Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fläkt i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

mindbash

Aktiv medlem
Någon som har tips på var jag kan få tag på lämpliga fläktar för studiobruk?

Inga fläktar för att kyla - utan mer av typen teaterfläkt för att skapa effekter :)

Mm...den verkar ju åtminstone kunna blåsa på en del :)

Jag har sett någon variant med ställbart munstycke tidigare där man kan ställa både storleken och riktingen på luftströmmen. Tips?

Hej.

Jula fläkten verkar ju ok. Bygg ett eget rör för att styra luftströmmen.
Annars är en assistent, ivrigt viftande med en skiva, bra att ha.

/Jacob vP

mindbash skrev:
Någon som har tips på var jag kan få tag på lämpliga fläktar för studiobruk?
Inga fläktar för att kyla - utan mer av typen teaterfläkt för att skapa effekter :)

Köp den från Jula, den är suverän! Vi har en sån i studion! Den är även bra om det blir allt för varm, då den blåser grymt hårt!
Ilkka

Hej

Kan bara berätta att jag nu köpt en sån där Julafläkt.

En 100 poängare, bra stativ så man kan rikta den som man vill o tre farter har den.

Provade i helgen. Funkar kanon.

Roine

Hårtork?

Det blir inte så snyggt på bild tror jag - man måste väl stå en halvmeter från modellen ;)

Jula fläkten funkar nog bra, verkar vara bra drag (det är ball med kläder som blåser också) - annars kan man ju alltid kräma in sig på en luftturbin för 8 lakan, finns hos Bowens bland annat.

Är inte risken med hårtork att det blir jäkla varmt för modellen.

Själv har jag i avsaknad av pengar använt en vanlig bordsfläkt vilket fungerar hyfsat.

Håkan

Nyare länk om det finns

Vad är det för fläkttyp som ni tycker är så bra i studion?

Länken till Jula fungerar inte längre.

Är det typ den här storleken: Golvfläkt 45cm ?

Äsch nu länkade jag fel!

Försöker igen:

http://www.jula.se/Butik/default.asp?pf_id=SE-412003

Verkar ju schysst att man kan vinkla upp den för att få lite luftström snett underifrån.

Har en kalassnygg bordsmodell hemma med 30cm fläkt och 40W motor. Men den känns lite klen så fort avståndet ökar och man vill kanske slippa placera grejerna så nära att de nästan kommer med i bild.

Senast ändrad:
Jag vill tipsa om att ventilationsfirmor har kanalfläktar i olika storlekar. Fördelen med dem är att de går att styra steglöst med tyristor och att det är röranslutning. Det gör att du kan välja hur mycket och var på modellen du vill blåsa. Det är i många fall viltigt då man vill ha fart på håret men inte på kläderna eller tvärt om.

/Jan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar