Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fläck! varför??
- Trådstartare gapet
- Start datum
hakanv
Aktiv medlem
Ingenting att oroa sig för. Det är bara lite damm på "sensorn". Här är en bra länk om detta fenomen...
Håkan
Håkan
gapet
Aktiv medlem
hakanv skrev:
Ingenting att oroa sig för. Det är bara lite damm på "sensorn". Här är en bra länk om detta fenomen...
Håkan
Tack för snabbt svar!!
Men hur får man bort det på en d70. Vet inte hur man fäller upp spegeln ens. Har luft att blåsa bort det med men vet inte hur jag kommer åt spegeln på en d70!!!
Mvh/Ernst
skogsbaronen
Aktiv medlem
Det är väl bara att ta en rejält lång slutartid, samt komma ihåg att passa sig för spegeln när den fälls ner igen.
hakanv
Aktiv medlem
...här är en bra sida som beskriver en rengöring av en Nikon.
Ett långt citat från sidan:
"Warning to D70 users -- you must hit the shutter button very soon after selecting the "Mirror lock-up" menu function. If you wait too long, the camera resets, and pressing the shutter release will just make an exposure. Since I was working in a relatively dim room, the shutter and mirror stayed open long enough to fool me. I pressed the shutter release, the mirror flipped up, and the shutter opened. I stuck the SensorSwipe into the body and WHOOPS! the mirror closed on my SensorSwipe. Fortunately no damage to the shutter. Be careful!"
Var försiktig alltså...
Håkan
Ett långt citat från sidan:
"Warning to D70 users -- you must hit the shutter button very soon after selecting the "Mirror lock-up" menu function. If you wait too long, the camera resets, and pressing the shutter release will just make an exposure. Since I was working in a relatively dim room, the shutter and mirror stayed open long enough to fool me. I pressed the shutter release, the mirror flipped up, and the shutter opened. I stuck the SensorSwipe into the body and WHOOPS! the mirror closed on my SensorSwipe. Fortunately no damage to the shutter. Be careful!"
Var försiktig alltså...
Håkan
ebbst
Medlem
bullen_ skrev:
Det är väl bara att ta en rejält lång slutartid, samt komma ihåg att passa sig för spegeln när den fälls ner igen.
Jag skulle inte rekommendera detta. Det finns en funktion i menyn för att fälla upp spegeln, använd denna istället så behöver du inte oroa dig för att spegeln fälls upp mitt under rengöringen.
Sedan när du rengör sensorn, se till att göra det med en rejäl blåsa (eller kallas det pump?) och absolut ingen luft-på-burk eller blåsa med munnen då detta lätt kan leda till att du får vätska på CCD'n (och detta leder till mycket större problem än ett litet smutskorn).
Sedan ett ord på vägen, smuts på sensorn drabbar oss alla och är inget att oroa sig för. Ingen panik alltså
jarek
Aktiv medlem
Jag hanterar min dammproblem med PEC-PAD's, Eclipse (isopropanol) och en nedklipt slickepot. Fungerar hur bra som helst. SensorSwab är rena rånet i min mening.
Här finns mer info:
http://www.pbase.com/copperhill/image/39082096
Jarek
Här finns mer info:
http://www.pbase.com/copperhill/image/39082096
Jarek
macrobild
Avslutat medlemskap
Re: Tack för era tips!!!
Min gode man, använd aldrig, upprepar aldrig luft på burk. Det kan du ha och blåsa negativ med.
Det finns en Hama Gummiblås, ny version på bla Mttssons Foto i Lund, använd den.
Drivgasen på luft i burk innnehåller om du har otur oljefilm, du kan därmed förvärra än förbättra.
Får du smuts/damm försök först med Hama eller likvärdig gummiblås.
Får du värre skit på sensorn, jag har gjort ren mina kameror 100 tals gånger kan du köpa isopropanolalkohol på apoteket.40:- Skaffa klinisk ren bomull , bygg en liten större tops runt en smal sticka/vattenpensel. Fukta bomullen med ytterst lite alkohol. Låt bommullstoppen dansa på sensorytan, utöva inget tryck. Ta en ny egentillverkad tops av bomull(se till att fästa den med tejp så att du inte har några lösa ändar som flockar sig) Torka av. Blås igen. Ta provbild på en himmel eller ljusbord. Kontrollea att skiten försvunnit. Gör om igen om det behövs.
Problem med för mycket sprit/rengöringsvätska är att den kan smygkrypa under sealingen som ligger runt sensorn.Framfor sensorn ligger ett filter Använd alltså sparsamt med sprit.
Träna på ett uv-filter om du känner dig osäker. I princip är rengöringen densamma som att göra rent ett objektiv. Dvs var försiktig och repa inte .
Ingen kameratillverkare godkänner repa eller skada på sensorn som uppstått vid egen rengöring.
Det gäller att ha is i magen och arbeta med yttersta föriktighet. Gör man det så fungerar sensor städningen och efterhand med erfarenhet så är det som vilken kameravård som helst.
Det finns även bra rengöringskit att köpa, även en pensel med fina microhår från Canada som fungerar väl
MEN spruta aldrig med luft på burk
mvh Mikael
gapet skrev:
Vill tacka för era tips. Har hjälp mig. Fick bort dammet med hjälp av speciell luft på burk.
Men kommer att använda annat framöver.
Mvh/Ernst
Min gode man, använd aldrig, upprepar aldrig luft på burk. Det kan du ha och blåsa negativ med.
Det finns en Hama Gummiblås, ny version på bla Mttssons Foto i Lund, använd den.
Drivgasen på luft i burk innnehåller om du har otur oljefilm, du kan därmed förvärra än förbättra.
Får du smuts/damm försök först med Hama eller likvärdig gummiblås.
Får du värre skit på sensorn, jag har gjort ren mina kameror 100 tals gånger kan du köpa isopropanolalkohol på apoteket.40:- Skaffa klinisk ren bomull , bygg en liten större tops runt en smal sticka/vattenpensel. Fukta bomullen med ytterst lite alkohol. Låt bommullstoppen dansa på sensorytan, utöva inget tryck. Ta en ny egentillverkad tops av bomull(se till att fästa den med tejp så att du inte har några lösa ändar som flockar sig) Torka av. Blås igen. Ta provbild på en himmel eller ljusbord. Kontrollea att skiten försvunnit. Gör om igen om det behövs.
Problem med för mycket sprit/rengöringsvätska är att den kan smygkrypa under sealingen som ligger runt sensorn.Framfor sensorn ligger ett filter Använd alltså sparsamt med sprit.
Träna på ett uv-filter om du känner dig osäker. I princip är rengöringen densamma som att göra rent ett objektiv. Dvs var försiktig och repa inte .
Ingen kameratillverkare godkänner repa eller skada på sensorn som uppstått vid egen rengöring.
Det gäller att ha is i magen och arbeta med yttersta föriktighet. Gör man det så fungerar sensor städningen och efterhand med erfarenhet så är det som vilken kameravård som helst.
Det finns även bra rengöringskit att köpa, även en pensel med fina microhår från Canada som fungerar väl
MEN spruta aldrig med luft på burk
mvh Mikael
Maxe
Aktiv medlem
macrobild skrev:
och som vanligt går det inte att ändra stavfel och dylikt i inläggen. vad för fånig regel gör att man bara har en chans?
Hälsning från en semidyslektiker , eller slarvigt skrivande från Lund . Hoppas du förstår andemeningen med inlägget ovan.
Mikael
När det kommer sådana här visheter, så är semidyslexi inget att bry sig om . . . .
macrobild
Avslutat medlemskap
General skrev:
Är detta ett nikon problem med damm på sensorn.
Upplever det som att många nikonanvändare klagar över damm.
Nej detta är inte problem för bara Nikon,några av
de värsta kamerorna att visa upp smuts efter ett kort användande är Canons ID 1DS 1DSMK2.
Alla kameror kommer efter användande, byte av objektiv, uppvisa damm på bilderna. En av de stora bovarana till att förse sensorn med damm är zoomar. Vissa zoomar fungerar som en cukelpump och trycker in luft och damm i spegelhuset. Objektivbyte i dammiga miljöer bör undvikas.
Vad som rengörs är Low pass filtret , det filter som ligger framför sensorn för att ludda till bilden.
mvh Mikael