Annons

Flirtar vi med tjejerna ?

Produkter
(logga in för att koppla)
chinerunner skrev:
Särbehandlingar drabbar bägge könen.

Visst gör det det. Helt naturligt skulle jag vilja påstå. Och tycker ordet i sig självt har en negativ klang som gör att det inte riktigt passar in alla sammanhang.

Jag har faktiskt råkat ut för det själv...
I en herrmodesaffär.... Den kvinnliga expediten där ger mig en service som inte kan "missförstås".
Och det är för mig en mkt positiv upplevelse. Man känner att man "har något". Så jag har svårt att tro på de kvinnor som påstår sig ta illa upp när de själva "särbehandlas" just pga att de har någon form av "attraktionsvärde" för en man.

Däremot är det givetvis TOTALFEL i yrkeslivet, i skolan osv. Bl a därför är jag starkt negativ till kvotering som i sig självt faktiskt är särbehandling i ordets rätta bemärkelse.

Kul tråd det här. Hoppas det kommer fler berättelser och upplevelser liknande min skrothandlarberättelse....

RetroCat skrev:

Jag är forskare inom ett mansdominerat, tekniskt område..
.
.
.
I förlängningen handlar det alltså inte om att behöva klättra upp och hämta en vindrutetorkare eller inte utan om att bli respekterad för den man är och för det man har åstadkommit oavsett kön.

Men hallå, vi talar om helt olika former av "särbehandlingar". Vad det beträffar vindrutetorkarexemplet så ser jag det som genetiskt betingat och rätt charmigt.

Men i yrkeslivet är det en annan sak. Och där håller jag med dig till 110%. Läs gärna mitt andra inlägg (repliken på Lars inlägg).

Senast ändrad:
Mattsen skrev:
Så jag har svårt att tro på de kvinnor som påstår sig ta illa upp när de själva "särbehandlas" just pga att de har någon form av "attraktionsvärde" för en man.
Fast som tjej är det inte bara på gott och i situationer som kanske är värda att utnyttja skillnaderna görs. Tyvärr.. Jag har också upplevt dem och jag har långt från alltid tyckt det varit varken kul eller ens ok faktiskt. Det går ju att uppleva det som underskattande också. Det man kan är ju roligare att få uppskattning för just för att man kan, inte för att man är tjej.

Och som ex. så är inte kommentaren "det var ju bra för att vara tjej" om man spöar någon i Schack kul. Eller som när jag jobbade på gym och nya gubbar där var livrädda för att köra bänkpress om jag var den enda som fanns att stå bakom trots att bl.a. det var mitt jobb som jag utan tvekan klarade bra.

Men en grej som var lite kul var när jag fick tipset av en manlig expedit att prova jeans av herrmodell när jag tyckte alla modeller var sydda för för stora rumpor en gång.. Men samtidigt som jag tyckte han var rätt tuff som föreslog det så undrade jag ju tyst för mig själv om han hade vågat ge tipset till en man att prova damjeans.. Och jag tvivlar..

Mattsen skrev:
Hoppas det kommer fler berättelser och upplevelser liknande min skrothandlarberättelse....
Glömde..

Mina manliga grannar erbjöd sig på löpande band att laga punka på min sons cykel när en sån inträffat. Precis som att jag inte skulle klara det själv;) Sen kontrollerade de noga att hjulet satt som det skulle efter att jag ändå hade pillat dit det nya själv.

Jag har fått hjälp att rigga blixtar av industrikillar som lämnade sina arbetsuppgifter.. Precis som att jag inte skulle klara det själv. (Och detta trots att de inte hade klarat det utan mig;))

Med mera med mera med mera..

Men ingen erbjuder sig att komma och putsa fönster som jag knappt ens kan..

Senast ändrad:
lottawe skrev:
Glömde..

Mina manliga grannar erbjöd sig på löpande band att laga punka....

Jag har fått hjälp att rigga blixtar av industrikillar.....

Med mera med mera med mera..

Men ingen erbjuder sig att komma och putsa fönster som jag knappt ens kan..

Spela med i "spelet" utanför ditt hem så ska du se att det fixar sig... Du måste lura mannen att tro att han gör något som du inte kan. Då känner han sig duktig och "tillräcklig" och vips så står han där utanför din dörr med fönsterputs och en trasa i handen...

lottawe skrev:
Fast tycker du inte själv att det är iaf en gnutta orättvist att du inte får samma bemötande då?
I goes both ways. Det finns sammanhang då man(!) som man får betydligt bättre bemötande än vad kvinnor får. Att flörta lite med en kvinna som man har att göra med i något ärende brukar löna sig enligt min erfarenhet.

Mattsen skrev:
Spela med i "spelet" utanför ditt hem så ska du se att det fixar sig... Du måste lura mannen att tro att han gör något som du inte kan. Då känner han sig duktig och "tillräcklig" och vips så står han där utanför din dörr med fönsterputs och en trasa i handen...
Provade den varianten med dåvarande grannen en gång. Och när han trots det inte kom och putsade hos mig provade jag t.o.m. att flytta in hos honom för att få putsen på köpet, men icke. Snarare så ledde det till x antal fler små fingeravtryck på rutorna;)

Men jag förstår att tipset var välmenat så tack ändå:) Synd bara att jag kan gå i god för att det inte funkar..

lottawe skrev:
Provade den varianten med dåvarande grannen en gång. Och när han trots det inte kom och putsade hos mig provade jag t.o.m. att flytta in hos honom för att få putsen på köpet, men icke. Snarare så ledde det till x antal fler små fingeravtryck på rutorna;)

Men jag förstår att tipset var välmenat så tack ändå:) Synd bara att jag kan gå i god för att det inte funkar..

Hej Lotta!

Det är nog inte tillräckligt mycket "status" i att putsa fönster för att få männen att göra det frivilligt.
Men om du var inflyttad tycker jag att du borde ha kunna ha använt det du har för att få fönstren putsade.

Jag går på det varje gång.

Micke.

Senast ändrad:
Mattsen skrev:
<snip>
Jag har faktiskt råkat ut för det själv...
I en herrmodesaffär.... Den kvinnliga expediten där ger mig en service som inte kan "missförstås".
Och det är för mig en mkt positiv upplevelse. Man känner att man "har något".
<snip>
Jag handlar också där, och hon är lika förtjust i mig...eller är hon bara en bra försäljare?

*överväldigad*
Det var liksom inte min mening att starta en jämnställdhetsdebatt med mitt inlägg.

Inte helt underligt dock, eftersom den debatten pupmas ut i våra huvuden dagligen från media mm.

Sååå då kommer nästa fråga per automatik.
Jag känner mig mindre påverkad av media än den generella svensken !
Detta eftersom jag lever liv utan TV och tidning.

Budskapen i media formar ofta sätt att tänka.

Är jag då mindre jämnställd i min tanke eftersom jag missar stora delar av debatten ?

Kanske mer ballanserad, eftersom jag inte finner jämnställdhetsfrågor i varje debatt ?
(det kan ju tolkas som jag inte bryr mig)

Du missar kanske en del av jämställdhetsdebatten, men å andra sidan missar du en hel del av könsstereotyperna (mestadels i reklamen) också. Det kanske går på ett ut?

Ingen TV och ingen tidning, skrev du. Läser du mycket på internet istället? I så fall är du ju knappast isolerad från debatten.

Bara en stilla undran.

I rättvisans namn bör frågan ställas rakt ut: Flirtar tjejerna med killarna på FS?

mvh/Lennart

Re: Bara en stilla undran.

Photocon skrev:
I rättvisans namn bör frågan ställas rakt ut: Flirtar tjejerna med killarna på FS?

mvh/Lennart
Jag funderade iaf nyss på att flirta med Michael högre upp i tråden. Tänkte ju byta gardiner nästa vecka;)

Men jag har numret till fönsterputsfirman i behåll såg jag nu så det får nog va ändå..

Re: Re: Bara en stilla undran.

lottawe skrev:
Jag funderade iaf nyss på att flirta med Michael högre upp i tråden. Tänkte ju byta gardiner nästa vecka;)

Men jag har numret till fönsterputsfirman i behåll såg jag nu så det får nog va ändå..

När fönsterputsfirman kommer hem till dig är risken ganska stor att du får kille eller killar som putsa fönstren till slut ;) Money talks!
---/Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar