Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fler än en fokuspunkt? Varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Snälla, försök förklara för mig varför ni tycker det är så viktigt med många fokuspunkter.
Jag har bara plåtat med systemkameror i 30 år så jag kanske inte riktigt fått kläm på det än. Jag köpte första kameran med AF, Minolta 7000 direkt när den släpptes, 1985.
Jag vill ha absolut järnkoll på exakt var skärpan hamnar så jag har alltid haft AF låsta till mittpunkten med fokuslås i avtryckaren.
Vad har jag missat? Det sitter minst åtta fokuspunkter ivägen i min nya 5D som jag inte vet vad jag ska göra med...

Om du fotograferar med vidvinkel och fokuserar med mittenpunkten för att sedan komponera om kommer fokus att hamna framför/bakom motivet.
Om du byter till den fokuspunkt som ligger närmast så att du slipper komponera om är chansen mycket större att du får fokus där det ska vara.

Med kameran i handen håller jag med dig, använder aldrig något annat än fokuspunkt mitt i sökaren.

Med kameran på stativet blir det en helt annan sak, tror knappen för att flytta fokuspunkten är den jag använder mest på kameran, förutom avtryckaren då förstås.

Fotar man med t.ex. ett 135 /1.8 eller liknande så går det knappt komponera om om man inte kör på stativ (porträttfoto). Skärpedjupet är för kort och minst lilla gungande med överkroppen och fokus ligger på fel ställe.
Bättre då att sätta lämplig fokuspunkt på t.ex. ögat och sedan trycka av, varken modell eller du hinner flytta sig nämnvärt.

Det är också användbart när man fotar motiv som rör på sig.
Kör man följande fokus är det svårt att träffa rätt med mittenpunkten. Man kan missa total mao. Kör man då automatiskt val av fokuspunkt är det lättare. Mindre kontroll, men större chans att träffa godtyckligt.
Har för mig att de lite mer avancerade kamerorna har små hjälppunkter runt mittenpunkten, om man inte vill använda allihop.

Även val av endast EN annan punkt kan vara bra vid följande fokus mot rörliga mål. Ska jag fota tex en person som cyklar mot mig och vill ha fokus på huvudet, då kan jag ju inte köra mittenpunkten för då blir ju kompositionen tokig. Jag vill ju ha huvudet i överkant, och inte i mitten.

Jag får ofta problem vid omkomponering när jag använder mittenpunkten, som flera redan påpekat. Jag fotar dock bara fåglar så då finns det tyvärr inte tid till att hålla på med andra punkter. Det får bli som det blir =(

För kompositionens skull, man vill väl inte ha varje bild centrerad? Visst man man använda mittpunkten alltid men då får du beskära för att ändra kompositionen (*) och därmed tappar du pixlar och kvalitet. Sätt istället en fokuspunkt där du vill ha skärpan med den komposition som närmast liknar den färdiga bilden.

Det här fungerar förstås bäst när man har gott om tid, för sport och annat rörligt använder jag också oftast mittpunkten av flera skäl. Men, om jag vet att jag t.ex. vill ha en tävlingsbil till höger i bilden så ändrar jag till en lämplig fokuspunkt på den sidan så att jag kan fylla bilden så mycket som möjligt med rätt kompostition.

(*) Om du inte använder metoden att låsa på mittpunkten och sedan komponera om, vilket kan ge problem med oskärpa som sagts tidigare.

Snälla, försök förklara för mig varför ni tycker det är så viktigt med många fokuspunkter.

Jag håller helt med dig halvvägs. Ytterst sällan jag har annat än mittpunkten igång. Fotar jag porträtt med kameran på högkant aktiverar jag en annan fokuspunkt, för att ha den liggande i ögonhöjd på modellen. Flera punkter har jag i princip aldrig igång samtidigt.

Jo, förresten. När jag simmar fritt med hajar och har kraftig vidvinkel på, har jag alla af-punkter igång. Skärpedjupet är ändå rätt stort och djuren är alldeles för snabba och oförutsägbara för att pricka rätt med bara en punkt. Men det är tyvärr rätt sällan jag är i de situationerna...

När du vrider kameran för att komponera om bilden vrider du hela skärpeplanet och fokus hamnar fel. Felet blir mer märkbart ju kortare skärpedjup du har. Du kan minimera felet genom att välja den fokuspunkt som ligger närmast önskat fokusområde för att minimera behovet av omkomposition.

Här är en utförligare beskrivning:
http://visual-vacations.com/Photography/focus-recompose_sucks.htm
förutom just vid porträtt så är det nog inte ofta det påverkar. Problemet blir givetvis också större om motivet är nära som vid dina fina porträtt.

Handen på hjärtat! om modellen är 5 meter bort märker du av problemet då?

Jag använder olika fokuspunkter hela tiden, oavsett om jag kör med stativ eller inte. Förstår inte varför man inte skulle göra det?

Jag använder olika fokuspunkter hela tiden, oavsett om jag kör med stativ eller inte. Förstår inte varför man inte skulle göra det?

Dito.

Men framför allt vid fotografering av rörliga motiv. Det är liiiite svårt att låsa skärpan på mina crossåkare med mittpunkten och sedan komponera om. Cykeln har ju flyttat sig 10-20 meter innan jag hunnit trycka av.

Jag avänder i och för sig oftast kontinuerlig AF och olika AF-punkter även när jag plåtar porträtt på småbarn. De sitter inte ju inte still speciellt länge och med riktigt kort skärpedjup så underlättar det kompositionen om jag kan lägga fokus på ett öga och sedan låta kameran göra jobbet.

Jag tycker det är rätt intressant med alla de som så absolut hävdar att en funktion är onödig bara för att just de inte har användning för den/klarar av/vill/upptäckt etc. Och speciellt så där nedslående mästrande. (Observera att jag inte säger att trådskaparen ingår i denna kategori). Känns lite som när exponeringsmätaren kom i våra kameror eller när AF gjorde entré.

Handen på hjärtat! om modellen är 5 meter bort märker du av problemet då?
Visst blir felet mer eller mindre märkbart beroende på olika faktorer. Förutom utsnittet spelar ju ljusstyrka, objektivskärpa och sensorupplösning roll för hur mycket oskärpa märks, och är säkert en anledning till varför folk "kommit undan" med omkomponeringstekniken i flera decennier.

Men det tar en halv dag att vänja sig vid att använda andra fokuspunkter, sedan är det inte längre svårare att göra rätt än att göra fel. Den som inte är beredd att försöka minimera fokusfelen i handhavandet kan ju ta en funderare på om det är värt att lägga mycket pengar på att skaffa skarp optik och nya högupplösta kameror.

Om man får generalisera lite så tror jag att man blir mer medveten om detta problem ju snabbare objektiv man köper och ju kortare skärpedjup man tenderar att använda - omkomponering kan fungera fint på f/4 men mindre bra på f/1.2 - och man tvingas anpassa/förbättra sin teknik för att bilderna ska bli skarpa.

Ok, det var en hel del kloka synpunkter. Tack för det!
En av mina invändningar är att det blir ännu ett reglage att fibbla med när man ska plåta men det kanske går att lära sig. Somliga har tydligen lyckats med det.

När jag (försöker) fånga ögonblick så sätter jag fokuspunkt där jag vill (önskar) ha skärpa, komponerar innan och trycker av är (förhoppningsvis) rätt ögonblick. Finns inte tid att komponera om. Vid ljusfattiga situationer så kan det dock bli svårt val, jag har en Canon 20D och en Canon 40D, där 20D har känsligare mittpunkt (korsformig) medan 40D har nio korsformiga (känsliga) punkter. Eftersom korsformiga punkter fokuserar snabbare så kan det bli värt att använda fokuspunkterna på 40D, men kanske inte på 20D.

det är ett RENT helvete att hitta bra fokus med en hasselbladare och deras 28'a om man använder af och vill komponera om... Så jo det är rätt skönt att ha många fokuspunkter ibland...(bladaren har bara en...)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar