Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flyga med kamerautrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska flytta till Ungern på söndag.. tänkte ta med min kamera med lite objektiv och så..
Eftersom det är 10 kilo maxgräns och även laptopen kommer ligga i handbagaget hoppas jag att jag inte kommer över tio kilo.

Men OM jag skulle göra det, är det någon som vet hur det går att kanske bära, säg kameran på sig? Ja, hänga runt halsen?
Är de dödskinkiga med detta eller så?
Jag kan väl ta kamerahuset i värsta fall bara, utan objektiv :D
Jag gissar på att jag kommer rätt nära 10 kg med laptop, 2 objektiv och ett hus?
Bär kameran löst och ha en del i fickorna som sagt. Hittills har jag alltid klarat mig undan vägning av dessa så. Och detta på en del charter också där dom normalt sett knorrar mer över vikt än reguljärt.
edit Har oftast haft mitt kamerahus och 70-200 så, då spar man nästan 2 kg ;-)
 
Tänk bara på att ev stativ inte brukar tillåtas i handbagaget. Det anses tydligen kunna vara farligt "fel" hanterat.

Har råkat ut för det, hade ett enben-stativ på kamera-väskan och den fick packas in i det som skulle checkas in...

Har heller aldrig fått väga min kameraväska...

En gång i Tyskland var jag tvungen att ta en bild för att bevisa att det var en kamera!
 
Har råkat ut för det, hade ett enben-stativ på kamera-väskan och den fick packas in i det som skulle checkas in...

Har heller aldrig fått väga min kameraväska...

En gång i Tyskland var jag tvungen att ta en bild för att bevisa att det var en kamera!

En gång i San Francisco sa kontrollanten som öppnat väskan med alla kamerahus och objektiv att han nog skulle bli tvungen att konfiskera alltsammans. Sen - efter en halv sekund - kom ett asgarv och ett "have a nice journey".
 
En gång i San Francisco sa kontrollanten som öppnat väskan med alla kamerahus och objektiv att han nog skulle bli tvungen att konfiskera alltsammans. Sen - efter en halv sekund - kom ett asgarv och ett "have a nice journey".


Haha..
Nu har jag ingen extrem utrustning och den har inget sentimentalt värde heller, men jag skulle bli så jädra skraj :)
 
Bär kameran löst och ha en del i fickorna som sagt. Hittills har jag alltid klarat mig undan vägning av dessa så. Och detta på en del charter också där dom normalt sett knorrar mer över vikt än reguljärt.
edit Har oftast haft mitt kamerahus och 70-200 så, då spar man nästan 2 kg ;-)

Tänk på att allt fler flygbolag bara tillåter ETT handbagage och att en löst hängande kamera på axeln i bland då räknas som ett separat handbagage, råkade ut för detta när jag flög hem från Indien i januari. Problemet löstes genom att köpa en stor plastkasse och trycka ned kamera och kameraväskan i.

Nikolaj
 
Tänk bara på att ev stativ inte brukar tillåtas i handbagaget. Det anses tydligen kunna vara farligt "fel" hanterat.

Flög med en alu-tripod Manfrotto så sent som i våras, fastspänd på utsidan ryggan i vanlig ordning. Inga som helst problem att ta alltihopa som handbagage.

Men jag kan tänka mig att de kan krånglas om man springer på fel person i passeringen.

//Fredrik
 
Vad gäller måtten på handbagaget så verkar det vara förhandlingsbart. Jag har själv haft med gitarren som handbagage och då fått ställa den i ett skåp längst fram i planet. Jag har även sett andra göra likadant. Är det skåpet fullt så går det ju inte utan då får man be kabinpersonalen att lägga den i lastutrymmet. Om detta även gäller fotoutrustning vet jag inte. Men med guran funkade det i alla fall.
 
Flög med en alu-tripod Manfrotto så sent som i våras, fastspänd på utsidan ryggan i vanlig ordning. Inga som helst problem att ta alltihopa som handbagage.

Men jag kan tänka mig att de kan krånglas om man springer på fel person i passeringen.

//Fredrik

Jag ska till USA nu på fredag, frågan är ju ifall de tillåter mitt stativ. Vill gärna ha med mig det, eftersom jag vill ta solnedgångsbilder, tror inte mitt gorillapod håller för D700 och 14-24 objektivet
 
Jag ska till USA nu på fredag, frågan är ju ifall de tillåter mitt stativ. Vill gärna ha med mig det, eftersom jag vill ta solnedgångsbilder, tror inte mitt gorillapod håller för D700 och 14-24 objektivet

För att vara på den säkra sidan skulle jag föreslå att du packar stativet i "resväskan" och checkar in det. Nedan en länk till vad som är förbjudet ombord:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Resenarsinformation/Sakerhetskontroll/Forbjudet-ombord/

Kolla under c) så ser du att biljardköer och fiskespön är otillåtna och jag skulle tro att stativ nog oxå kan stoppas.
 
Man behöver inte vara så nervös för det här med kamera grejer, Se dock till att du har dom packade så dom inte skadas under tiden du flyger,

Jag har en ryggsäck med en massa objektiv och kamerahus när jag flyger till Sverige på jobb, och det har aldrig varit några bekymmer. Brukar inte ens ta av mig ryggsäcken när jag checkar in. Och så länge man har den på ryggen så ser det ju inte så tungt ut heller.

Men som sagt, tänk på att lägga stativet i vanliga väskan.

Därimot ska man väl vara försiktig på att säga att man är fotograf om man åker till vissa länder som har lite tuffare regler för pressfrihet, om man vill ta sig in där vill säga... =)
Så det är skillnad på var man ska säga vad, Vid Checkin disken ska man bara försöka att få dom att inte väga väskan, och sedan så är det lungt.

Hörde tom en som gick och Checkade in sina resväskor, och sedan gick ut och fyllde på handbagaget med dom tunga grejerna efter han var incheckad. Allt är tilllåtet, så länge man inte blir upptäckt =)
 
Jag har flugit mycket, och alltid är ju åtminstone en kamera med. Reglerna som gäller är väldigt olika för olika bolag och varierar dessutom från gång till gång. Oftast är det inga problem, men ibland måste man få väskan godkänd som handbaggage genom att en särskild lapp sätts på. Jag har aldrig haft några större problem, folk fattar att man inte kan lägga kamera och objektiv i incheckat baggage. En gång blev jag dock tvungen att flytta datorn till incheckat baggage.

Att få demonstrera att kameran fungerar genom att ta en bild är inget ovanligt. Att de tittat genom objektiven för att se att man inte gömt något i dem har hänt, men med moderna röntgenmaskiner har detta minskat.

Röntgenapparaten för handbagage är inget problem, men den som används för incheckat bagage kan vara elak. Om du lägger saker där som t.ex. nätaggregat, se till att de ligger glest och ha inga stora saker i metall. Vad som kan hända är att maskinen måste dra på mer effekt för att se igenom (den har kraft nog att se igenom det mesta, och om den inte lyckas lär väskan inte få flyga med). Jag har haft nätaggregat som gått sönder två gånger, ena gången till en kamera. Men detta är mycket ovanligt, och inget man skall oroa sig för vid enstaka flygningar tycker jag.

I vissa länder skall man inte ha något som ser värdefullt ut i incheckat bagage då detta då kan bli urplockat ur väskan innan den läggs i planet. Detta gäller framförallt fattiga och korrupta länder, men vet att detta var ett problem på någon flyplats i USA för ett tiotal år sedan.
 
Senast ändrad:
Var ett tag sedan tråden startades nu, men resan gick utan problem både på dit och hemvägen.
Vi behövde inte ta upp kameran och visa någonstans, utan det var bara till att gå igenom alla kontroller, hur smidigt som helst.
 
Var ett tag sedan tråden startades nu, men resan gick utan problem både på dit och hemvägen.
Vi behövde inte ta upp kameran och visa någonstans, utan det var bara till att gå igenom alla kontroller, hur smidigt som helst.

När jag åkte till Miami, så struntade jag i stativ, kände att det inte gick så smidigt att ha med sig.

Jag fick i alla fall visa upp kamera och dator vid både paris flygplats och flygplatsen i Miami, men det gick smidigt också
 
När jag flög till USA förra året fick jag visa att både kameran och min laptop fungerade. Men nu när jag flög till Sydkorea i Augusti behövde jag inte visa något.

Någon som blivit stoppad i tullen på väg in i Sverige med massa fotoutrustning i väskan? Jag har ju en del saker som jag köpt här i Sydkorea som jag inte är så sugen på att tulla in. Nu har jag visserligen skickat hem kartongerna redan så det är bara lösa objektiv men iaf.
 
Enligt tullverket själva så har de inte tid att stoppa personer som själva kan bära sina grejer genom tullen. Så risken är nog extremt låg.

Har själv aldrig blivit stoppad i tullen pga fotoutrustning men med annan elektroniskutrustning som dessbättre var märkt med firmans inventarienummer. Men de tyckte ändå att jag skulle ha skaffat papper vid utresan vilket enl. min erfarenhet bara ställer till bekymmer...
Men efter 10min med mössan i handen och en ångerfull blick så kom både jag och grejerna igenom.

Mitt ressällskap som släpade hem en del annat med nödvändiga papper hade fastnat 5 timmar innan de fick åka hem utan grejerna för att åka tillbaka dagen efter och fortsätta pappersarbetet...
 
Problemet är att du bara får ta med dig ETT enda handbagage. Egentligen är det inget problem (förutom med Ryanair, mer om detta längre ner).

Jag har alltid haft övervikt i form av kameror och prylar. Dock ser min LowePro Minitrekker tillräckligt liten ut för att ingen skall bry sig. Faktum är att jag blir stoppad varje gång i säkerhetskontrollen men de har aldrig brytt sig ett dugg om att väskan uppenbart är överviktig. Däremot får jag öppna den varje gång för att de skall sniffa i den med någon manick. Rätt tröttsamt faktiskt. På vissa flygplatser krävs två till tre säkerhetskontroller innan man är framme vid gaten.

Ryanair var det! Jag kommer aldrig mer att flyga med dem oavsett prislapp. Inte för att de tar betalt för skitsaker för det är ingen nyhet. Inte heller för att de är de enda som någonsin bråkat om vikten på handbagaget. Inte heller viktbegränsningarna är någon nyhet. Däremot för att jag blivit strandsatt två gånger och de fullständigt sket i oss resenärer. Ena gånger skulle vi till Paris och de ställde in flygningen efter att det fallit 5 cm snö på en timme. De skyllde på extraordinärt väder. I Sverige under vintern !!!!! Hallå! Det faller snö i Sverige under vintern och 5 cm under en timme är i alla fall inte för mig och alla andra flygbolag något problem. Hjälp med ombokning? Glöm det. Fick däremot köa på flygplatsen i fyra timmar för att fylla i ett dokument för att begära pengarna tillbaka. Ryanair skulle sedan utreda saken i 5-6 dagar för att därefter betala tillbaks slantarna....
 
Har inte flygit så extremt mycket men det har aldrig varit några problem. Någon gång har de scannat väskan två ggr från olika håll men det är ju förstårligt. I de fallen har de själva burit tillbaka väskan och ingen har anmärkt på vikten.

Sist var jag lite orolig eftersom jag hittade nån bur som fungerade som mall för handbagage och jag kunde ju inte låta bli att testa. Bara för att konstatera att min väska inte alls var formad som ett handbagage...

Det ska också finnas möjlighet att checka in väskor som specialbagage. Det kan man ju vilja göra av flera anledningar, stöld skada och så vidare. Något som funderat övar hur folk får med sig t ex studioblixtar på flyget. Bortsett från att det kan gå sönder så drar det iväg ordentligt i värde.

Mvh
Maverick
 
Hur gör ni som har lite större utrustning när ni reser.
Jag har ett 400/2,8 och denna aluminium låda går inte som handbagage i storlek.
Sedan så vill jag ha med 200/2,0 och ett par hus, plus lite annat. Så vikten är nog inte det stora problemet utan volymen på kamera utrustningen.
 
Många flygbolag tillåter ett handbagage plus en "personlig sak", vilket ska tolkas som handväska, liten datorväska, kameraväska eller liknande. Men kommer man dragandes med ett normalt handbagage och sen nåt som vi galningar som brukar skriva inlägg här betraktar som normal kameraväska, då ska man nog ha bra skor, så man kan gå till resmålet...
Men man kan ju lasta över lite av packningen i en "handväska".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.