Annons

Fjärrstyra en Sigma EF-500 DG SUPER II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Hedberg

Aktiv medlem
Har köpt en EF-500 och undrar vad som är billigaste lösningen för att köra den som slav? Finns det nått alternativ förutom att köpa en till likadan eller trigga med den inbyggda blixten på kameran?

Jag är alltså intresserad ev en BILLIG lösning, om det finns! :)

mvh Jonas
 
Jonas Hedberg skrev:
Har köpt en EF-500 och undrar vad som är billigaste lösningen för att köra den som slav? Finns det nått alternativ förutom att köpa en till likadan eller trigga med den inbyggda blixten på kameran?

Jag är alltså intresserad ev en BILLIG lösning, om det finns! :)

mvh Jonas

Vad hade du tänkt trigga den med?
Den har inbyggd slavsensor om du vill trigga den tillsammans med studioblixtar.
Att trigga den med den inbyggda funkar bara med bökiga workarounds för att undvika att den triggas av förblixten.
 
Jag använder en Sigma EF-500 DG SUPER tillsammans med min Eos30 och Eos20D. Fungerar finfint med att trigga Sigman med blixtljuset från den inbyggda blixten i kamerorna.


Här till exempel har jag haft Sigman stående på golvet, till höger om kameran.

den här bilden hade jag blixten också på golvet, men riktat snett uppåt för att få till ett mer dramatiskt ljus. På denna bild kan du även se problematiken med att använda slavblixt som triggas med blixljus; du får ofta för mycket eller för lite blixtljus, då du måste ställa in blixtstyrkan manuellt. Gör du inte det så fräser den på med full kraft på varenda bild.

Inget större problem dock, det går efter bara ett par exponeringar se ungefär hur mycket blixtstyrka som blir bra. Dessutom smyger det med tiden in i ryggraden så att du allt oftare gissar rätt blixtstyrka redan på första exponeringen. Det som påverkar är motivets avståndet till blixten (se flickans ansikte närmast kameran i bilden "Jennys ögonblick") och bländartalet.

Att jobba på detta sätt ger en bra inblick i hur blixten fungerar och har man dessutom den kunskapen i bakhuvudet att ljusstyrkan fyrdubblas om du halverar avståndet (var det rätt nu?), så är det bara att börja med blixtfotograferingen. Det är mycket roligare än vad jag trodde först, att leka och experimentera med manuell blixt.

Faktorer som påverkar (finns säkert fler, men dessa har jag själv upptäckt som fundamentala):
-Blixtstyrka
-Avståndet från blixten till motivet
-Bländartalet
Blir blixtljuset för svagt eller för starkt så är det bara att ändra på ett eller flera av dessa.

Efter att jag började använda Sigman som en manuell slavblixt har jag allt oftare gått över till manuellt läge även när blixten sitter på kameran. Exempelvis när jag utomhus i solsken vill ha lite upplättningsbilxt på ansiktena för att minska på skuggorna, så ställer jag in blixtstyrkan manuellt. Mycket lättare att få perfekt resultat på det viset, än att förlita sig på automatiken.
 
BugEyes skrev:
Hur bär du dig åt för att hantera förblixten på 20D då?

Det har jag inte ens behövt fundera på, då jag alltid får blixt tillsammans med bilden. Jag har fotat med 1:a ridån, så det är svårt att se om det kommer två blixtar, men jag antar att det är så. Krämen i batterierna (GP laddbara 2300mAh) räcker tydligen till både förblixt som ordinarieblixt. Men så är det ju även när Sigman sitter på kameran, då löses ju blixten även då 2 ggr/bild när man fotar med TTL alternativt med E-TTL.

Jag har batterierna på laddning för tillfället och när de är klara ska jag testa med att fota med blixt på 2:a ridån. Då kan jag se om det stämmer att Sigman triggas av båda blixtarna. Dock har jag svårt att se att det skulle kunna vara på något annat sätt. Men som sagt, har man bra batterier så är det inget problem.

Edit: Kan man stänga av förblixten på 20D, någon som vet?
 
Vad kör du för styrka på sigman? Jag skulle gissa på att risken för problem ökar drastiskt över 1/4 styrka, eftersom det då inte finns tillräckligt med energi i kondensatorn för två blixtar i snabb följd.

(Jaja, det _borde_ gå upp till 1/2 styrka, men jag tvivlar på att världen är så perfekt. :) )
 
ture skrev:
Vad kör du för styrka på sigman? Jag skulle gissa på att risken för problem ökar drastiskt över 1/4 styrka, eftersom det då inte finns tillräckligt med energi i kondensatorn för två blixtar i snabb följd.

(Jaja, det _borde_ gå upp till 1/2 styrka, men jag tvivlar på att världen är så perfekt. :) )

Det stämmer att jag för det mesta använder ganska svaga styrkor, i normala fall allt från 1/16 till 1/4 styrka. Inte för att blixten (batterierna) inte skulle palla för mer, det vet jag inte om de gör. Istället är det för att jag aldrig brukar behöva använda större blixtstyrka, det skulle bara fräta högdagrarna.

Slutsatsen jag drar av detta är att även när jag kör E-TTL med blixten på kameran, att den inte heller då använder större styrka i liknande situationer. Alltså att det är mycket sällan som blixten behöver avfyras med full styrka. Fast det blir ju annorlunda direkt om du ökar avståndet (jag brukar hålla mig inom 2-5 meter) och om du har större ytor du måste avlysa.
 
Jag har en likadan Sigma och ETTL förblixten löser ut den. Halv styrka eller mindre gäller om det ska funka, då behåller den laddning nog för att lösa ut direkt igen. Man ser bara en blixt men det kommer två snabba. Ställ blixten på full och prova så märker du att ljuset inte kommer med i exponeringen.
Det är skillnad när den sitter på kameran i ETTL läge, den förblixten är väldigt svag och blixten behåller laddning för att lösa ut för fullt.
Det går inte att stänga av förblixten på 20D's inbyggda blixt.
 
Det verkar stämma bra det du säger Björn. Jag laddade batterierna och körde Sigman sen som slav på full styrka. Första exponeringen gick det bra, den "orkade" skjuta iväg båda blixtarna (jag behöver kanske inte tillägga att själva bilden blev naturligtvis obrukbar, helt kritvitt. Jag fotade i dagsljus i vardgarsrummet mot soffan som var 3 meter bort).

Vid andra exponeringen fanns det inte tillräckligt med kräm för att avfyra båda blixtarna. Men när jag sänkte styrkan till 1/2 så gick det bra, då hann blixten med. Även efter flera exponeringar i ganska snabb följd. Fortfarande var blixtstyrkan dock så stor att bilden blev i det närmaste kritvitt. Först nere på 1/64 och 1/128 styrka fick jag till en bra exponering. Den interna blixten körde jag på -2 steg.
 
Finns det inte ett problem till? Förblixten är ju till för att mäta upp hur mycket effekt huvudblixten ska ta i med, blir det inte fel då när extrablixten fyrar av tillsammans med mätblixten?

Blir det inte så då att kamerans blixt luras att använda för lite effekt?
 
Jo, mätningen blir lurad. Man får köra manuell exponering och gärna skymma ljuset från den inbyggda så det inte träffar motivet.
Ska man köra blixten off camera så rekommenderar jag en TTL kabel om man vill behålla automatiken. Annars finns det billiga adaptrar så man kan köra den med synksladd, men då får man köra manuellt.
Har man börjat den resan så brukar det sluta med att man skaffar sig studioblixtar, blir så mycket enklare då.
 
Vill man komma runt problemet med förblixt går det ju utmärkt att manuellt lösa ut förblixten (åtminstone på min 350D, och jag har svårt att tänka mig att 20D är mer begränsad) och vänta någon sekund så blixten får ladda om. Att det blir för mycket ljus vid mätningen borde ju inte resultera i något annat än att den inbyggda blixten slår mindre vilket knappast är en nackdel om man bara vill ha den som trigger.

Hur som helst finns det givetvis andra lösningar som är oändligt mycket smidigare/bättre men då också betydligt dyrare än att använda grejor man redan har...
 
BugEyes skrev:
Jo, mätningen blir lurad. Man får köra manuell exponering och gärna skymma ljuset från den inbyggda så det inte träffar motivet.
Ska man köra blixten off camera så rekommenderar jag en TTL kabel om man vill behålla automatiken. Annars finns det billiga adaptrar så man kan köra den med synksladd, men då får man köra manuellt.
Har man börjat den resan så brukar det sluta med att man skaffar sig studioblixtar, blir så mycket enklare då.

Kan inte ST-E2 trigga Sigma blixtar med full automatik?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.