Jewster skrev:
Min upplevelse är att jag i historiken i CS2 kan hoppa tillbaka några steg och deleta. Vad som då händer är att alla steg från och med det steget försvinner. Är det så det ska vara?
Hej, Jerry!
Ja, tyvärr kan det faktiskt vara så. Jag har just läst en om redigeringshistoriken i Elements 3 och där fungerar det likadant.
Så här står det i hjälpsidorna till Elements 3:
Citat:
Ta bort ett eller flera lägen från paletten Ångra historik
Gör något av följande:
Klicka på lägets namn och välj Ta bort på Ångra historik-palettens meny när du vill ta bort ett läge. Lägena efter det du markerar tas också bort.
Om du vill ta bort listan över lägen från Ångra historik-paletten utan att ändra bilden kan du välja Radera ångrahistorik på palettmenyn eller Redigera > Radera > Ångra historik. Radera är användbart när du vill frigöra minne, speciellt när ett meddelande visar att Photoshop Elements har ont om minne.
Obs! När du raderar Ångra historik-paletten kan du inte ångra dig.
Slut citat.
Av rubriken tycker jag att det låter som att man ska kunna ta bort ett eller flera lägen mitt i historiken utan att senare lägen raderas, men utifrån det som står i instruktionerna verkar det ju inte gå.
Men detta är ju Elements. Det skulle förvåna mig om det inte finns mer avancerade alternativ för redigeringshistoriken i CS2, men det vet jag inte.
Man kan heller inte lita fullständigt på Elementshjälpen. Det är mycket som går att göra i Elements som inte står på hjälpsidorna. Jag brukar testa alla möjliga saker, dubbelklicka och högerklicka på olika ställen, använda CTRL, SHIFT och ALT på odokumenterade sätt, dra och släppa osv. Det är många "dolda", mycket användbara funktioner jag har hittat på det sättet.
Mvh.
Lasse C