Annons

Flagship Model ( a900? ) blir feeet?

Produkter
(logga in för att koppla)
AFE skrev:
Jag kör Nikon (bytte relativt nyligen från Canon), och tycker redan nu att displayen ser kass ut :D
Vissa av Nikons siffror och bokstäver på LCD-skärmen ser ut som nåt från dataålderns 70-tal! Svinfult. Men man kan ju inte välja kamera efter såna detaljer. Jag tycker det är nyskapande av Sony att prioritera ned LCD-skärmen. Måste man ha precis all info just på den platsen är det väl dags att gå till läkaren och be om Alzheimermedicin.

Jag genskriver min tanke från en tidigare tråd och säger att jag tror inte detta blir en A900, utan en A800 (minolta hade ju en gång både 8000 och 800 mellan 7´or och 9´or, dock aldrig på slutet då bara 7 och 9´an fanns)

Denna kommer då vara konkurent till C5 (och den nya C5 MK II eller vad den nu får heta)
Vilken gör att man hoppas på ett pris som chockar marknaden typ 19999:- första FF kameran under 20000 : )
Men det lutar nog mer åt typ 29999:- lol

Sen på fotokina chockar man marknaden igen med en A900 som får inbyggt VG och över 30 mp.
Kanske lite väl vilda fantasier, men men : )

mvh.

Ps angående skärmens vara eller ikke vara, visserligen lät Nikon sin display vara kvar på ovansidan på sin F6, men den fick på Minolta 7 manér även en display på baksidan, så helt fel kan det ju inte vara ; )

HAHA. Skulle Sony sätta ett pris på sin proffskamera (som har dubbla antalet pixlar och FF-sensor) som bara är 6000kr dyrare än sin semi-pro så skulle det se illa ut. Nä vakna. Sony enda chockpriser är på objektiven som är dyrare än andra märkens som har inbyggd IS/VR. Realistiskt vore mer någonstans runt 40000kr för kamerahuset.

Om dom prioriterar att man ska kunna använda kameran med handskar på sig så borde det vara vädertätat. Är det någon som läst något om det?

Edit: "Flagship model" borgar för att det inte kommer en kamera som är bättre på ett tag :p

Och Canon 5D ligger på under 20000kr nu efter cashback

Senast ändrad:
Aton_ skrev:
Vissa av Nikons siffror och bokstäver på LCD-skärmen ser ut som nåt från dataålderns 70-tal! Svinfult. Men man kan ju inte välja kamera efter såna detaljer. Jag tycker det är nyskapande av Sony att prioritera ned LCD-skärmen. Måste man ha precis all info just på den platsen är det väl dags att gå till läkaren och be om Alzheimermedicin.

Tack för den du! Hoppas inte sonyfolket resonerar likadant...

Patrik Palombo skrev:
..Och du kanske ska läsa lite. Canon 5D är den första FF under 20000kr

Ja nu kanske man kan hitta bara huset för precis under 20K, hur många år efter den kom är vi inne på nu? För den var väl knappast under 20K när den intruducerades, det var det jag menade....Sony blir först ut med en FF som intruduceras under 20K

Nåja, man kan ju alltid drömma.

Ps: plus att jag hoppades på att dom tex skakade liv i Minoltas gammla 24-105 3,5-4,5 som kit objektiv i samma pris : )

A800 (or whatever) inklusive 24-105 mm för under 20 papp? Nu har vi väl ändå hamnat i sagovärlden... :)

Skulle självfallet vara synnerligen trevligt, men sannolikheten för detta skiljer sig nog inte märkbart från noll, är jag rädd. :-(

"a900" för under 20k? Keep on dreamin'. Sannolikt landar den i intervallet 30-35k - allt lägre vore att stjäla e' gôttis frå' e' ônge.

Håller med om att det absolut bästa vi kan hoppas på är runt 30-35k, och vi ska vara glada ifall initialpriset inte blir högre än så. Vi får hoppas på den stenhårda konkurrensen...

Fullformatsensorn kommer säkert att kosta dem över 10k initialt - bl.a. måste de tydligen fotobelägga 1/4-del av varje sensor åt gången. Yielden torde bli bara en bråkdel av vad den blir för APS-C sensorerna, men det skulle ändå bli alldeles för dyrt att ta fram tillräckligt stor utrustning enbart för bildsensorer (kvantiteten är alldeles för liten, enligt Sony).

Hur går det med releasedatumet? Har hört flera varianter i olika trådar, men börjar det snart närma sig någon realistisk prognos?

Egentligen lutar jag mer åt att uppgradera till a700, men det vore ändå intressant att se när denna "a900" kommer och vad den nu hamnar på prismässigt (i den riktiga världen, inte de olika dröm- och sagovärldarna).

finns inga tecken på nån uppföljare till canon 5d än mer än spekulationer. Är det någon som läst något om hur vädertätad den kommer va? är det inte en regel för proffskameror? =)

Ser inget som tyder på att man lämnar iISO-skon? Vore nog trevligt för även minolta(sony)-fotografer att kunna använda t.ex. pocket wizards utan adapter. Speciellt med tanke på att högupplösta FF-sensorer är något som intresserar studio-fotografer?

ser fram emot att få läsa recensionerna när den har släppts :)

Pratade med Sonyfolket på Elmia. De räknar med att den färdiga modellen kommer presenteras på Photokina, mer oklart när den kommer finnas att köpa (men Sony brukar ju i regel komma ut med grejerna i handeln väldigt snabbt efter mässlansering). De hade inte hört något om lösningar för blixtskoproblematiken och har ännu inget serviceprogram för proffs.

De hade inte fått mer info om kameran än det som redan presenterats, mockupen och sensorn.

Senast ändrad:
Jag må säga att det är mycket förvånande att en sån här tråd bara dör. I Nikon- och Canonforumen spekuleras det hejvilt sida upp och sida ner när något nytt är på gång. Men inte här? Är det för få Sony-ägare, eller är ni bara ointresserade? Detta verkar ju bli en av de intressantaste kamerorna någonsin sedan den första digitala systemkameran.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto