Annons

Flickr eller photobucket?

Produkter
(logga in för att koppla)

pip

Aktiv medlem
Vad är det för fördelar och nackdelar med dess sidor? Eller finns det någon anna man ska använda sig av? På vilken sida kan man bäst "skydda" sina bilder?
Vad använder du?
 
Jag använder Flickr och fastnade för det alternativet mest för smidigheten och priset. Smidigt för att jag kan exportera direkt från Lightroom (med Jeffrey Friedls plugin som också finns till bl.a. Photobucket och Picasaweb) och priset för att jag för 25 dollar får ladda upp hur mycket som helst under ett år. Sidan kanske inte är den snyggaste men det är enkelt att länka bilder och bildspel från Flickr till andra sidor.

Photobucket har jag inte testat men jag jämförde med Picasaweb och efter många om och men blev det Flickr.
 
Jag använder Flickr och fastnade för det alternativet mest för smidigheten och priset. Smidigt för att jag kan exportera direkt från Lightroom (med Jeffrey Friedls plugin som också finns till bl.a. Photobucket och Picasaweb) och priset för att jag för 25 dollar får ladda upp hur mycket som helst under ett år. Sidan kanske inte är den snyggaste men det är enkelt att länka bilder och bildspel från Flickr till andra sidor.

Photobucket har jag inte testat men jag jämförde med Picasaweb och efter många om och men blev det Flickr.

Jag gjorde en användare på flickr. Och den verkar väldigt bra. Håller fortfarande på och upptäcker nya fördelar hela tiden.
Har du settt några nackdelar än?
 
Jag har lite bilder på Photobucket som jag nästan glömt bort. Långsam sida tycker jag, men den har en del editeringsfunktioner om man nu skulle behöva det. Flickr verkar bättre, men har inte använt sidan själv. Picasas webalbumfunktion är utmärkt, speciellt om man som jag använder Picasa för att organisera sina bilder.
 
Picasas webalbumfunktion är utmärkt, speciellt om man som jag använder Picasa för att organisera sina bilder.

Jag håller med dig, en alldeles utmärkt tjänst ihop med Picasa. En nackdel var dock att det blir dyrare om man ska ladda upp många och stora bilder.
Det finns faktiskt ett plugin för Picasa för att ladda upp bilder till Flickr också.
 
Mina bilder är helt otaggade och i ett enda virrvarr. Enbart för att jag har konstant dataproblem och har inte hitta ett program som jag kan använda för att tagga, spara och dela in bilderna i.
Köpte min första extern hårddisk för något år sedan för att köra backup på bilderna. Den gick sönder och dom kunde inte rädda det som fanna på enbart ge mig en ny. Hårddiskhaveri. Så jag har bara otur med prylarna.
Men picasa är bra att sortera in bilder med? Något annat?
 
Men picasa är bra att sortera in bilder med? Något annat?

Det är ett gissel med bildsortering men Picasa håller ordning i datumföljd vilket är bättre än inget alls. Se till att du har alla bilderna i en mapp med undermappar som du döper efter något system. Jag har börjat använda Lightroom vilket känns svåröverträffat men har en ganska hög inlärningströskel för att få koll på finneserna.
 
För tillfället så sparar jag bilderna i årtal och sedan månader och efter det efter olika event.
Lightroom har jag inte ens tittat. Men har funderat på att skaffa CS.....men många pratar om lightroom.
 
Inte mer än att det är rätt fult och att det kan vara knepigt att förstå sig på vissa funktioner men som sagt så finns det massor av funktioner och många som hittar på egna. Kolla denna och den här!

Fult?
Det är rent och funktionellt samt extremt väldesignat och genomtänkt. Ju mer du använder flickr desto mer inser man att det är bildtjänsten nummer ett så länge det är bilderna som är det viktiga. Bloggare kan leta vidare dock...
 
Det är underligt att an fråga inte kommit upp i diskussionen, nämligen att flera arbetsplatser blockerat bilder från sådana här bildsidor. Om man som jag använder dessa sidor för att länka bilder till olika forum jag skriver i, blir inläggen utan bilder.

Jag har gått över från Photobucket till http://www.tinypic.com som inte blockeras så ofta.
 
@ Bengt-re skönt att höra gör att jag känner mig mer bekväm med mitt val av flickr :)!

Jag behövde ett ställe att lägg aut bilder på nätet som kanske inte alltid passar in på en hemsida men som man ändå kan visa för folk.
Tråkigt bara att många av dom bilder som jag har tagit med personer i inte vill vara med på nätet.

Men här finns plats för alla konsertbilder och stilleben, streetart osv.

Det är ju så enkelt att använda flickr. Busenkelt att bara fylla på med mer tags när man kommer på något man har glömt.
 
Fult?
Det är rent och funktionellt samt extremt väldesignat och genomtänkt. Ju mer du använder flickr desto mer inser man att det är bildtjänsten nummer ett så länge det är bilderna som är det viktiga. Bloggare kan leta vidare dock...

Jag håller med dig om att bilderna är det viktigaste och att Flickr är nummer ett men som presentation av bilder hade det inte skadat om man t.ex. kunde byta till en mörkare bakgrund? Men det kanske man kan, jag kan ha missat?
Däremot måste jag säga att Flickr också är bloggaren bäste vän då bilder från Flickr kan länkas till de flesta bloggsidor och kan användas på många kreativa sätt. Jag är mycket nöjd med mitt val av Flickr!
 
Det är underligt att an fråga inte kommit upp i diskussionen, nämligen att flera arbetsplatser blockerat bilder från sådana här bildsidor. Om man som jag använder dessa sidor för att länka bilder till olika forum jag skriver i, blir inläggen utan bilder.

Det hade jag inte koll på, låter oroväckande och trist. Mest trist för dom som jobbar på sådana ställen dock. Måste kolla upp det...
 
Ni som använder flickr hur förminskar ni era bilder innan ni laddar upp dom där? Vore smidigt att kunna göra några åt gången. Har inga program på denna dator mer än Canons eget zoom. (andra datorn med CS ska på lagning, en liten kontakt ska lagas för 2500= sjukt dyrt)
 
Förminskning av filer

Flickr kan användas också som säkerhetskopiering, jag tycker nog att det är ändamålsenligast att ladda upp bilderna i originalstorlek. Dom görs automatiskt tillgängliga i olika storlekar (men om man vill kan man förhindra andra att ladda ner dom större filerna). Har man en väldigt långsam nätförbindelse kan det förstås vara nödvändigt att förminska filerna. Och ifall man använder gratisversionen av flickr kan man inte ladda upp så många fullstora bildfiler per månad (men om jag inte minns fel får en enskild fil vara på upp till 10 megabyte).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.