Annons

Flyga med fotoutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Åkvarn

Medlem
Hur funkar det med att har foto grejer som handbagage? är de griniga i säkerhets kontrollerna, tittar dom på en som man heter bin laden eller går det smidigt när man kommer med en hel foto väska som man inte vill checkas in och hanteras tufft av bagage personal..

Vad har ni för erfarenheter?

Jag har aldrig haft problem med att ta med kameraprylarna i kabinen, oftast brukar säkerhetspersonalen bara slänga ett öga på prylarna. Dock har jag varit med om att på svenska sidan när man åker över pölen till stora grannen i väst varit mycket noggranna och plockat ut varje liten glugg och skakat och kollat. Jag tycker personligen detta är rätt bra, säkerhetstänk är ju av godo på flygningar.

Har peppar peppar, inte fått några analoga filmer förstörda av röntgen heller... Så kort svar, det funkar fint.

Bengt Wänergård

Jag flyger en del o det är olika från gång till annan.Min fotorygga väger 15,8 kg packad o klar i den finns 2 kamerhus,dator,laddare,minneskort,objektiv allt som behövs för att jag ska kunna jobba.I resväskorna har jag stativ,360 huvet,+övriga kablar etc detta brukar väga 9kg trots jag kör med gitzos kolfiberstativ.
Vid säkerhetskontollen så ska du alltid ta upp bärbara datorn samt vid mångta tillfällen så vill dom att jag plockar ur objektiv o dylika föramål o sätter dom i plstbacken.Jag brukar oftast visa upp visitkort o tala om att jag är yrkesfotograf o det brukar underlätta en del.Det har även hänt att dom ropat i högtalarn o vill att jag ska kontakta säkerhetskontrollen när dom sett min resväska o undrar vad det är som ligger i den.Sist jag var i usa så öppnade dom resväskan vid kontrollen både vid ankomst o när jag flög hem.
Jag glömde min laddare till min mobiltelefon så jag höll på att bli av med den vid säkerhetskontrollen eftersom jag inte kunde starta den.Vakten menade på att det kunde vara en bomb.Detta skedde såklart på en av New Yorks flygplatser.

Jag flyger en del o det är olika från gång till annan.Min fotorygga väger 15,8 kg packad o klar i den finns 2 kamerhus,dator,laddare,minneskort,objektiv allt som behövs för att jag ska kunna jobba.I resväskorna har jag stativ,360 huvet,+övriga kablar etc detta brukar väga 9kg trots jag kör med gitzos kolfiberstativ.
Vid säkerhetskontollen så ska du alltid ta upp bärbara datorn samt vid mångta tillfällen så vill dom att jag plockar ur objektiv o dylika föramål o sätter dom i plstbacken.Jag brukar oftast visa upp visitkort o tala om att jag är yrkesfotograf o det brukar underlätta en del.Det har även hänt att dom ropat i högtalarn o vill att jag ska kontakta säkerhetskontrollen när dom sett min resväska o undrar vad det är som ligger i den.Sist jag var i usa så öppnade dom resväskan vid kontrollen både vid ankomst o när jag flög hem.
Jag glömde min laddare till min mobiltelefon så jag höll på att bli av med den vid säkerhetskontrollen eftersom jag inte kunde starta den.Vakten menade på att det kunde vara en bomb.Detta skedde såklart på en av New Yorks flygplatser.

Anledningen till att plocka ut en del utrustning är att det är omöjligt att se igenom all den bly/glas som objektiven innehåller.
http://www.synergyergonomics.com/images/AirportSecurity.jpg

Det var inga problem att ta in utr, ingen som kollade den heller bara att man måste plocka ur datorn ur väskan

Tyckte att mina 8,5kg var tungt men icke då :)

Är i New York just nu

Hur funkar det med att har foto grejer som handbagage? är de griniga i säkerhets kontrollerna, tittar dom på en som man heter bin laden eller går det smidigt när man kommer med en hel foto väska som man inte vill checkas in och hanteras tufft av bagage personal..

Vad har ni för erfarenheter?

Jag brukar ha med mig ca 9 kg utrustning när jag är ute på en längre resa. Några gånger har man testat för sprängämnen, i övrigt så har det inte varit några större problem. Enda gången någon gnällt över mitt fotohandbagage var i Ulara (Australien), där man tydligen väger bagaget i samband med X-ray, jag fick plocka ur eos1 samt glugg, då de tyckte att det var för tungt,och ta det i handen, . Sedan var det bara att knalla igenom och stoppa ned det hela i ryggan igen. Generellt är dock kollen v g handbagagets vikt/storlek väldigt sällsynt, vilket ibland leder till trängsel i hyllorna.Jag brukar dock ha som mål att hålla mig inom bagagereglernas ramar.

Tack för era svar.
Jag har alltid kört med en kompakt väl ned stoppad i det in checkade bagaget, men mitt intresse växer för varje dag som går för fotografering, vilket medför som ni vet, mera prylar.....som innebär att man gärna vill ha koll på sina dyra saker.

hur är det om man har en fjärr utlösare till kameran. bör man ha den i det stora bagaget? Eller är risken stor att dom tar den?

har den här: http://images.tradera.com/703/72374703_1.jpg
I många länder är det förbjudet att inneha radiosändare utan tillstånd. Så i dessa länder får man inte ta in den. I Sverige får man inneha alla radiosändare men bara använda dom om de är av tillståndslösa typ eller att man har tillstånd för dem.

generellt sett har det aldrig varit nåt problem med att tä med foto utrustning i handbagaget på flyget. Stativ kan man dock inte tä i handbagage. Fjärrutlösare som är trådlösa kan kanske vara ett problem så de kan vara bra att packa i resväska.

Jag brukar ha med mig ca 9 kg utrustning när jag är ute på en längre resa. Några gånger har man testat för sprängämnen, i övrigt så har det inte varit några större problem. Enda gången någon gnällt över mitt fotohandbagage var i Ulara (Australien), där man tydligen väger bagaget i samband med X-ray, jag fick plocka ur eos1 samt glugg, då de tyckte att det var för tungt,och ta det i handen, . Sedan var det bara att knalla igenom och stoppa ned det hela i ryggan igen. Generellt är dock kollen v g handbagagets vikt/storlek väldigt sällsynt, vilket ibland leder till trängsel i hyllorna.Jag brukar dock ha som mål att hålla mig inom bagagereglernas ramar.

Ett bra tips för att klara viktreglerna är att ha rymlig fotoväst och lägga små tunga prylar här. Brukar resa med Canons XL videokameror så att lägga 8 stora batterier och annat i västen sänker ju vikten en del, sedan är det ju bara att stoppa tillbaka i handbagaget.

Har varit med om att dom väger handbagaget vid gaten ett par gånger så då blir det panik att packa om igen....

Brukar packa alla filmer i blypåsar och självklart blir det bara en svart klump på skärmen, men det är förvånande att se att inte alla ber att få titta i väskan.

Hur många kilon får man ha i handbagaget? hade för mig att det var 5 kg, men uppenbarligen är det mer.
Om man skulle ha mer kg än tillåtet och de skulle väga bagaget, hur ska man då kunna packa om? Man har ju redan checkat in bagaget. Hur gör man då?

Man bör dock gå in på respektive flygbolag för att kolla mer exakt.
Hittade åtminstone 1 fel i tabellen. (handbagagesiffran för Air South African gäller specfikt för musikinstrument (sic) )

Jo, klart det är bäst om man bekräftar på respektive flygbolag men personligen kan jag bekräfta att British Airways 23kg stämde. =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar