Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fler tillbehör?

Produkter
(logga in för att koppla)

thwarty

Medlem
hej.

har fotat i några år nu och tog steget till dslr förra året. köpte ett helt kit (kamerahus, 18-55 objektiv, väska, minne, motljusskydd & canon-bok) men undrar idag om det är något mer man skulle kunna behöva.... t.ex. uv-filter? eller polarisationsfilter? eller regnskydd?

tack på förhand.

Är det något du saknar?

Man kan visserligen köpa fler prylar för att "folk" säger att man "måste ha", men det verkar lite skevt. Jag tillämpar metoden att jag köper det jag känner att jag saknar för att kunna ta de bilder jag vill.

Är det något du saknar?

Man kan visserligen köpa fler prylar för att "folk" säger att man "måste ha", men det verkar lite skevt. Jag tillämpar metoden att jag köper det jag känner att jag saknar för att kunna ta de bilder jag vill.

du har rätt men eftersom jag är nybörjare o inte e så insatt tänkte jag att nån kanske kan tipsa om bra-att-ha-saker. :)

Jag antar att kameran har i byggd blixt men slår ett slag för en riktig blixt som har lite fler möjligheter genom att kunna vinklas/ vridas. Det gör att du kan använda blixten vid fler tillfällen samt slippa känslan av det hårda blixtljuset.
Det många missar med blixt är alla tillfällen i dagsljus med sol som faktiskt vinner på att tas med blixt. Solljus ger ofta ett hårtljus med skarpa skuggor och då kan en bra blixt hjälpa till med att lätta upp skuggorna.

Grej två är ett bra stativ. Hur viktigt detta är beror till stor del på vilken typ av fotograf du är. Stativ ger stora möjligheter vid fotografering i dåligt ljus där man inte vill eller kan använda blixt typ landskap eller kanske andra tillfällen när det är ok eller önskvärt med längre slutartider. Stativ kanske inte är det första/andra som man skaffar om man är fotograf av typen som mer skjuter från höften för att fånga ögonblick. Här räknar jag lite in semesterbilder där familj etc ska vara med i motivet, de har sällan tålamod att vänta på att stativ ska upp och ställas in...

Polarisations filter ger mer till bilden än ett UV-filter. UV-filter motiveras ofta med att de skyddar objektivet och å andra sidan kan de ge oönskade reflexer i vissa situationer. Är du intresserad av dessa diskussioner finns det gott om mayerail att söka fram här på fotosidan.

Nu har jag kikat lite på dina bilder och då tycker jag att stativ är nåt som troligen skulle passa bra.

Och om du inte skaffat UV-filtret än så skippa det och ta ett Pol-filter i stället.

Nu har jag kikat lite på dina bilder och då tycker jag att stativ är nåt som troligen skulle passa bra.

Och om du inte skaffat UV-filtret än så skippa det och ta ett Pol-filter i stället.

Tack för ditt långa svar!
Blir så himla taggad på att ge mig ut i djungeln o leta efter dessa saker.

Blixt har jag inte alls funderat men det är pga att den inbyggda blixten gör mina bilder fula. Ska däremot prova den blixten ute i solen. :)

Stativ finns redan på listan men ska man skaffa sig en tripod eller en sån man stoppar ner i marken eller en sån där mini?. ^^ Ang. uv-filtret så tänkte jag skaffa en billig en för att skydda mitt objektiv - ska åka till Brighton snart o förra gången märkte jag hur saltvattnet fastnade över objektivet. Men jag ska definitivt hålla utkik efter diskussionerna om uv- och polfilter. :-D

Tack igen!

Senast ändrad:
Ang. uv-filtret så tänkte jag skaffa en billig en för att skydda mitt objektiv - ska åka till Brighton snart o förra gången märkte jag hur saltvattnet fastnade över objektivet.
Billiga uv-filter har ofta ganska dåliga optiska egenskaper. Lägg på en hundring eller två och köp ett bra filter från t ex Hoya eller B&W istället.

Bra trebensstativ är nog det du ska börja med. Småstativ typ bords eller Gorillapod funkar oftast inget vidare men kan funka ibland. Enbensstativ är bra om man har stora objektiv och tung utrustning för att hjälpa till att bära vikten.

Polfilter skyddar lika bra som UV-filter för saltstänk.

Det diskussionen om UV-filter gäller är just det att de kan vara bra att skydda objektivet med. Å andra sidan kan de ge oönskade reflexer. Så ska man köpa ett UV-filter så Ska man se till att skaffa ett bra t Ex HOya HMC Super eller B&W. UV-filtret ger inga fördelar fotografiskt.
Polarisations filter däremot ger fotografiska fördelar men kosatr mer än UV-filter.
Min filosofi är att jag lägger hellre pengar på nåt som spelr roll för bilden. Objektiven kommer oftast med lock för atrt skydda objektivet.

Bra trebensstativ är nog det du ska börja med. Småstativ typ bords eller Gorillapod funkar oftast inget vidare men kan funka ibland. Enbensstativ är bra om man har stora objektiv och tung utrustning för att hjälpa till att bära vikten.

Polfilter skyddar lika bra som UV-filter för saltstänk.

Det diskussionen om UV-filter gäller är just det att de kan vara bra att skydda objektivet med. Å andra sidan kan de ge oönskade reflexer. Så ska man köpa ett UV-filter så Ska man se till att skaffa ett bra t Ex HOya HMC Super eller B&W. UV-filtret ger inga fördelar fotografiskt.
Polarisations filter däremot ger fotografiska fördelar men kosatr mer än UV-filter.
Min filosofi är att jag lägger hellre pengar på nåt som spelr roll för bilden. Objektiven kommer oftast med lock för atrt skydda objektivet.

Tack så jättemycket för svaret igen! :-D
Allt ni alla skriver tar jag verkligen till mig.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto