Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrstyrning ”EOS Remote” för 6D och 70D

Produkter
(logga in för att koppla)

Alve Henricson

Aktiv medlem
Det vore intressant att samla kunskaper från 6D- och 70D-ägare som har erfarenhet av att använda appen ”EOS Remote” för att fjärrstyra kameran från en mobiltelefon eller surfplatta.

Just nu ska jag bestämma mig för vilken telefon jag ska köpa, men saknar en lista på telefoner och surfplattor som är kompatibla med EOS Remote appen.

Det vore också bra att få kunskap om räckvidd, användartips, med mera.

I förlängningen vore det intressant om man kunde finna en lösning att styra kameran från en dator utan att behöva använda en stationär Wi-Fi-uppkoppling, alltså direkt mellan kamera och dator när man är ute i naturen.

Min första fråga: vilka telefoner har ni använt och vilka fungerar/fungerar inte?

(Min gamla HTC Wildfire fungerar inte.)

Enligt play.google.com:
Requires Android OS 2.3.3 – 4.2
Operation not guaranteed on tablets.

Men min fråga är: vilka telefoner har ni använt och testat appen med?

Kan man inte styra de här kamerorna direkt från en dator, då? Utan att gå via en router?
De gamla tillbehören, typ WFT-E5B för 7D, tillåter ju ad-hoc uppkoppling direkt mot en annan dator, och kan då styra kameran den vägen.

Kan man inte styra de här kamerorna direkt från en dator, då? Utan att gå via en router?
De gamla tillbehören, typ WFT-E5B för 7D, tillåter ju ad-hoc uppkoppling direkt mot en annan dator, och kan då styra kameran den vägen.

Visst kan man det! I inställningarna på kameran (70D i mitt fall) ställer man in kameran som accesspunkt och den blir därefter synlig. Därefter ansluter man mobil eller dator, vilket som önskas.
Har själv endast använt EOS Remote på en Samsung S3, fungerar hur bra som helst. Har hittills inte anslutit dator men principen är densamma.

I den användarhandbok som följer med 70D på CD:n "Användarhandbok för Wi-Fi-funktion" finns en mer utförlig beskrivning (174 sidor!) jämför med det lilla häfte som följer med kameran. Framför allt kapitel 8 berör uppkopplingen till dator.
Blev nu själv lite nyfiken på att testa att köra via dator (EOS Utility) och skall försöka hinna testa detta i helgen. Om du inte lyckas själv och jag får igång det så skall jag gärna dela med mig av erfarenheterna.

Det ser jag fram mot! Lycka till i helgen!

Lite knepigt var det men nu vet jag hur man gör!

Canons Wireless-funktionalitet har tyvärr en trist begränsning. Om man vill använda kameran som åtkomstpunkt så att den kan kommunicera direkt med en annan enhet endast om denna enhet antingen är en mobiltelefon (med EOS Remote) eller en skrivare.
Vill man kommunicera med en dator så kan kameran inte agera åtkomstpunkt. Bäst kommunikation får man om man ansluter kameran till ett lokalt nätverk. Begränsningen är ju dock uppenbar om man är utomhus. Det finns dock ett annat alternativ, nämligen att konfigurera ett ”ad hoc”-nätverk på den dator man vill kommunicera med (”Startknappen” -> ”Kontrollpanelen” -> ”Nätverks och delningscenter” -> ”Konfigurera ett dator till datornätverk (ad hoc)”).

Ad hoc-nätverk har redan från början en begränsning, enheterna måste befinna sig inom 10 meter från varandra. Skapa alltså en sådan anslutning. OBS: När jag gjorde detta fick jag det inte att fungera med mindre än att jag helt slog av autentiseringen till ad hoc-nätet (d.v.s. ingen WPA2 eller en WEP). Med en räckvidd på 10 meter kanske man kan leva med detta under kortare perioder men glöm inte att stänga nätet när det inte används! Jag TROR att WEP skall fungera, jag gjorde nog något fel. WPA2 fungerar dock inte, kameran klarar inte detta för Ad Hoc-nätverk (rä rätt säker, jag brottades länge med just att få igång en sådan förbindelse)

Därefter gick jag in i kamerans ”Wi-Fi function”-meny och började med att göra ”Clear WI-FI settings” under ”INFO General settings”. Kanske onödigt men jag hade mekat ganska mycket i menyerna så jag tyckte det var enklast så.

Därefter, i kamerans”Wi-Fi function”:
- Registrera ett ”nickname” för kameran
- Välj ikonen för dator (den tredje),
- ”Find network”
- Välj det ad hoc-nätverk du skapade
- Välj ”Auto setting”
---Vänta, det tar nu en stund---
- Vid ”Start Pairing device”, tryck OK
- I datorn: Starta WFT-pairing från EOS utilities
- I Datorn: Dubbelklicka på den lilla ikon som skapas av WFT-pairing (längst ner i datorns verktygsfält, kan finnas i ”dolda ikoner))
- I Datorn: Klicka på kameran & sedan connect
- Meddelande syns nu i kameran att det finns en connection, klicka på OK
- Spara settings under ett namn (SET1 blir föreslaget)
- I Datorn: Starta sedan EOS Utilities och kör.

Fungerar bra, men som sagt, inte på längre avstånd än 10 meter….
Det finns ju batteridrivna 3/4G-routrar att köpa för under 1000:- så kanske är en sådan ett bättre alternativ i skogen för att få längre räckvidd över ett ”riktigt” LAN.

Lite knepigt var det men nu vet jag hur man gör!

Canons Wireless-funktionalitet har tyvärr en trist begränsning. Om man vill använda kameran som åtkomstpunkt så att den kan kommunicera direkt med en annan enhet endast om denna enhet antingen är en mobiltelefon (med EOS Remote) eller en skrivare.
Vill man kommunicera med en dator så kan kameran inte agera åtkomstpunkt. Bäst kommunikation får man om man ansluter kameran till ett lokalt nätverk. Begränsningen är ju dock uppenbar om man är utomhus. Det finns dock ett annat alternativ, nämligen att konfigurera ett ”ad hoc”-nätverk på den dator man vill kommunicera med (”Startknappen” -> ”Kontrollpanelen” -> ”Nätverks och delningscenter” -> ”Konfigurera ett dator till datornätverk (ad hoc)”).

Ad hoc-nätverk har redan från början en begränsning, enheterna måste befinna sig inom 10 meter från varandra. Skapa alltså en sådan anslutning. OBS: När jag gjorde detta fick jag det inte att fungera med mindre än att jag helt slog av autentiseringen till ad hoc-nätet (d.v.s. ingen WPA2 eller en WEP). Med en räckvidd på 10 meter kanske man kan leva med detta under kortare perioder men glöm inte att stänga nätet när det inte används! Jag TROR att WEP skall fungera, jag gjorde nog något fel. WPA2 fungerar dock inte, kameran klarar inte detta för Ad Hoc-nätverk (rä rätt säker, jag brottades länge med just att få igång en sådan förbindelse)

Därefter gick jag in i kamerans ”Wi-Fi function”-meny och började med att göra ”Clear WI-FI settings” under ”INFO General settings”. Kanske onödigt men jag hade mekat ganska mycket i menyerna så jag tyckte det var enklast så.

Därefter, i kamerans”Wi-Fi function”:
- Registrera ett ”nickname” för kameran
- Välj ikonen för dator (den tredje),
- ”Find network”
- Välj det ad hoc-nätverk du skapade
- Välj ”Auto setting”
---Vänta, det tar nu en stund---
- Vid ”Start Pairing device”, tryck OK
- I datorn: Starta WFT-pairing från EOS utilities
- I Datorn: Dubbelklicka på den lilla ikon som skapas av WFT-pairing (längst ner i datorns verktygsfält, kan finnas i ”dolda ikoner))
- I Datorn: Klicka på kameran & sedan connect
- Meddelande syns nu i kameran att det finns en connection, klicka på OK
- Spara settings under ett namn (SET1 blir föreslaget)
- I Datorn: Starta sedan EOS Utilities och kör.

Fungerar bra, men som sagt, inte på längre avstånd än 10 meter….
Det finns ju batteridrivna 3/4G-routrar att köpa för under 1000:- så kanske är en sådan ett bättre alternativ i skogen för att få längre räckvidd över ett ”riktigt” LAN.

Tack för den beskrivningen !

Skall testas.

//Benny

Lite knepigt var det men nu vet jag hur man gör! ........... Fungerar bra, men som sagt, inte på längre avstånd än 10 meter….

Fantastiskt bra inlägg och stort tack för att du delar med dig!

För mig är det relativt enkelt att ställa in telefonen enligt alla bra anvisningar, men jag tror det blir lite svårare att programera om datorn som jag förövrigt använder på mitt ordinarie jobb. Om det var möjligt hade det varit intressant om Canon fixade något motsvarande EOS Remote till datorer. Men det kanske inte går att fixa så lätt. En batteridriven router blir kanske det bästa för mig. Har tänkt mig att använda fjärrstyrningen från gömslen i naturen och placera en kamera med vidvinkel i en åtel. Vi får se om jag lyckas när jag fotograferar kondorer.

Någon som har erfarenhet av batteridriven 3/4G router?

Tack än en gång och ser fram mot fler förslag på den här tråden!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar