Annons

Fläckiga negativ - Rollei Ortho 25

Produkter
(logga in för att koppla)

hurf

Aktiv medlem
Hej alla glada filmframkallare,

varje gång jag framkallar en 120-rulle Rollei Ortho 25 så får jag fläckiga/flammiga negativ, se här.

Jag framkallar enligt följande (med helt ny kemi):

Foma Fomadon R09 20C 1+100, 1 timme stående (agitering en minut i början och sedan ett par vändningar vid 20 min och 40 min).
Färskt stop en halvminut under kontinuerlig agitering.
Färskt T-Max fix 1+4, 4 minuter (har testat med 6 minuter med). Agitering första halvminuten och sedan ett par vändningar varje halvminut.
Ilford-sköljning, som avslutas med några vändningar med en liten droppe diskmedel.

Jag har inte detta problem med någon annan film, och har framkallat olika filmer emellan Rollei Ortho 25-försöken.

Om jag, medan filmen fortfarande är blöt, gnuggar på emulsionsidan (jo, jag vet att man inte bör göra så) så kan fläckarna gnuggas bort. Nackdelen är förstås att det är väldigt lätt att implementera repor. De sitter med andra ord på emulsionsidan.

Några idéer om hur man kan slippa fläckarna eller hur de tas bort på enklast möjliga sätt utan att skada filmen?
 
Ser lite ut som om filmen inte är tillräckligt fixerad. Men är fixet färskt och du fixerat enligt instruktion ska det inte behöva bli så. Har du kollat med filmfabrikantens rekommendationer för fixering av denna specialfilm? En annan fråga, varför använder du diskmedel när du innan dess använde Ilfords sköljmedel? Och vilket diskmedel (vad innehåller det?)
 
Ser lite ut som om filmen inte är tillräckligt fixerad. Men är fixet färskt och du fixerat enligt instruktion ska det inte behöva bli så. Har du kollat med filmfabrikantens rekommendationer för fixering av denna specialfilm? En annan fråga, varför använder du diskmedel när du innan dess använde Ilfords sköljmedel? Och vilket diskmedel (vad innehåller det?)

Tack för ditt svar, Nils. Du är alltid lika hjälpsam. Det där med diskmedel har jag snappat upp på nätet någonstans (tror det är yes ultra), har för mig att det hade med torkning att göra. Om du menar på att det inte är nödvändigt eller rentav ont så ska jag upphöra med det.

Det enda jag hittat om filmen är http://www.maco-photo.de/files/images/TA_Rollei_Ortho_eng.pdf där jag inte kan ses att det nämns något om fixering specifikt, men att filmen "needs strong chemistry". Jag ska nog testa att fixera om den senare idag. Återkommer med resultatet av det.
 
Du skulle kanske höra med tillverkaren ifall det skulle kunna vara en defekt batch film?



Jag tolkar iofs hans "ilford-sköljning" som att han använder ilfordmetoden för sköljning, inte att han använder deras vätmedel.

(Men vätmedel är nog ändå att rekommendera över diskmedel, hur som helst)

Tack för ditt svar. Du tolkar mitt ludda Ilford-sköljning på rätt sätt. Kaske skall införskaffa riktigt vätmedel ändå...

Samtliga filmer kommer från samma låda, så det kan ju vara en dålig batch.

Erinrade mig just att filmen hade bäst före-datum i maj iår, men har förvarats kallt, så jag skulle inte tro att det är orsaken.
 
Jag läste precis i "The Darkroom Cookbook". Där står att läsa att det finns tre typer av emulsioner:
(1) old-fashioned grain film, exv Efke 25, Efke 50
(2) conventional grain film, exv Tri-X, FP4+
(3) tabular grain film, exv T-Max, Fuji Acros.

Om filmtyp (1) står vidare att den emuslionstypen kan behöva extra härdare, speciellt om man använder surt fixerbad (jag tror att T-Max fix är surt). Nu vet inte jag vilken typ av emulsion din film har, men om den är av typ (1) tänker jag att den mjukare emulsionen i kombination med att du använder Yes kanske skapar dina problem? Utan att egentligen vara helt säker på min sak så är jag generellt skeptisk mot diskmedel. Diskmedel bryter iofs ytspänningen, med det är till för att lösa fett och protein. Gelatin består just av protein.
 
Tack för ditt svar, Nils. Du är alltid lika hjälpsam. Det där med diskmedel har jag snappat upp på nätet någonstans (tror det är yes ultra), har för mig att det hade med torkning att göra. Om du menar på att det inte är nödvändigt eller rentav ont så ska jag upphöra med det.

Det enda jag hittat om filmen är http://www.maco-photo.de/files/images/TA_Rollei_Ortho_eng.pdf där jag inte kan ses att det nämns något om fixering specifikt, men att filmen "needs strong chemistry". Jag ska nog testa att fixera om den senare idag. Återkommer med resultatet av det.

Missuppfattade dig tydligen vad gäller sköljmedel. Du sköljer med Ilfords metod och använder diskmedel som sköljmedel. Sköljmedel är rekommendabelt men jag rekommenderar sköljmedel anpassat för film, inte för att rengöra tallrikar med starka tensider och annat jox.

Tror du hittar svaret på ditt problem i tillverkarens datablad, där står att filmen innehåller hela 9g silver per kv.meter, vilket är MYCKET. Därför krävs längre fixeringstid än normalt, alt även starkare koncentration av fixet, för att få bort det oexponerade silvret från filmen. Prova att späda fixet mindre och fixera längre, så kommer din film att bli ren från fläckarna. Bra att läsa tillverkarnas datablad alltså.
 
Fläckiga negativ

Jag har upplevt att det inte räcker med 4 min fixering i T-Max Fix. Numera öppnar jag dosan efter cirka 4 min och kontrollerar filmen, det brukar resultera i att jag hamnar på 8-10 min fixeringstid.
Jan
 
Tack för era svar

Jag har nu fixerat om. Använde samma koncentration, 1+4. Fixerade denna gång i drygt 10 minuter, men det hjälpte inte alls. Filmen är fortfarande lika flammig. Den får helt enkelt vara så.

Jag tar till mig av informationen. Nästa rulle Rollei Ortho 25 skall fixeras ordentligt direkt, med högre koncentration av fixet. Ska väl även ta hem en flaska vätmedel nästa gång jag handlar saker...

Vid de få tillfällen jag inte fått OK negativ har det alltid skitit sig på fixeringen. Det tycks vara den kinkigaste biten i framkallningskedjan.
 
Jag har nu fixerat om. Använde samma koncentration, 1+4. Fixerade denna gång i drygt 10 minuter, men det hjälpte inte alls. Filmen är fortfarande lika flammig. Den får helt enkelt vara så.

Jag tar till mig av informationen. Nästa rulle Rollei Ortho 25 skall fixeras ordentligt direkt, med högre koncentration av fixet. Ska väl även ta hem en flaska vätmedel nästa gång jag handlar saker...

Vid de få tillfällen jag inte fått OK negativ har det alltid skitit sig på fixeringen. Det tycks vara den kinkigaste biten i framkallningskedjan.

I papper används i genomsnitt ca 1,5 gram silver per kvadratmeter. Film innehåller mera silver vad jag kommer ihåg, men ur mycket mera vet jag inte. Låt oss äga att film innehåller kring 3 gram silver per kvadratmeter. Din Orthofilm innhåller 9 gram silver per kvadratmeter vilket t i så fall är 3 ggr så mycket. Då krävs fix med 3ggr så hög koncentration för att kunna fixera ut den silvermängden med samma vätskevolym. Ev kan fixet även lättare bli obrukbart då silvret omvandlas till svårlösta silversalter ju mer förbrukat fixermedel som finns i det. Kanske krävs därför ännu högre koncentration? Det kan ju också vara så att spädning 1+4 i en viss mängd inte räcker till, utan då måste du kanske öka fixmängden till det tredubbla också för att kunna fixera ut filmen?
 
Senast ändrad:
Jag har framkallat samma film utan konstigt metoder utan att få flammiga negativ. Jag har kört med Rodinal och D-72. tyckte Rodinal funkade bra medan D-72 gav hiskligt hög kontrast. Ilfostop, Ilfofix och sköljning med vanligt vatten samt en droppe diskmedel. Har för mig att jag läste någonstans att helst ska man använda lågkontrastframkallare, Rollei har en egen som de rekomenderar.
 
Jag har framkallat samma film utan konstigt metoder utan att få flammiga negativ. Jag har kört med Rodinal och D-72. tyckte Rodinal funkade bra medan D-72 gav hiskligt hög kontrast. Ilfostop, Ilfofix och sköljning med vanligt vatten samt en droppe diskmedel. Har för mig att jag läste någonstans att helst ska man använda lågkontrastframkallare, Rollei har en egen som de rekomenderar.

Att du får hög kontrast med D72 är nog inte så konstigt. Det är en pappersframkallare som även kan användas för framkallning av grafisk film, till just grafisk kontrast. Ska man få grafiska filmer som denna att få halvtonsfilmens gråskala måste specialframkallare användas.
 
Jag har framkallat samma film utan konstigt metoder utan att få flammiga negativ. Jag har kört med Rodinal och D-72. tyckte Rodinal funkade bra medan D-72 gav hiskligt hög kontrast. Ilfostop, Ilfofix och sköljning med vanligt vatten samt en droppe diskmedel. Har för mig att jag läste någonstans att helst ska man använda lågkontrastframkallare, Rollei har en egen som de rekomenderar.

Intressant, jag undrar just hur mycket Ilfofix och TMax fix skiljer sig åt. Nu var ju detta en stående framkallning jag gjorde (kan väl eventuellt klassas som konstig metod).

Eftersom jag framkallade en annan film _efter_ Rollei Ortho 25-rullen, så tog jag också en bild där båda hänger på tork. Se här (den svarta "bågen" är fönstrets välvning). De har onekligen rätt olika karaktär.
 
Jag läste just att Tmax-fix kräver betydligt längre fixeringstid med vissa filmer än vad som står på flaskan. Kodaks egen rekommendation är lustigt nog 8-10 minuter för Tmax 400 trots att det står 2-5 minuter på flaskan. Tmax rapid fixer däremot, går snabbare. Om filmen ifråga är extra "dryg" med tjock emulsion så får du nog hålla på ett bra tag i så fall.

Förresten kanske det är utfällda silversalter du ser på negativen, just för att vätskan helt enkelt inte kunnat lösa allt och hålla det löst. Särskilt inte om du använt samma fix till flera filmer förut. Så prova med större volym och/eller högre koncentration som Nils redan föreslagit.
 
Att du får hög kontrast med D72 är nog inte så konstigt. Det är en pappersframkallare som även kan användas för framkallning av grafisk film, till just grafisk kontrast. Ska man få grafiska filmer som denna att få halvtonsfilmens gråskala måste specialframkallare användas.


Jag skrev fel, blandade ihop olika filmer, det var i vanlig D-76 kontrasten skenade i väg. Exempel här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2379739.htm?set=mp

Angående D-72 så läser jag följande på dess förpackning: " Kodak D-72 kan också användas till film och ger då negativ med medelfint korn och normal kontrast Framkallningstiden är omkring 4 minuter för rullfilmer vid 20 c och agitering en gång i minuten" Tolkade detta som att det skulle funka att framkalla i, läste mig sedan till att det är väldigt lite skillnad på D-72 och D-76. Tycker dock att det låter lite flummigt att alla filmer framkallas 4 min.

//Fredrik
 
Jag skrev fel, blandade ihop olika filmer, det var i vanlig D-76 kontrasten skenade i väg. Exempel här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2379739.htm?set=mp

Angående D-72 så läser jag följande på dess förpackning: " Kodak D-72 kan också användas till film och ger då negativ med medelfint korn och normal kontrast Framkallningstiden är omkring 4 minuter för rullfilmer vid 20 c och agitering en gång i minuten" Tolkade detta som att det skulle funka att framkalla i, läste mig sedan till att det är väldigt lite skillnad på D-72 och D-76. Tycker dock att det låter lite flummigt att alla filmer framkallas 4 min.

//Fredrik

D 72 går visst att framkalla film med, så att du får normal kontrast med vanliga halvtonsfilmer. Ingen riktigt bra framkallare för film dock. ger grovt korn som jag kommer ihåg, Passar bättre för papper. Dock fungerar den inte alls för grafiska filmer om man vill ha normalkontrast, vilket du använde den till. Den ´fungerar däremot alldeles utmärkt som grafisk framkallare för nämnda filmer.

Edit: D76 och D72 skiljer en hel del på. D76 har mycket mera silverlösande medel än D72 (ger finare korn) och mycket mindre hydrokinon. Hydrokinon är hårdframkallnde och ger skarpt/tydligt korn.
 
Senast ändrad:
Det var nog för kort/lite fix.

Som bl.a. Nils påpekade ovan så var det nog för kort/lite fix till denna silverstinna film.

Jag har nu framkallat ytterligare en Rollei Ortho 25, och denna gång så körde jag med TMax-fix blandat 2+3 istället för 1+4. Dessutom fixerade jag i hela 15 minuter. Negativen hänger på tork nu, och till synes utan flammor.

Allt verkar alltså vara frid och fröjd, men jag kan ändå slänga in en fråga:

Kan man fixera för länge eller för mycket (dvs, kan filmen på något vis må dåligt av det?)?
 
Som bl.a. Nils påpekade ovan så var det nog för kort/lite fix till denna silverstinna film.

Jag har nu framkallat ytterligare en Rollei Ortho 25, och denna gång så körde jag med TMax-fix blandat 2+3 istället för 1+4. Dessutom fixerade jag i hela 15 minuter. Negativen hänger på tork nu, och till synes utan flammor.

Allt verkar alltså vara frid och fröjd, men jag kan ändå slänga in en fråga:

Kan man fixera för länge eller för mycket (dvs, kan filmen på något vis må dåligt av det?)?

Absolut. Framförallt finkorniga filmer kan reagera dåligt och förlora svärta vid alltför lång fixering. Det är därför som det är bra med den väl beprövade metoden med 2-3 ggr klarningstid. Stoppa ner en liten snutt av filmen och kolla hur lång tid det tar. Dubbla den tiden och du har hittat den optimala tiden. Ta tre gånger klarningstid om du vill ha lite marginal, men inte längre.

Stefan
 
Absolut. Framförallt finkorniga filmer kan reagera dåligt och förlora svärta vid alltför lång fixering. Det är därför som det är bra med den väl beprövade metoden med 2-3 ggr klarningstid. Stoppa ner en liten snutt av filmen och kolla hur lång tid det tar. Dubbla den tiden och du har hittat den optimala tiden. Ta tre gånger klarningstid om du vill ha lite marginal, men inte längre.

Stefan

Tack för ditt svar, Stefan. Ska jag alltså då jag rullar på filmen på rullen (det är 120-film jag pysslar med i allmänhet) klippa av ett litet hörn och stoppa det i fixeringsvätskan, och ta tid, eller måste jag framkalla filmen först och sedan klippa ett hörn?
 
Fortfarande flammig

Hmm, man ska nog inte ropa hej. Filmen är fortfarande flammig, bara lite mindre (både till mängden och till storleken) än tidigare. Jag tror helt enkelt jag ger upp vad gäller den här filmen.

Om någon bor i närheten av Lund och vill pröva filmen så finns det 4-5 120-rullar kvar som man kan få.
 
Tack för ditt svar, Stefan. Ska jag alltså då jag rullar på filmen på rullen (det är 120-film jag pysslar med i allmänhet) klippa av ett litet hörn och stoppa det i fixeringsvätskan, och ta tid, eller måste jag framkalla filmen först och sedan klippa ett hörn?

Jag brukade klippa av en bit innan framkallningen och använda denna som test.

Stefan
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar