Annons

Flirtar vi med tjejerna ?

Produkter
(logga in för att koppla)

overdoze

Aktiv medlem
Kan inte låta bli att fundera.
- Tjejer är lika duktiga fotografer som killar !
- Nybörjar tjejer är väl då lika "dåliga" som nybörjarkillar ?!
- Ändå känns det som det dyker upp bildkritik på fler kassa tjejbilder än killbilder.

Jag har inte säkrat detta påstående, utan det är bara en känsla jag har.

Om det är så, hur kan det komma sig ?

Spåna fritt i frågan...
/
Magnus

Jag får nog säga att min bildkritik inte alls handlar om det är en kille eller en tjej mycket pga att jag sällan lägger nån kritik på nån bild efter jag kollat vem som tagit den . jag kikar på en bild skriver nått om bilden och kikar sedan in hos fotografen och ser vad det är för en fotograf och vad den har tagit för andra bilder.

Om vi utgår från hetrosexuellt kontaktsökande (straightragg) så brukar det fungera smidigast så här:

*Tjejen söker kontakt genom att visa sig svagare än mannen och på något sätt be om hjälp.

*Mannen får därigenom hjälp att ta kontakten, med hennes ärende som förevändning.
Han får även känna sig duktig, stark och behövd.
Hans huvudsakliga anledning är ändå själva kontaktskapandet.

*Klassikern är tjej med kort kjol och öppen motorhuv på sin bil, som väntar på duktiga mannen som ska fixa det dumma felet. (Legenden säger att det lärdes ut knep hur man lossar en sladd till fördelardosan.)

Se inte detta som allvar utan som underhållning.
Men jag skulle nog svara JA på frågan.

Patrik

overdoze skrev:

Om det är så, hur kan det komma sig ?

Spåna fritt i frågan...
/
Magnus

Vet inte just om bildkritiken är det tydligaste exemplet. Däremot tycker jag det syns ganska tydligt i diskussionstrådarna att behandlingen är olika. Om en kvinna ställer en fråga så är toleransen högre och hjälpsamheten större än om samma fråga ställts av en man. Jag skulle dock inte kalla det "flirt". Att vi tilltalar personer av olika kön och ålder olika är väl ganska naturligt i all social interaktion.

Jag ger rätt sällan bildkritik men gillar att svara i forumen och då kollar jag ibland vem som ställer frågan innan jag svarar. Om frågan ställts av en 15-årig grabb, en 40-årig kvinna eller en 80-årig gubbe påverkar till viss del mitt svar. Precis som jag när jag snackar med min son och hans polare använder ett något annorlunda tilltal än om jag pratar med min egen far och mor.

Säkert finns det de som medvetet flirtar - både tjejer och killar med motsatta eller samma kön - men raggningspotentialen på fotosdian.se är nog ganska låg! :)

Mvh
Anders

Tar det som ett halvt ja.
Om personen vars bild man kommenterar ser bra ut, kan det vara så att Ni formar svaret så det kan ge andra positiva vibbar än just fototekniskt.

*funderar vidare*
/
Magnus

overdoze skrev:
.
.

- Ändå känns det som det dyker upp bildkritik på fler kassa tjejbilder än killbilder.

Jag har inte säkrat detta påstående, utan det är bara en känsla jag har.

Din känsla är inte helt fel...

Jag känner mig som en gammal räv här på FS och har observerat det du skriver under flera år.
Och FS är lite av en värld i miniatyr.
Så det som chinerunner tar upp gäller även här och är nog en mkt rimlig förklaring.
Jämställdet är bra - men helst då på bara kvinnors villkor vilket innebär en del "undantag" *smiley*

overdoze skrev:
- Nybörjar tjejer är väl då lika "dåliga" som nybörjarkillar ?!
Fast om jag ska generalisera och våga mig på en gissning så tror jag att många fler killar börjar fotografera av teknikintresse snarare än bildintresse medan fler tjejer gör tvärtom. Sen kan det kanske vända åt båda hållen med tiden, men sett till nybörjare så tror jag faktiskt det kan finnas en skillnad i hur bilderna är också. En sådan skillnad som faktiskt kan vara mer orsak till att några får fler kommentarer än andra..

Fast att det flirtas på fotosidan, det är nog ingen hemlighet ändå. Jag kan bräcka Jim och säga att jag vet minst två par som gift sig efter att ha träffats här och ytterligare några som hänger ihop utan att ha hunnit till prästen samt några som hunnit gå isär med.. Men kanske flirtas det inte mest just i sammanhanget bildkritik ändå? Och kanske inte bara på tjejerna heller? För i den tid vi lever flirtar väl likväl tjejer som killar?

jimh skrev:
Säg inte det, jag vet minst ett och kanske flera giftermål som kommit till genom fs-kontakter :)

...med snabbskilsmässor och bråk om gemensamma fotoprylar som följd om sanningen kommer i dagen att "jag berömde din bild bara för att du var en sexig tjej".

Lite allvar: Personligen gör jag aldrig könsskillnad. Däremot påverkas nog mina omdömen om det tydligt framgår att fotografen är en mycket ung nybörjare, oavsett kön.

I första läget är det ju bilden som fångar ens blick. Och har den fångat blicken beror det ju på att bilden har något som berör mig personligen. Då lämnar jag kritik på bilden på en gång utan att kolla fotografens profil.

Mvh/Lennart

Som varande tjej och fotointresserad tycker jag att det hade varit väldigt synd om det ligger något i det ni säger eftersom en tjejs framgångar då lätt kan marginaliseras och minimeras genom att hävda att hon blir (positivt) särbehandlad endast pga sitt kön och inte pga hennes prestation.
Ännu tråkigare är det om det inte ligger något i påståendet, men det ändå tas som sanning.

Jag tycker inte heller att man ska bemöta t.ex. frågor i ett forum på olika sätt beroende på könet på frågeställaren utan försök istället bilda er en uppfattning om frågeställarens bakgrundskunskaper mha vad som avslöjas i frågeformuleringen etc och lägg ert svar på en rimlig nivå utifrån det.

RetroCat skrev:

Jag tycker inte heller att man ska bemöta t.ex. frågor i ett forum på olika sätt beroende på könet på frågeställaren utan försök istället bilda er en uppfattning om frågeställarens bakgrundskunskaper mha vad som avslöjas i frågeformuleringen etc och lägg ert svar på en rimlig nivå utifrån det.

Precis vad jag ville ha sagt, men jag skojade till det lite i mitt inlägg så den andemeningen kanske försvann.

Mvh/Lennart

RetroCat skrev:
Som varande tjej och fotointresserad tycker jag att det hade varit väldigt synd om det ligger något i det ni säger eftersom en tjejs framgångar då lätt kan marginaliseras och minimeras genom att hävda att hon blir (positivt) särbehandlad endast pga sitt kön och inte pga hennes prestation.
Ännu tråkigare är det om det inte ligger något i påståendet, men det ändå tas som sanning.

Varför måste feminister se det negativa i dessa sammanhang och dessutom måla fan på väggen?

Kanske är du inte "feminist" i den bemärkelsen jag menar. Men ändå, varför inte istället rida på de fördelar det innebär att vara av ert kön?
Kommer osökt att tänka på när min fd fru åkte till skroten för att leta efter en torkararm (den ena var avbruten). Visst sa skrotaren, bilen däruppe har en du kan få köpa (pekar på den fjärde skrotade bilen ÖVERST i högen.
Sa sedan, jag hämtar den...
Min fru hölla andan i halsen när den rejält kraftige skrotaren klättrar upp på den vajande högen av bilar.
Inte nog med det, han hämtar även verktyg och byter armen på vår bil!
Och inte nog med det heller, han tog 50 kronor!

Hade jag åkt ut dit så hade han bara pekat på bilen däruppe och sagt; -Där kan du hämta din arm... Den kostar 150 kronor.

Sen vad beträffar ev framgångar så graderas dom knappast pga vilken hjälp man har fått på vägen eftersom man sällan vet detta.

Mattsen, som varande man hade varit jävligt glad för lite "positiv särbehandling" ibland... eller NÅGON gång..

Mattsen skrev:
......varför inte istället rida på de fördelar det innebär att vara av ert kön?
Kommer osökt att tänka på när min fd fru åkte till skroten för att leta efter en torkararm (den ena var avbruten). Visst sa skrotaren.........
Fast tycker du inte själv att det är iaf en gnutta orättvist att du inte får samma bemötande då?

Mattsen skrev:
Varför måste feminister se det negativa i dessa sammanhang och dessutom måla fan på väggen?

Kanske är du inte "feminist" i den bemärkelsen jag menar. Men ändå, varför inte istället rida på de fördelar det innebär att vara av ert kön?
<...>
Sen vad beträffar ev framgångar så graderas dom knappast pga vilken hjälp man har fått på vägen eftersom man sällan vet detta.

Mattsen, som varande man hade varit jävligt glad för lite "positiv särbehandling" ibland... eller NÅGON gång..
Jo, de graderas i allra högsta grad av vilket kön man har så länge det pågår en särbehandling! Ja, man kan nog kalla mig femisist om man med det menar att jag står för lika behandling oavsett kön. Det är inget jag skäms ett dyft över! ;-)

Jag kan ta en annan anekdot som kanske kan exemplifiera och förtydliga det trista i det hela.

Jag är forskare inom ett mansdominerat, tekniskt område. När jag får konferensbidrag och vetenskapliga publikationer accepterade får jag ofta höra av (den oinsatta) omgivningen att det med stor sannolikhet beror på att jag är tjej (för huga, det kan väl inte bero på att jag gör ett bra jobb??). Då är det väldigt skönt att kunna avfärda detta påstående eftersom de flesta bidrag granskas mha av s.k. blind reviewing där man som författare är anonym gentemot den som granskar.

Oavsett sammanhang så är det jättetrist och i mitt tycke inte så svårt att förstå att det är trevligare att kunna få cred för att jag har gjort en bra prestation och inte för att jag råkar vara kvinna.

I förlängningen handlar det alltså inte om att behöva klättra upp och hämta en vindrutetorkare eller inte utan om att bli respekterad för den man är och för det man har åstadkommit oavsett kön.

Särbehandlingar drabbar bägge könen.

Jag fotade en verkstadsbrand en gång när följande inträffade.

Rädningsledaren (brandbefäl) ber polisen utrymma pressen från innanför avspärrningen.
En kninnlig polis går fram till en tjejfotograf från någon tidning "kuriren?" och säger bryskt:
-Du får fota från gatan som alla andra.
Sedan får hon syn på mig som i bästa rambostil ligger bakom ett skjul med Canon stor-zoom metz-blixt och fotoar när en brandman sågar en lucka i bakväggen för att kunna angripa elden. (Explotionsrisk).
Kvinliga polisen kommer fram till mig och säger:
-Visst går du ut på vägen du med, när du har fotat färdigt. Föresten vilken tidning är det du fotar åt? *ler*

Patrik

Re: Re: Flirtar vi med tjejerna ?

lottawe skrev:
Fast om jag ska generalisera och våga mig på en gissning så tror jag att många fler killar börjar fotografera av teknikintresse snarare än bildintresse medan fler tjejer gör tvärtom. Sen kan det kanske vända åt båda hållen med tiden, men sett till nybörjare så tror jag faktiskt det kan finnas en skillnad i hur bilderna är också. En sådan skillnad som faktiskt kan vara mer orsak till att några får fler kommentarer än andra..

Fast att det flirtas på fotosidan, det är nog ingen hemlighet ändå. Jag kan bräcka Jim och säga att jag vet minst två par som gift sig efter att ha träffats här och ytterligare några som hänger ihop utan att ha hunnit till prästen samt några som hunnit gå isär med.. Men kanske flirtas det inte mest just i sammanhanget bildkritik ändå? Och kanske inte bara på tjejerna heller? För i den tid vi lever flirtar väl likväl tjejer som killar?
Hur mycket är fördommar och hur mycket är fakta av det du säger att killar bara skaffar kamera för att de är teknik intresserade? Jag köpte en system kamera för att jag ville utveckla mitt fotograferande och jag lägger ner alla mina pengar på foto prylar och vandrar i fjällen varje sommar för att jag gillar naturen och för att jag vill ta fina bilder. Jag tycker bara inte att du ska säga så bara för att du tror att vi fotar av andra orsaker.

Re: Re: Re: Flirtar vi med tjejerna ?

zzz9 skrev:
Hur mycket är fördommar och hur mycket är fakta av det du säger att killar bara skaffar kamera för att de är teknik intresserade? Jag köpte en system kamera för att jag ville utveckla mitt fotograferande och jag lägger ner alla mina pengar på foto prylar och vandrar i fjällen varje sommar för att jag gillar naturen och för att jag vill ta fina bilder. Jag tycker bara inte att du ska säga så bara för att du tror att vi fotar av andra orsaker.
Jag föreslår att du läser om inlägget du ifrågasätter en gång till och snappar upp orden "generalisera," "gissa" och även ordet "fler" framför killar. Det senare står där för att visa att jag inte ens gissar att det skulle röra alla.

Jag är inne på mitt sjunde år på fotosidan och gissningen grundar sig på en känsla jag fått när jag betraktat den tiden. Känsla är dock inte detsamma som fakta.

Skulle min känsla vara mer fel att uttrycka än trådstartarens känsla tycker du? Isf undrar jag varför.

Senast ändrad:
lottawe skrev:
Fast tycker du inte själv att det är iaf en gnutta orättvist att du inte får samma bemötande då?

JOOO, funderade på att anmäla skrothandlaren för könsdiskriminering ;-)

Nej, jag är man själv och jag vet vilka "svagheter" vi har....

Numera har jag mest roligt när jag ser detta "in action". En lite dold variant är just det som tråden handlar om. Antagligen resultatet av ett medfött manligt "drag". Och lika roligt är det att se när en tjejkompis medvetet utnyttjar detta för att tex få hjälp med något.

Tror oxå att det funkar ungefär likadant när det är ett barn som skriver och undrar fast då är det kanske mer "faderskänslor" eller någon form av generell "vill-hjälpa-instinkt".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar