ANNONS
Annons

Flyga med kamerautrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur gör ni som har lite större utrustning när ni reser.
Jag har ett 400/2,8 och denna aluminium låda går inte som handbagage i storlek.
Sedan så vill jag ha med 200/2,0 och ett par hus, plus lite annat. Så vikten är nog inte det stora problemet utan volymen på kamera utrustningen.

Jag har förvisso bara flugit några få gånger med större optik, men det har alltid funkat bra. Inga problem på Arlanda, väskan fick åka genom röntgen några varv extra bara. Oslo och Bodö gick också bra. Jag fraktade inte objektivet i väskan som kommer med, utan jag hade allt i en Think Tank airpot addicted. Jag hade laptop med mig och jag tror att vågen stannade på 14 kg hemma :) Yttermåtten låg precis under standardmåttet för handbaggage, men vikten var väl lite över det tillåtna då...

mvh,
Edvard
 
På tal om kontroller. Har flygit en del med min kamerautrustning och som många säger så är det väldigt sällan man stöter på problem.

I Tyskland var de dock otroligt noga med att gå igenom väskor vid passkontrollen och de bad mig montera isär allting som låg i min kameraväska förutom datorn.

Fick lyfta spegeln i huset, de kollade sökarn och de kikade igenom objektiven efter minsta anomalitet. Tur jag inte smugglade nåt knark den gången då hade de ju tatt mig direkt. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.