Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flera varianter av samma bild

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat121029

Avslutat medlemskap
Hur arbetar ni med Photoshop om ni har en bild att jobba med men kanske vill ha flera olika variationer av bilden. Även olika crop/trim variationer.

Om jag kör crop på ett lager så croppas alla lager, känns inte speciellt smidigt att behöva spara flera olika.

Hej, Anders!

Själv använder jag Elements 3. Jag gissar att du använder CS2.
När det gäller den vanliga crop-funktionen (beskärning) kan jag i Elements i alla fall inte få den att fungera på endast enskilda lager. Den beskär alla lager. Det finns andra sätt att beskära ett enskilt lager, t ex skapa en markerning, invertera denna, och trycka Delete. Jag vet inte, men jag tror inte CS2s vanliga crop-funktion kan beskära enskilda lager heller. Rätta mig, någon, om jag har fel.

Jag tror emellertid inte att det är riktigt det här du är ute efter. Så länge man redigerar en bild sparas historiken för alla redigeringar man gör så att man enkelt kan stega sig fram och tillbaka eller hoppa omkring fritt i historiken till olika lägen i redigeringen.
Det låter som att det mer handlar om att du skulle vilja kunna spara den historiken tillsammans med bildfilen, eller inbakad i bildfilen, så att du senare snabbt på samma sätt kan hoppa omkring bland olika redigeringar du gjort med en bild, crop eller vad som helst.

Själv skulle jag gärna vilja kunna spara denna historik, men jag har inte lyckats hitta något sätt att göra det i Elements 3. Historiken försvinner när jag sparat bilden och stänger den i redigeraren.
Om det går att spara denna historik i CS2 vet jag inte.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Det jag har försökt åstadkomma var ungefär vad du sa men det jag är ute efter är vad fotosidans medlemmar använder 'om det är standard att ha en bildfil och spara den som flera olika eller som du sa kanske markera ett lager och invertera för en variant av bilden och spara originalet i ett annat lager.

Hej, Anders!

Ja, vi gör väl på lite olika sätt allihop eftersom det finns så många olika sätt att jobba. Ibland händer det nog att man gör saker på ett onödigt komplicerat sätt för att man inte känner till att det finns ett enklare sätt att göra samma sak. Det har i alla fall hänt mig flera gånger.

Själv brukar jag, om jag vill ha flera olika varianter av samma bild, helt enkelt spara dem som separata filer, i psd-format så att inte bilden komprimeras och så att jag kan behålla lagren intakta. Det kanske finns enklare sätt, men jag har inte kommit på något.

Nu brukar jag inte spara så väldigt många olika varianter av samma bild, så det känns inte som så mycket arbete att spara dem som separata filer, men det är klart, vill man kunna spara väldigt många varianter, med kanske hårfina skillnader i redigering, då blir det ett väldigt sparande och dokumenterande, och då förstår jag om man vill hitta ett enklare sätt.

Det enda sätt jag i så fall kan komma på är att kunna spara redigeringshistoriken tillsammans med bildfilen, så att man när man öppnar bilden i redigeraren kan hoppa omkring fritt i historiken, precis som innan man sparade den redigerade bilden från början. Jag tycker mig ha läst på hjälpsidorna till Elements 3 att denna historik ska finnas i metadata för filen, men jag har inte lyckats hitta någon historik där hos mina redigerade bilder. Kanske beror det på någon generell inställning som jag har missat.

Med stor sannolikhet finns det betydligt fler alternativ i CS2 för sådana här saker. Personligen tycker jag det skulle vara skrutt om det överhuvudtaget inte gick att baka in redigeringshistoriken i bildfilen i ett så avancerat program som CS2.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Lasse C skrev:
Så länge man redigerar en bild sparas historiken för alla redigeringar man gör så att man enkelt kan stega sig fram och tillbaka eller hoppa omkring fritt i historiken till olika lägen i redigeringen.

Min upplevelse är att jag i historiken i CS2 kan hoppa tillbaka några steg och deleta. Vad som då händer är att alla steg från och med det steget försvinner. Är det så det ska vara? Jag skulle ibland bara vilja gå in och ta bort eller ändra i bara ett steg, mitt i historiken, och behålla alla andra orörda. Går det på nåt sätt?

Jewster skrev:
Min upplevelse är att jag i historiken i CS2 kan hoppa tillbaka några steg och deleta. Vad som då händer är att alla steg från och med det steget försvinner. Är det så det ska vara?

Hej, Jerry!

Ja, tyvärr kan det faktiskt vara så. Jag har just läst en om redigeringshistoriken i Elements 3 och där fungerar det likadant.

Så här står det i hjälpsidorna till Elements 3:

Citat:

Ta bort ett eller flera lägen från paletten Ångra historik

Gör något av följande:

Klicka på lägets namn och välj Ta bort på Ångra historik-palettens meny när du vill ta bort ett läge. Lägena efter det du markerar tas också bort.

Om du vill ta bort listan över lägen från Ångra historik-paletten utan att ändra bilden kan du välja Radera ångrahistorik på palettmenyn eller Redigera > Radera > Ångra historik. Radera är användbart när du vill frigöra minne, speciellt när ett meddelande visar att Photoshop Elements har ont om minne.

Obs! När du raderar Ångra historik-paletten kan du inte ångra dig.

Slut citat.

Av rubriken tycker jag att det låter som att man ska kunna ta bort ett eller flera lägen mitt i historiken utan att senare lägen raderas, men utifrån det som står i instruktionerna verkar det ju inte gå.

Men detta är ju Elements. Det skulle förvåna mig om det inte finns mer avancerade alternativ för redigeringshistoriken i CS2, men det vet jag inte.

Man kan heller inte lita fullständigt på Elementshjälpen. Det är mycket som går att göra i Elements som inte står på hjälpsidorna. Jag brukar testa alla möjliga saker, dubbelklicka och högerklicka på olika ställen, använda CTRL, SHIFT och ALT på odokumenterade sätt, dra och släppa osv. Det är många "dolda", mycket användbara funktioner jag har hittat på det sättet.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto