ANNONS
Annons

Flagship Model ( a900? ) blir feeet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Jag må säga att det är mycket förvånande att en sån här tråd bara dör. I Nikon- och Canonforumen spekuleras det hejvilt sida upp och sida ner när något nytt är på gång. Men inte här? Är det för få Sony-ägare, eller är ni bara ointresserade? Detta verkar ju bli en av de intressantaste kamerorna någonsin sedan den första digitala systemkameran.

Ja de goda C/N-anhängarna gillar att spekulera hejvilt medans de mer sansade Sony-anhängarna väntar på riktiga specifikationer att gotta sig åt.

Tror de flesta som skulle ha spekulerat i detta köpt en Nikon D3 och då behöver man inte spekulera.. och är iofs inte heller ute efter en "över20megapix" kamera.

Men jag ser med spänningn fram emot vad Sony kan leverera och hoppas verkligen att de utnyttjar de resurser de har och gör något rejält nu.

Synd att sensorn bara är 12-bitars dock.. :(

Danlo skrev:
Tror de flesta som skulle ha spekulerat i detta köpt en Nikon D3 och då behöver man inte spekulera.. och är iofs inte heller ute efter en "över20megapix" kamera.

Men jag ser med spänningn fram emot vad Sony kan leverera och hoppas verkligen att de utnyttjar de resurser de har och gör något rejält nu.

Synd att sensorn bara är 12-bitars dock.. :(

Tycker det är rätt länge sedan Nikosianerna började spekulera om D3x så D3 verkar inte räcka till..........

Liten psykoanalys

Canon och nikon-folket verkar ju sjukt besatta av att alltid vilja ha nåt nytt, som måste vara bättre än den andra tillverkarens.
Pentax-ägarna verkar ha en stark vilja att hävda sig.

Kanske är (KM) Sony märket för dom som är tillräkligt nöjda?

Vad Olympus vill förstår jag inte riktigt.

Kan det inte vara så att det finns många många många fler med Nikon och Canon så det finns många olika typer av människor? dom som är teknikfreaks pratar mycket på forum och spekulerar om nästa modeller medans den stora massan är nöjda och är ute och fotar?

Hade KM 5D och 7D innan jag skaffade canon och nu kan jag se att det är KM/Sony-folket som gnäller mest om att folk med andra märken tjatar om att deras kameror är bättre. Kan man inte vara nöjd om man inte har Sony är det väl konstigt att det finns annat.

Ska bli intressant att se hur högt Sony vågar lägga A900. Skulle inte förvåna mig om Nikon kommer lägga D3X ovanför 1Ds mkIII och då lär det vara möjligt för Sony att sno lite proffsmarknad. Läste från Photoclub Alpha ägaren att Sony ska börja inrätta Alpha Pro Centers snart i England (Europa) också [1].

D3an må ha sålt bra, men det finns nog många som väntar på en bättre studiokamera som erbjuder ett riktig upplösningslyft och bättre ergonomi för porträtt- och modellfoto (dvs med bättre vertikalgrepp och kanske korslagda sensorer även på sid-AF-punkterna). Sannolikt något som även Nikon tänkt på när de utformade D3an för att skapa en marknad för D3X.

[1] http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=28019712

Senast ändrad:
Hm, kanske är lite lite fart på spekuleringen....men folk kanske inte orkar bry sig om spekuleringar mer ha ha.

Detta kom dock upp på DP för inte så länge sedan.

"So I just talked to a Sony Rep that comes into my store ( I work for Best Buy) and I was asking him about the a900. He told me that the company had sent out preliminary pricing on the a900 about a month ago to the reps. He said its not nailed down yet but that they are aiming at the sub-$2000 market. Which would put it at less than half the price of the least expensive full frame camera available now (canon 5d @ $3000). Im not sure what to make of this or if I should believe this....."

Ingen aning i sanningshalten, men det vore ju klart trevligt om det var sant : )
Då kanske man till och med skulle kunna knega ihop till en själv med ha ha.

Sen säger jag som jag sagt innan, att jag tror eller hoppas att dom släpper två kameror, en A900 med 24 sensorn, samt en A800 med 12,5 sensorn.
Roligast vore ju om dom släppte båda nu till sommaren/hösten (photokina) men jag gissar att först kommer A900 så att studiofolket skall köpa den dyrare först, sen lite senare kommer den lägre FF ut.

Och sen till något helt annat, många på DP och en del här med kanske spekulerar redan i efterföljaren till A700, och många skriver A750 som vad dom tror namnet blir, det tror inte jag, Visserligen kom ju en 350, men jag tror 7 serien blir A702, A703 osv.

Samma med eventuella uppföljare till storkamerorna, A902, A802 osv.

Men det är bara min gissning.

Mvh.

låter väldigt trevligt om den skulle hamna runt 2000 dollar, frågan är bara vad set svenska priset i så fall skulle hammna, kanske runt 25?

Dollarn står i 6 kronor. 2000 dollar blir 12000 kronor. Lägg till svensk skatt o lite annat så någonstans runt 16-17000.

Under ganska lång tid hamnade priset som SEK = 12 * USD, men efter efter dollarns fria fall, kan det kanske bättra sig lite - gissar på USD2499 och SEK21499.

Kul om den blir billig, det borde ju pressa ner priset på de andra modellerna. Jag vill nog egentligen inte ha en FF-kamera, förkortnings faktorn ni vet, men en a700 med live view vore mycket trevligt.

Detta stod att läsa i Sony forumet på DP.

"I'm active in a couple forums, and it seems one of the Sony Service techs is currently testing a FF cam that should be out in June.

Also, a CZ 50mm f/1.2 and a CZ 14-24 f/2.8.

So now the only thing missing is the newly redesigned CZ 70-200 and they'll have a complete 14-200 2.8 CZ lineup.

14-24, 24-70, 70-200.

Well done. "

Rykten som vanligt, men lite kul ändå kanske?

Mvh.

cz 70-200 är bara önskedrömmar, sonys 70-200 ( eller kms) är en relativt ny design så ...

14-24 blir det inte heller utan snarare 16-35. Det förstår man om man tittar självaste objektivet i fråga som visats upp.

14-24 är mindre troligt, snarare 16-35. Något som har dykt upp några gånger, men aldrig gått att reda ut är de vaga ryktena om en andra 50 mm. Ingen av de ryktena har talat om en 1,7-1,8, utan envist om en ljusstark. Eftersom det finns en 1,4, så är en 1,2 det logiska och jag gillar bokeh. Tänk om jag kunde slippa mitt ombyggnadsprojekt Rokkor 55/1,2.

tannler skrev:
14-24 är mindre troligt, snarare 16-35. Något som har dykt upp några gånger, men aldrig gått att reda ut är de vaga ryktena om en andra 50 mm. Ingen av de ryktena har talat om en 1,7-1,8, utan envist om en ljusstark. Eftersom det finns en 1,4, så är en 1,2 det logiska och jag gillar bokeh. Tänk om jag kunde slippa mitt ombyggnadsprojekt Rokkor 55/1,2.

Gillar du bokeh så är ju STFen nått för dig :)

Jag har testat, men den passar inte mitt snabba sätt att jobba med modell på korta avstånd. Jag gillar mer mina 50/1,4 och 85/1,4, och tillsammans med a700 är 50 mm bara klockrent - 50 * 1,5 = 75 mm. Ett 50/1,2 med AF är en våt dröm, men samtidigt blir det ett starkt argument för att behålla en crop-kamera, ovsett om jag väljer "Flagship" eller inte..

55/1,2 med MD/MAF-konverter/linsdatachip blir i längsta laget i dag ( 55 mm * 1,2 * 1,5 = 100 mm ) och jag tvingas till MF. Ett ombyggt 55/1,2 Rokkor ( "bara" byta bajonett och kompl. med linsdatachip ) ger 83 mm, men fortfarande bara MF. Just nu är det den enda lösning som ger mig det intervall ( 75 - 90 mm ) jag vill ha, kombinerat med f/1,2.

Senaste inlägget på DP, tydligen hittat på Dyxum och en del andra forum.

"ALpha 700-X:
Live View;
14,4 Mp CMOS EXMOR APS-C Sensor;
Top LCD;
More fPS.

ALpha 800:
12.1 Mp Exmor CMOS sensor;
FF;
6/7 FPS;
< 2000 euro

ALpha 900:
Enough rumours already"

Dags att lägga undan pengar då kanske ha ha : )

Mvh.

Ascona75 skrev:
Senaste inlägget på DP, tydligen hittat på Dyxum och en del andra forum.

"ALpha 700-X:
Live View;
14,4 Mp CMOS EXMOR APS-C Sensor;
Top LCD;
More fPS.

ALpha 800:
12.1 Mp Exmor CMOS sensor;
FF;
6/7 FPS;
< 2000 euro

ALpha 900:
Enough rumours already"

Dags att lägga undan pengar då kanske ha ha : )

Mvh.

Mer vilda spekulationer ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar