Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fler RX-kameror från Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
.
Sony har nyligen publicerat sin finansiella rapport från första kvartalet i år, såg jag på SAR. Där kan man hitta en (tycker jag) mycket intressant mening:

"Sony aims to enhance its profitability through initiatives such as adding new models to the ‘DSC-RX’ series, which created a market for high end compact digital cameras with large image sensors developed by Sony last year."

F.n. finns där ju RX100, RX100 II, RX1 och RX1R.

Så vad kan det tänkas komma mer? Ja, det första vi kommer att se lär knappast komma att bli en RX100 III i alla fall, eftersom II:an nyss har kommit. Men kanske en RX2 eller nåt?

Sedan har Sony helt tydligt lämnat plats för en RX10 i sin serie, dvs en kamera inom APS-C sensorsegmentet. Detta är ju som bekant definitivt inte tomt, och Sony är helt säkert medveten om att en ev. RX10 måste vara bra nog för att kunna klara av att hamna i ett getingbo. Vilket förstås är alldeles utmärkt, då kan inte ribban sättas för lågt... :)

Detta är i alla fall mina förutsägelser/spekulationer/gissningar. :)
.

Både RX100 II och RX1R släpptes efter första kvartalet i år, så det är förmodligen i första hand de kamerorna som rapporten antyder.

En RX10 känns helt klart rimligt och sannolikt. Hoppas på en än mer monstruös fullformatare i RX2, utan AA-filter med inbyggd EVF osv.

Både RX100 II och RX1R släpptes efter första kvartalet i år, så det är förmodligen i första hand de kamerorna som rapporten antyder.
Är säker på att så inte är fallet. Dels är det väl tämligen osannolikt att Sony skulle slå sig till ro med enbart dessa modeller med tanke på att de säger att RX-serierna har rejält överträffat deras förväntningar, och dels är det lätt att missa att Sony (i likhet med många andra japanska företag) har delat räkenskapsår. Det som ofta är förvirrande för oss i väst är att de då också brukar numrera om kvartal och årtal. Ännu mer förvirrande är att de ibland inte gör det, t.ex. när de tror att många från väst kommer att läsa deras dokument...

Hur som helst, Sonys fiskala Q1, som denna rapport gäller, omfattar perioden 1 april till 30 juni, dvs det som västerländska bolag kallar för Q2. Följaktligen måste Sony här avse kameramodeller efter RX1R och RX100 II när de talar om fortsatta satsningar på RX-serierna.
.

Ja en RX10 med aps-c sensor och typ 3 X zoom med fast bl. 2.8 hela vägen hade varit extremt trevligt.. typ en Panasonic LX7 fast med aps-c sensor.. Min dröm kamera.. Ja efter en Leica M3 då förstås.. ;)

Ja, en RX10 ligger väl närmast till hands som sagt. Vad man sedan kan stoppa in i en sådan utan att den blir för stor och tung bestäms av de optiska lagarna.
:)

Kompaktkamerasensor (1/2,3"-1/1,7") med måttligt zoom och hög ljusstyrka: Nemas problemas.

Sensor i APS-C storlek:
Fast brännvidd och hyfsat hög ljusstyrka - helt görbart.
Måttligt zoomomfång och måttlig ljusstyrka - också görbart.
Måttligt zoom och hög ljusstyrka - direkt utför stupet. Blir alldeles för stort och tungt för denna kamerakategori, tyvärr.
.

En RX10 med APS-C finns det säkert en ganska stor marknad för. Fast kraven är skyhöga om det skall bli framgång. Personligen skulle jag tycka att formatet på dagens RX1 vore bra. Bildkvalitet i kamp med Leica skulle kräva ett mycket moderat zoom, 28-50/2,8 kanske? I sann RX-anda ingen inbyggd sökare samt IBIS.
Kommer personligen inte köpa någon mer spegellös utan i huset inbyggd stabilisering. Gissar att Olympus är skyldiga Sony denna tjänst;)

/Stephan

Ja, en RX10 skulle hamna mitt i korselden, så den måste vara bättre än de andra i vissa avseenden för att kunna klara sig. Fast med känndom om Sonys "karaktär" så tror jag inte att Sony släpper en sådan innan de har fixat detta. Samt ofta också med en eller annan smärre knasighet - även detta kanske i så fall som resultat av sagda "karaktär"... :)

Hehe, du verkar ha rätt i att Olympus tycker att Sony kan vara värd en och annan tjänst från dem. Enligt ryktena ska den kommande FF-NEX:en vara försedd med 5-axlig IBIS (hittills som bekant en Oly-specialitet). Att Sony räddade Olympus genom att pumpa in över 4 miljarder i företaget anser Oly tydligen kunna vara värt att de ger Sony ett handtag tillbaka i detta avseende. Oly har ju av allt att döma det bästa IBIS-systemet på marknaden f.n.
.

Hur som helst, Sonys fiskala Q1, som denna rapport gäller, omfattar perioden 1 april till 30 juni, dvs det som västerländska bolag kallar för Q2. Följaktligen måste Sony här avse kameramodeller efter RX1R och RX100 II när de talar om fortsatta satsningar på RX-serierna.
.
RX1R och RX100 II släpptes 27 juni och började leveraras i juli, så de är knappast med i Q1 rapporten.

Givetvis kommer det komma fler RX modeller efter dessa, det säger jag inget emot, men jag är rätt säker på att Q1 rapporten främst avser de modeller som ger mest positiv inverkan på 2013 resultatet för Sony (dvs RX1R och RX100 II). Så rapporten behöver inte vara någon indikering på att Sony kommer släppa fler modeller inom kort.

Ekonomiskt kan RX1R och RX100 II naturligtvis inte ha bidragit med något i denna kvartalsrapport, men båda släpptes definitivt under perioden ifråga. Är helt övertygad om att Sony-gubbsen inte var helt obekanta om detta när de petade in meningen vi diskuterar... :)

Jag kan inte tolka detta som du gör. När de meddelar sin avsikt: "... adding new models to the ‘DSC-RX’ series ...", så gör de detta EFTER att RX1R och RX100 II har lanserats, om än med bara ett fåtal dagar. Däremot finns det ingenting i rapporten som ger stöd för att "Sony kommer släppa fler modeller inom kort." Men det har jag ju heller aldrig påstått, eller hur?

Det enda jag har påstått är att Sony i rapporten säger att de kommer att släppa fler modeller i RX-serierna framöver än de fyra som finns nu. Som jag har tolkat det alltså. Jag får inte grepp om vad det är du invänder emot i min tolkning? Sedan har jag bara skrivit att en RX10-serie borde ligga närmast till hands (före nya modeller inom RX1- och RX100-serierna), eftersom de inte är närvarande inom APS-C segmentet alls (när det gäller icke-systemkameror). Är det så att du själv har tolkat in "ligga närmast till hands" till att betyda "inom kort"? För det gör det förstås inte alls. En RX10:a kan ju komma t.ex. under år 2014, eller nåt. Om det nu kommer någon alls som sagt (fast det får väl anses som tämligen sannolikt).
.

Är det så att du själv har tolkat in "ligga närmast till hands" till att betyda "inom kort"? För det gör det förstås inte alls. En RX10:a kan ju komma t.ex. under år 2014, eller nåt. Om det nu kommer någon alls som sagt (fast det får väl anses som tämligen sannolikt).
.

Det var främst från detta som jag tolkade att du hävade att något skulle komma inom kort.
Så vad kan det tänkas komma mer? Ja, det första vi kommer att se lär knappast komma att bli en RX100 III i alla fall, eftersom II:an nyss har kommit. Men kanske en RX2 eller nåt?

Jag ser det inte som omöjligt att RX100 III blir nästa kamera i RX serien. Jag tror en stor del av iden med RX serien är att erbjuda unika och kompakta kameror på marknaden, något som gör att de kan ha högre marginal på de än i ett segment med hög konkurrens. Så personligen tror jag inte Sony har satt någon hög prioritet på att konkurrera med kameror som har APS-C sensor och fast objektiv, för med en sådan kamera riskerar de dessutom att till stor del konkurrera med sina befintliga Nex kameror.

För en kamera med fast objektiv och APS-C sensor behöver de förmodligen något unikt som de inte kan erbjuda med någon annan av sina kameror. Tex kunde de ta fram en högkvalitets vattentät och extratålig kamera, något som är helt unikt på marknaden, men det är nog inget som kan klassas som en RX-kamera, tror jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar