ANNONS
Annons

Flyga med kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

sandrahansson

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar om man behöver tänka på något speciellt då man flyger med en kamera.
Jag tänker ha den i en kameraväska som är i en annan väska. Behöver man packa upp kameran i säkerhetskontrollen eller är det bara att skicka den genom röntgen maskinen även fast den är nerpackad?

Det går inte att svara på generellt.
Ibland har min kameraryggsäck gått rakt igenom röntgenmaskinen utan att de begärt att jag ska packa upp kameran. Ibland har de velat att jag öppnar ryggsäcken, men inte behövt ta ut något. Ibland har jag fått visa upp kamerahusen och att det går att ta en bild med dem.
Värsta stället, var Köpenhamn i vintras, där jag fick ta upp vartenda objektiv, ta av objektivlocken och sedan skulle de titta igenom objektiven, ett och ett. Puuh!!

När jag passerade Amsterdams flygplats så fick jag packa upp allt i väskan som rörde kameran.. har väl smugglats ett och annat i objektiv o.s.v kan jag tro

Hej!
Jag undrar om man behöver tänka på något speciellt då man flyger med en kamera.
Jag tänker ha den i en kameraväska som är i en annan väska. Behöver man packa upp kameran i säkerhetskontrollen eller är det bara att skicka den genom röntgen maskinen även fast den är nerpackad?

Hej!

Ha alltid dina kamera grejer i handbagaget, annars kan de vara borta, speciellt om du åker lite längre bort. Precis som någon tidigare sagt så händer det att de brukar plocka upp allt och titta och objektiven undersöks noga. Ha god tid på dig och ta dig igenom de största säkerhetskontrollerna som i Amsterdam t.ex. speciellt om du har mycket med dig.

Mvh Samuel

Som sagts tidigare ska du ha grejerna i handbagaget. Jag skulle ocksa rekommendera att ha ett fulladdat batteri i da man ibland blir ombedd att sla pa kameran och kanske till och med visa en bild pa minneskortet.

/P

Jag reste till Israel nyligen.

Hade förväntat mig stenhård koll på resan in. De sade eller gjorde ingenting (vad jag vet)

På resan ut, däremot, var de väääldigt frågvisa.
Det tog mig ca 45min att komma igenom tullen. De frågade om allt. De bad mig tom visa bilder som jag tagit. Men de var alltigenom väldigt trevliga. Jag hade ju inget att dölja. Kameran i handbagaget.

Har jag uppfattat saken rätt att det inte är några problem med att släppa digitalkamera och minneskort genom röntgen?
Minns inte hur jag gjorde senast jag reste.

Hur är det egentligen med de analoga filmrullarna?

Har jag uppfattat saken rätt att det inte är några problem med att släppa digitalkamera och minneskort genom röntgen?
Minns inte hur jag gjorde senast jag reste.

Hur är det egentligen med de analoga filmrullarna?

jag körde analogt i 7 år på utlandsjobb och tog in säkert tusentals rullar dia film o har aldrig råkat ut för något så länge jag haft det i handbagaget. Dom flesta röntgen maskiner ska vara safe för film finns på nätet skrivet om några gamla i typ ryssland som inte är helt ok. jag minns när jag varit i bulgarien på jobb o hade ett 60 tal rullar mest mellanformats dia i en handbagage väska jag visste att jag satt en del riktigt bra bilder o hade kört ner dom i fickorna på kläderna o försökte diskutera med säkerhetsvakterna vilket oftast är totalt meningslöst du får bara höra, no problema film safe vilket det oftast har varit. Vad jag vet så finns det vissa analoga rullar som är mer känsliga än andra om jag inte minns fel så är det negativ film på högre iso?

Har inte heller haft problem på flera till lite olika länder.(Det har dock hänt att någon rulle har varit kass men det har nog berott på kameran eller mig. Men om jag har förstått det rätt så är det bäst att ha det i handbagaget eftersom röntgen som används på. Inchekat bagage är starkare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar