Annons

Fjärrkontrollen: hur hålla reda på

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Bra grej till bl a K10D som trycker av kameran även på håll. Testade igår kväll och nådde minst 10 meter, har inte testat i solljus än.

Men pytteliten. (5 gram?) Utan nyckelring. Utan hål för nyckelring. Hur håller man reda på den? Att limma eller tejpa fast ett fäste verkar inte hållbart. Kan man borra hål nånstans och sätta in en nyckelring och rem? Har någon löst detta?

Hej Björn och Jacob!
Bra lösning om man har batterigrepp. Men det är inte aktuellt för mig, tycker kameran är stor nog som den är. (Letade efter fack i kameran men hittade inget.)

Kom på att det skulle gå att fila jack i kanten på fjärren och surra fast en ring eller nåt med rostfri tråd. Men ingen topplösning direkt.

Har man inget batterigrepp är det andra alternativet ett bra fack i kameraväskan. Mer finns nog inte att göra. Möjligtvis att limma fast något med en droppe epoxi.

Lowepro har en löstagbar ficka för minneskort på de flesta av sina kameraremmar. Fjärren kanske får plats i en sådan?

Dessa fickor kanske även finns att köpa lösa, men det har jag inte sett. Det bode väl inte heller vara omöjligt att göra en egen liknande lösning.

Tack för input!

Tror inte epoxy biter pålitligt på plasten.

Ficka på rem låter inte så dumt - har inte tänkt i dom banorna. Det borde gå att ordna till nåt.

Bra idé Monica

Borde funka. Om man har en mycket mycket liten väska (typ 12 x 30 mm innermått) så att både knapp och lysdiod sticker ut behöver man inte ens ta ut fjärren utan drar loss det hela från remmen. Hade inte tänkt använda kamerarem men det blir nog så.

Inte använda kameraremmen?? Hur ska du då kunna ha kameran runt halsen?
;-)

Annan variant är att skaffa en gammal filterväska som är tänkt att sättas på remmen.
T ex denna som finns på Tradera.

Gillar inte att ha kameran hängande runt halsen faktiskt. Har den i en tygpåse i en neutral väska som inte säger "kamera".
Sätter nog det blivande fjärrfodralet på eller i väskan i stället - man kan ju t o m ha ett par ställen med kardborre att välja på. Skyddat inne i väskan/lättåtkomligt utanpå.

Nu fick jag ideér om att virka små väskor för fjärrkontroll, minneskort mm och hänga dem med karbinhakar på kameraremmen.

Ja, självklart! Bra idé! Kör hårt, Monica! :eek:)
... och lika självklart vill jag se bilder på mästerverken när de är klara också.

Den är så liten!

Tack Susanne, men fjärren är så otroligt liten! Då jag packade upp kameran hittade jag den inte. Men den låg där, i en diminutiv kartong längst ner. Har inte mätt upp den, men ca 15 x 60 mm och kanske 3 mm tjock, väger nästan ingenting. Jag har svårt nog att hålla reda på objektivlocken i fält, det här blir värre.

Och Monica, jag har idag inköpt lite illrött läder. Ska sy ett minifodral där fjärren kan sitta kvar (knappen och dioden synliga) med fäste för karbinhake och/eller kardborrfäste.

Och Susanne igen, klart det blir en bild av detta!

Måns: jag tror att du helt enkelt behöver köpa en gammal hederlig fotoväst med många små fickor. Den borde vara lätt att hålla reda på.

Så här blev det!

Tack för alla idéer!

Köpte alltså lite läder. Trodde jag. Det visade sig vara imitation sen jag sprättat isär börsen "lädret" ingick i.

Tog mått. Noga. Klippte till en fyrkant. Vek in och limmade alla kanter. Sydde ihop till en slangstump ungefär. Krängde denna över fjärren. Knappen och dioden sticker fram.

Vek ihop nertill. Sydde in ett remfäste. Satte dit en handlovsrem. Klart.

Ska titta på fotoväst också.

Bilagor

• fjärrfodral.jpg
    fjärrfodral.jpg
    78.6 KB · Visningar: 135
Senast ändrad:
*ler* Helt klart behövs ett Pentax pysselforum, "Användarnas egna tillbehör".

Själv lurar jag på en kameramuff så man kan använda kameran i kyla utan att fingrarna blir så frusna...

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar