Annons

Flyga med film

Produkter
(logga in för att koppla)

lellehan

Medlem
Hej,

Är det någon som kan ge råd hur man förvarar 120 film vid flygning. Tar man det i handbagage eller i incheckad väska? vill ju exponera den själv utan hjälp av flygplatsernas röntgen.

Tack på förhand
Lennart

Det är mycket kraftigare röntgen av incheckat bagage så där ska du inte förvara filmen.

LFV rekommenderar handbaget eftersom incheckat bagage också röntgas.
Ber man snällt kan de kika på filmen separat.

Håller med om att helst ta filmen i handbagaget, fast jag har åtminstone i USA slutat fråga om att ta filmen bredvid deras röntgenapparat. Har bara i ett enstaka fall trott mig ha fått "slöjning" pga av röntgen. Det var på en färgfilm med mkt högt ASA tror det var 3200ASA och strax efter 11 september händelsen och i USA.
Trots att jag måste ta en del film i vanliga bagaget har jag inte kunnat säga att det synts något på filmer som jag kan skylla på röntgen. Till skillnad från vad de flesta nog säger här så använder jag blypåse i bagaget och det är svårt att veta om de drar på extra eller inte. Men 120 filmer i sina rullar ser nog lite misstänkta ut ändå för jag tycker alltid de sitter en lap på min resväska att de öppnat den för "security control".
Det finns väl fortfarande olika HAMA blypåsar avsedda för film antingen med lågt eller högt asa.

Men sammanfattningsvis så anser jag det inte är något att ora sig för

Till skillnad från vad de flesta nog säger här så använder jag blypåse i bagaget och det är svårt att veta om de drar på extra eller inte. Men 120 filmer i sina rullar ser nog lite misstänkta ut ändå för jag tycker alltid de sitter en lap på min resväska att de öppnat den för "security control".
Det finns väl fortfarande olika HAMA blypåsar avsedda för film antingen med lågt eller högt asa.
Risken finns att de drar på extra för att se vad som finns i blypåsen och då får filmen dubbla dosen. Strålningen som når utrustningens sensor har ju gått genom påsen två gånger, men endast en gång innan den når filmen. Mitt råd är att alltid ha filmen i handbagaget och undvika blypåsar.

Olle

Tack för svaren!

Är nu tillbaka efter en resa till New York, på avresan från Arlanda kollades filmen med något som såg ut som en liten metalldetektor och de hade förståelse för att jag inte ville ha ha filmen röntgad. Vid hemresa från New Ark tyckte personalen att det bara va 3200 film som kunde ta skada, men de va inte motvilliga, där "torkade" man film och kartonger med små tyglappar som sedan analyserades i någon apparat, det gick alltså utmärkt att undvika elaka röntgenapparater.

Hälsningar
Lennart

Inga problem. Fotade i USA med Tri-X pressad till 1600 ASA, passerade tre röntgenapparater på hemvägen. Förstorade ett småbildsnegativ från rullen till 50*40 och den är inte alls kornig, jag blev rent av förvånad själv. Det kan vara så att jag t.o.m hade köpt filmrullarna från USA och haft med dem tillbaka igen för plåtning innan jag tog hem dem och framkallade. Men jag köpte massvis med liknande film på plats så det är ovisst.

LFV rekommenderar handbaget eftersom incheckat bagage också röntgas.
Ber man snällt kan de kika på filmen separat.

har bett om det flera gånger när jag varit ute o jobbat o haft typ 30 rullar 120 film o lika många småbild. Alltid nobben alla säger att maskinen är maskinen är film safe. Så man var alltid stressad o oroad över att filmen skulle ta skada men jag körde analogt med mycket film i över 10 års tid o det har aldrig hänt något med filmen.

Kom precis hem från två veckor i USA. Flög med oexponerad film dit och exponerad film hem (10 120-rullar Ilford HP5+). Har framkallat en del nu och kan (på negativen i alla fall) inte se några som helst effekter från röntgen. Passerade sammanlagt sju kontroller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar