Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fläckar på negativ

Produkter
(logga in för att koppla)
en gammal fotolärare sa att man skulle andas på negativet tills dess det blev fuktigt och sen gnugga med en vanlig bomullstops. Vet inte om det fungerar men det är kanske värt ett försök.

Om man vill vara extra noga så kan göra som ovan, dvs skölja om negativet men använda "vätmedel" i vattnet i stället . Vätmedel säljs i små flaskor för ca 40kr i större foto affärer. Jag har hör att diskmedel funkar lika bra, men att diskmedel kan innehålla onödiga kemikalier (typ perfym) som kan va dåligt för negativets hållbarhet.

Om fläcken är en skada i neget så använd super medlet "näsfett"!!! Allt har en mening.

Diskmedel löser gelatin.
Gissa vad filmens ljuskänsliga skikt till stor del består av...

I praktiken funkar diskmedel men jag skulle aldrig använda det med tanke på framtiden.

Om jag minns rätt så tror jag du ska ha en del vätmedel och 50 vatten. Ja, så de blir en liten skvätt i en hink. Märket spelar nog ingen roll då. Jag har använt Ilfords för de har små förpackningar. En sak att tänka på är att filmen inte ska ligga i vätmedelsbadet för länge.
Lycka till!

Bäst att läsa bruksanvisningen, mitt vätmedel spädes 1+100.

Överdosera inte, så som män när de diskar.

Jag har noterat två olika typer av fläckar på mina negativ.

1. Ljusa fläckar på filmens baksida.
2. Ränder på emulsionssidan som slutar i en några mm stor något mörkare halvcirkel. Förekommer endast på 35mm-film och på emulsionssidan.

Fel 1 beror på för ”innehållsrikt” vatten. Åtgärdas genom att man torkar bort fläckarna med en tuss doppad i k-sprit. Felet förebyggs genom att slutsköljen görs av avjoniserat vatten (=batterivatten) och att filmens baksida försiktigt torkas av med en specialsvamp (Photax) eller med sämskskinn av hög kvalitet – efter att filmen hängts upp horisontellt.

Fel 2 beror på att vatten runnit och vattendroppar blivit kvar på filmen och torkat långt efter att filmen i övrigt blivit torr. Förebyggs genom att filmen torkas horisontellt med emulsionssidan nedåt. Åtgärdas genom att filmen sköljs igen och hängs upp horisontellt. Kan enkelt ordnas med krokar i väggarna och fiskelina med tyngder…
Emulsionssidan får ej torkas av...

Jag kan bidra med min metod.

Jag använder alltid vätmedel, spädning enligt tillverkarens anvisningar. Jag hänger upp filmen i ena änden och drar av vattnet med ett sämskskinn. Sämskskinnet blöter jag upp genom att stoppa ner det i framkallningsdosan när jag tagit upp spiralerna (jag häller alltså inte ut vattnet). Jag viker skinnet ett par gånger på längden så att jag får en lång "korv". Denna viker jag runt filmen och drar långsamt neråt, utan att trycka så mycket att filmen lossnar från klämman. Filmen torkas i en Kindermann filmtork.

Sämskskinnet får torka och förvaras dammfritt (i en plastpåse). Jag har använt denna metod i många år och har aldrig fått repor eller torkfläckar på någon film.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar