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flyga med två handbagage. resväska+kameraväska?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
någon som gjort det? brukar dom vara väldigt petiga med det?

Har en resväska som håller måttet för handbagage men har även tänkt ta med mig kameraväskan. En axelväska. Någon som vet om det funkar att ha med sig två st ?

Har testat att packa allt i resväskan. Kläder och hygienartiklar och allt jag behöver samt kamerastativet och även kameraväskan samt kameran.

Det går nu om jag packar snålt med kläder. Men då får jag lägga kameran utanför kameraväskan och det är inte riktigt optimalt då den inte får så mycket skydd. Men det går. Dock vore det ju som sagt smidigast om jag kunde ha med mig två väskor :)
 
Beror på hur petiga de är, svårt att veta innan. Men jag har nog till 90% av gångerna klarat mig igenom men ett handbage och ett extra som är mindre. De bråkar ju inte om typ en datorväska för typ 13" eller en damväska. Har även haft axelväska för kamera, men mindre, ska man tro en 25x20x15 typ.
 
Jag flög Stockholm - London - Singapore - Sydney - Cairns - Hongkong - London - Stockholm i vintras, med handbagage plus en mindre kameraryggsäck (LowePro 22 l) utan problem. Den passerade tydligen som "handväska/portfölj". Tror risken för problem är störst på mindre plan. I värsta fall får man ta kameran runt halsen, objektiv i jackfickorna och knö ned dem tömda kameraryggan i nån av väskorna..
 
Handbagage

Det beror på vilket bolag du flyger med och vilken typ av biljett.
Viktigt att kolla hela resan. Något som är ok på Arlanda kanske inte funkar om du flyger vidare inrikes i ett annat land.
 
Normalt sett får man ha en ett handbagage + en datorväska. SAS har särskilda regler om att fotografer dessutom får ha med en kameraväska. Anledningen är att flygbolagen inte vill att känsliga prylar checkas in och riskeras att skadas.

Lågprisbolag försöker tjäna pengar på att sälja extra handbagage och kan vara kinkigare. Men då finns som regel möjlighet att betala för att få ta med mer.

British Airways är generösast med 32 kg handbagage.

Vilket flygplan man åker med kan också spela roll. Malmö Aviation har små plan och därför hårdare regler om vad som får följa med. SAS har små plan på vissa sträcker, ex till Hamburg. Men då lämnar man över kabinväskan direkt vid planet och får tillbaka den direkt när man kliver av, så risken för skador är mindre.

Stativet kan man slänga i resväskan, men allt elektroniskt och optiskt ska helst åka i kabinen.
 
Dessa regler är olika i olika bolag.
Man kan nog kategoriskt säga att ju billigare biljett desto struligare personal.

En bekant flög med bolaget Monarch ut från Heathrow. De påpekade att handbagaget var lite för stort. Det höll de godkända måtten, men personalen var påstridig. Så i ren ilska gav sig bekanten på handbagaget för att göra det mindre - lyckades bryta av ett av de båda hjulen (som var det enda som stack ut) och då kom samma person fram och sa "nu räcker det, jag tror att handbagaget uppfyller måttreglerna nu".

Ryanair angrep en annan bekant och krävde att väskan placerades i deras "mått-ram" vilket inte medförde något problem, väskan fick plats. Då sade personalen: "Vänd på väskan och stick i den upp och ner". Då visade det sig att hjulen stack utanför mått-ramen och personalen krävde ersättning för bagage som inte längre ansågs vara handbagage.

Jag såg för några månader sedan en kille (med enorm puckelrygg) borda ett plan medförande en akustisk gitarr. Inga problem med det, han placerade den i bagagehyllan så snart han kommit in i planet och fortsatte bakåt till sin sittplats. Under jackan (som han svept över axlarna, utan att ha stuckit armarna i ärmarna), hade han gömt en ryggsäck som klart översteg handbagagemåtten men ingen i personalen blev upprörd.

De flesta bolag brukar lista vad som godkänns utöver handbagaget (som får väga olika i olika bolag) som till exempel ett ytterplagg, en filt, en bok, en handväska, en "liten" datorväska, ett paraply(!) o s v.

Så det gäller att läsa på men generellt förefaller det att ju längre flygrutt, desto mer handbagage och viktigt att kontrollera att samma regler gäller för HELA resan om den görs i många steg. Dottern flög från Hong Kong till Amsterdam via London (med Virgin, hela vägen). Hong Kong-London bjöd på 30 kg incheckat bagage. Sträckan London-Amsterdam godkände 20 kg. Så det blev till att betala övervikt för 10 kg!!
 
British Airways är generösast med 32 kg handbagage.

Jag reste med BA i vintras mest för att de hade så generösa vikter (23 kg incheckat + 23 kg handbagage + extra väska) MEN när jag kom till min plats så kunde jag konstatera att bagageutrymmena ovanför sittplatserna var så små att om alla, eller 25% av alla, hade haft så mycket med sig så skulle det inte fått plats. Nu hade jag tur och var på plats tidigt så min väska (Kiboko 30L-som höll måttkraven) fick plats. Däremot så fick flera andra flytta sina till andra platser i planet och nån fick lämna in sin väska för förvaring i lastrummet. Så planets storlek spelar stor roll när man väl står där och som många säger så måste man kolla hela resrutten. Kan vara lurigt när man bokar via ett flygbolag på en sträcka som trafikeras med ett annat flygbolag med andra regler, så kolla noga innan.
 
Många svar

Det finns många svr på din fråga. Lika många som det finns flygbolag. Jag har rest en hel del och många gånger med handbagage plus mindre kameraväska.
Risken finns dock att det blir strul så ha en reservplan i bakfickan. Objektiv i fickorna, kameran runt halsen/axeln och väskan knör du ihop o stoppar i bagaget om det blir nödvändigt. Res gärna med riktiga flygbolag o inte med Ryanair o liknande....
 
Glöm heller inte att ha en trevlig attityd till incheckningspersonalen och besättningen. Att aggressivt argumentera med dem lönar sig sällan (läs aldrig). Med ett leende, positiv attityd och artigt nyfikna frågor om det skulle bli problem kan man komma långt. Undvik också lågprisbolag som någon redan nämnt.

Glöm heller inte att ha en plan B...som många skrivit i tråden.

Jag har själv rest en hel hel del med tungt handbagage (som ofta vägt 17-20 kg) men ser alltid till att grejerna ryms i en väska som håller godkända kabinmått. Det underlättar stuvningen i bagagehyllorna och irriterar heller inte medpassagerarna som också kan utnyttja bagagehyllorna närmast sina säten.
En extra mindre datorväska i axelrem för 13" datorer brukar följa med på långresor. Den kan man fylla med mer än man tror. En enda gång på ett antal hundra flighter (jag gör ca 100 flighter/år) har jag fått handbagaget vägt och fick då kommentaren "Oh, heavy bag", men inget mer än så. Det var på en semesterresa på Madagaskar med inrikesflyg med ett mindre äldre plan och handbagaget vägde runt 15 kg, tillåten vikt var 5 kg.
 
Ett tips till!

Det låter kanske lite märkligt, men det fungerar vanligen:

Som man vänder man sig till en kvinna vid incheckningen. Som kvinna vänder man sig till en man.. Jo, det har betydelse.
 
jag har flugit en hel del eftersom jag jobbar bla med resefoto.Kan säga att det skiljer mellan olika bolag o det har hänt flera gånger trots att man är trevlig det kvittar har dom bestämt sig för att kolla vikten gör dom det men för att slippa väga väskan så finns det några saker som fungerar rätt bra vid incheckningen

- ha ingen stor rygga med kameror i ha hellre en mellanstor typ tamrac expedition 6 i den får man plats med 2st hus ett gäng objektiv samt dator osv packad o klar så vägde den för mig 15,7 kg. Fördel med den är att den inte ser stor ut.

- ha inte ryggan på dig sätt den närmast disken utan synhåll frågan dom om handbagage visa inte upp den utan en liten mindre väska dator väska eller liknande.

- jag ordnade ett intyg från uppdragsgivaren att jag var på fotojobb där dom skrev det o bad om lite förståelse för att deras fotograf kunde ha en lite tyngre väska.Det visade jag upp om det blev problem o dom krävde att jag skulle väga väskan. Självklart bad jag att får prata med (chefen) oftast vägdes inte väskan då speciellt när jag visade att den får plats under stolen o kommer ligga där så om vikten är något mer så kvittar det.

- finns vissa bolag som är svåra lågprisbolagen är kända dom har satt det i system att tjäna pengar på bagage samt lufthansa är kinkiga ibland ett portugisisk bolag samt vissa charter bolag.

- vill du vara säker o ligger långt över vikten så häng på en kamera ha den bakom dig på ryggen sedan dom tyngsta objektiven i fickorna på en jackan. Se till att dom går att stänga så du inte tappar objektiven.

- Idag löser jag det genom att köra ett mindre kamerasystem på resor som fuji ungefär likvärdig bildkvalitet o du slipper problemen med vikten på köpet. Så mina nikon ligger hemma på utlandsjobben om det inte krävs något annat.


men det viktigaste är att ryggan inte ser stor då slipper du mycket krångel o stå inte o vifta med den då tigger du om att få den vägd. Sedan om du tex reser till spanien o ska ut på små öar då åker du små proppeller plan då finns det inte plats för en normal stor rygga i planet då brukar dom (plocka) av dig väskan vid dörren till planet om du lyckats hålla den osynlig vid incheckningan. Då ville dom ta den vid ombordstigning o lägga den bland övriga bagage jag vägrade sa som det var ligger prylar i väskan för 300000 kr så det slutade med att dom tog den i cockpit. Samma problem kan du få vid flyg i vietnam med små plan även när du flyger vid seychellerna osv.
 
Tack för alla svar. Åker från Gardemoen och flyger med Norwegian. på deras hemsida står det att man får ha med sig ett handbagage + ett personligt föremål såsom en handväska, datorväska eller liknande så länge den får plats under sätet framför.
Så då är det inga problem för mig. Kommer bara ha min canon 6d + 24-70 med mig denna gång.
 
På sätt och vis hade det varit bra ifall bolagen hade infört en viss totalvikt för biljettpriset, säg 100 kg eller 120 kg.
Om man föredrar att bära dessa kilon på sitt eget skelett eller att själv väga mindre och bära fler kilon i väskor skall få vara upp till passageraren. OK, kanske ge lite viktdispens till människor som är över två meter långa, för längden kan man inte påverka. Men har man omkrets på två meter så finns metoder att komma till rätta med det.

Nej - jag väger INTE 50 kg.
 
På sätt och vis hade det varit bra ifall bolagen hade infört en viss totalvikt för biljettpriset, säg 100 kg eller 120 kg.
Om man föredrar att bära dessa kilon på sitt eget skelett eller att själv väga mindre och bära fler kilon i väskor skall få vara upp till passageraren. OK, kanske ge lite viktdispens till människor som är över två meter långa, för längden kan man inte påverka. Men har man omkrets på två meter så finns metoder att komma till rätta med det.

Nej - jag väger INTE 50 kg.

Jag tror att du missar att det inte bara handlar om totalvikten utan mer om vad hyllorna och luckorna håller för. Och för vissa bolag är det business att ta betalt för mer handbagage.
 
På ett sätt hade det varit intressant att prova införandet av stuvfack i golvutrymmet vid varje passagerare. Detta hade inte utsatt någon för risker för nedfallande bagage i "hatthyllan". Dessutom så hade alla passagerare sitt eget utrymme.
Jag är fullt medveten om vad TS frågade - men tänkte lite längre. Ofta ökar handbagaget eftersom resväskorna vägs vid avlämnandet och övervikt ofta kostar. Därför chansar man med lite mer handbagage.
 
Chansar

Jag har varit med om att luckorna öppnades vid en hård landning och handbagaget föll ut i kabinen. De var lite otäckt. Reglerna för handbagagets storlek o vikt är till skydd för de om reser och inget annat.
 
Jag reste med BA i vintras mest för att de hade så generösa vikter (23 kg incheckat + 23 kg handbagage + extra väska) MEN när jag kom till min plats så kunde jag konstatera att bagageutrymmena ovanför sittplatserna var så små att om alla, eller 25% av alla, hade haft så mycket med sig så skulle det inte fått plats. Nu hade jag tur och var på plats tidigt så min väska (Kiboko 30L-som höll måttkraven) fick plats. Däremot så fick flera andra flytta sina till andra platser i planet och nån fick lämna in sin väska för förvaring i lastrummet. Så planets storlek spelar stor roll när man väl står där och som många säger så måste man kolla hela resrutten. Kan vara lurigt när man bokar via ett flygbolag på en sträcka som trafikeras med ett annat flygbolag med andra regler, så kolla noga innan.

Dessutom förstår jag inte att de kan ha en så hög gräns då förvaringsfackets maxvikt överskrids innan två passagerare som maxat sitt handbaggage lägger upp det. Deras förvaringsfack är inte förstärkta för en högre tillåten vikt.
 
Senast jag flög med Easyjet hade de bara storleksgräns för handbagaget. När det gällde vikten var den okej så länge man själv kunde lyfta upp väskan i bagagehyllan.
 
Dessutom förstår jag inte att de kan ha en så hög gräns då förvaringsfackets maxvikt överskrids innan två passagerare som maxat sitt handbaggage lägger upp det. Deras förvaringsfack är inte förstärkta för en högre tillåten vikt.
BAs kabinbagageregler säger också att man själv måste kunna lufta upp väskan på bagagehyllan. Det kanske minskar totalvikten per hylla. :)

Om inte bagagehyllorna i ett flygplan är dimensionerade för tillåten maxvikt så tror jag nog att relevant luftfartsmyndighet skulle ha ett och annat säga om det.
 
Har också rest en del, runt om i världen och håller med om mycket som skrivits här.
Lågprisbolagen är tjorviga och petiga. Jag har också obehagliga, anekdotiska erfarenheter från exempelvis RyanAir.
De reguljära bolagen tillåter oftast (kolla för säkerhets skull) en "normal" handbagageväska (finns internationella mått med hög grad av överensstämmelse mellan de flesta större bolag) plus en "handväska", som i mitt fall har varit en kameraväska typ Billingham/Lowpro ThinkTank 10 eller motsvarande. Sammantaget får man plats med mycket kameraprylar i en sådan kombination.
Trevlig resa!
//GöranR
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar