Annons

Fjärr- och trådutlösare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scatkatt

Aktiv medlem
Vad är skillnaden på en fjärrutlösare och en trådutlösare?
Har jag rätt när jag säger att en fjärrutlösare bara avfyrar men med en trådutlösare kan jag fokusera innan jag trycker av?

Jag har en Nikon D80, vilken väljer jag? Dessa har jag hittat (inom rimlig kostnad för en amatör):
Nikon Fjärrutlösare ML-L3 eller Hama Fjärrutlösare Ni-2 / Nikon MC-DC1
 
Vad är skillnaden på en fjärrutlösare och en trådutlösare?
Har jag rätt när jag säger att en fjärrutlösare bara avfyrar men med en trådutlösare kan jag fokusera innan jag trycker av?

Jag har en Nikon D80, vilken väljer jag? Dessa har jag hittat (inom rimlig kostnad för en amatör):
Nikon Fjärrutlösare ML-L3 eller Hama Fjärrutlösare Ni-2 / Nikon MC-DC1

Trådutlösare - alltså en kabel man sätter i kameran med avtryckaren på.
Fjärrutlösare - Trådlöst. en del som kopplar i kameran och en annan del som är avtryckaren. Enkelt förklarat.

Fokus funkar på båda .
 
Senast ändrad:
Vad är skillnaden på en fjärrutlösare och en trådutlösare?
Har jag rätt när jag säger att en fjärrutlösare bara avfyrar men med en trådutlösare kan jag fokusera innan jag trycker av?

Jag har en Nikon D80, vilken väljer jag? Dessa har jag hittat (inom rimlig kostnad för en amatör):
Nikon Fjärrutlösare ML-L3 eller Hama Fjärrutlösare Ni-2 / Nikon MC-DC1

Vågar inte svara på fokus-delen, men en fjärrutlösare brukar väl vara trådlös medan en trådutlösare har en sladd.
 
Förlåt, jag glömde skriva just det ni svarar, att tråd är med en tråd och fjärr är en trådlös! Det har jag hajat!
Men vad jag hittar i text om dessa så ser det ut som jag skrev i min fråga! Är det bara med trådutlösaren jag kan fokusera? Jag bara undrade om jag har fattat rätt? Eller det bara är dålig information om varan? Men det var bra att det funkade på båda, då väljer man ju en trådlös?
 
Förlåt, jag glömde skriva just det ni svarar, att tråd är med en tråd och fjärr är en trådlös! Det har jag hajat!
Men vad jag hittar i text om dessa så ser det ut som jag skrev i min fråga! Är det bara med trådutlösaren jag kan fokusera? Jag bara undrade om jag har fattat rätt? Eller det bara är dålig information om varan? Men det var bra att det funkade på båda, då väljer man ju en trådlös?

Ja båda funkar med fokusering! Eller nu ska jag inte säga att alla gör det, men det finns de som gör det.
Vilken man ska välja beror ju på vad man ska använda dem till, behöver du inte stå så långt från kameran utan bara vill skippa att kameran skakar till när du tar bort handen från avtryckaren räcker det ju med en trådutlösare.
 
Det tänkte jag inte på att så kan man se det! Men finns det då någon fördel med att välja med tråd?
Jag vill egentligen bara undvika kameraskakning.
 
Det tänkte jag inte på att så kan man se det! Men finns det då någon fördel med att välja med tråd?
Jag vill egentligen bara undvika kameraskakning.

Jag (personligen) ser inga fördelar med tråd förutom möjligen att du kanske slipper byta batterier i utlösaren (om den enbart går på kamerans batteri)

För slippa tänka på om du ska köra fjärr eller tråd så kanske du ska kika på en sån här?
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16053

Köpte en själv för några månader sen och den funkar både med tråd kopplad till kameran och helt trådlöst. Den kan även fokusera och köra med Bulb om man vill. I praktiken allt som din avtryckare på kameran är inställd att göra
Att den bara kostar ca 10% av Nikons original gör inte mycket heller =)
 
Det tänkte jag inte på att så kan man se det! Men finns det då någon fördel med att välja med tråd?
Jag vill egentligen bara undvika kameraskakning.

Ska du ha den för att undvika det med kameraskak skulle jag nog ta en med kabel, för batterier går ju åt trådlösa och står du ändå vid kameran är det ju onödigt. Så fördelen är väl att det inte drar batterier.

Och jag tillägger också att fjärrutlösare inte alltid är utan kabel, då är det alltså en trådlös fjärrutlösare man pratar om :p
 
Eftersom du har en D80 vill jag rekommendera en trådutlösare. Nikons ML-L3 fungerar bra bortsett från att mottagaren siter på framsidan av huset (lämplig när du vill fotografera dig själv i soffan) och att den är lätt att slarva bort.
Det sämsta med ML-L3 är att du inte har bulb-läge. Man måste både starta och avsluta med knapptryck.

Billiga trådutlösare finns på bla kaffebrus. De funkar bra, men har inga ytterligare finnesser.

Här är två minirescensioner jag skrivit om två trådutlösare jag ropat in nya på Tradera.

http://www.nikonforum.se/forum/viewthread.php?thread_id=6025

http://www.nikonforum.se/forum/viewthread.php?thread_id=6519

Den första rekommenderar jag varmt. Fungerar utmärkt som vanlig trådutlösare och möjlighet att ställa in intervallfotografering, något jag utnyttjade vid senaste solförmörkelsen.
http://www.nikonforum.se/forum/viewthread.php?thread_id=6023

//Martin
 
Om man bara vill utlösa kameran utan att röra/skaka den så går det också att använda självutlösaren som finns inbyggd i kameran. Det är billigare än att köpa något av de nämnda tillbehören.
 
Trådutlösaren är driftsäkrare, och ofta billigare.
IR-styrda fjärrutlösare kan luras av starkt ljus in i mottagaren, med följd att det inte blir något kort. På EOS 400D ska det tydligen vara hemskt svårt att använda IR om man skjuter mot den bakre mottagaren, vilken tydligen är mycket dålig.

Fördelen med fjärr är att du slipper öppna luckan där trådutlösaren ska kopplas in. Kan ju faktiskt smyga in någon vattendroppe där om man har otur.
 
Vad är skillnaden på en fjärrutlösare och en trådutlösare?
Har jag rätt när jag säger att en fjärrutlösare bara avfyrar men med en trådutlösare kan jag fokusera innan jag trycker av?

Jag har en Nikon D80, vilken väljer jag? Dessa har jag hittat (inom rimlig kostnad för en amatör):
Nikon Fjärrutlösare ML-L3 eller Hama Fjärrutlösare Ni-2 / Nikon MC-DC1
Titta på dessa här åxå:
http://cms.kreativfotografi.se/inde...n=com_virtuemart&Itemid=26&vmcchk=1&Itemid=26


Mvh//Christer
 
Kommer aldrig mer att skaffa en med tråd. Trådlöst är så wonderful. Försöker bara hitta på en orsak att befinna mig 100 meter från kameran *s*

Min nya kamera levererades med ir-fjärrkontroll, men min gamla radiostyrda kontroll fungerar väldigt mycket bättre. Betalade runt 300 på tradera, mindre än vad en original, trådstyrd, fjärr kostar. Hade en femmeters variant, attans vad trassligt med sladden. Glömde den i skogen. Köpte en kort trådfjärr, pirat, den höll någon månad. Saknar den inte.

Skulle batterierna ta slut finns alltid självutlösaren med 2 eller 10 sek fördröjning för att undvika skakning.
 
Här blev det många tips! Tack!
Jag tittade lite på Ebay, men känner mig lite osäker på att handla där! Hur fungerar det med tull o.s.v. ?
 
jag har just beställt en från hksupplies och chansen att slippa avgifter är nog rätt så stor speciellt som varuvärdet är så litet jag har just läst på internet att för att behöva betala tull ska försändelsens totala värde överstiga 300 kr men moms skall alltid betalas

den som handlar från hksupplies kan nog känna sig rätt lugn det är lika säkert som att handla på postorder i sverige.jag har köpt där tidigare och paketet kom på en vecka och då det var ett dyrt objektiv så slapp jag inte avgifter helt men det blev mycket billigare än i sverige i alla fall.
 
Phottix! Kaffebrus!

Har en Phottix. Den fungerar både som trådutlösare och fjärrutlösare.
Den har en mottagare som man sätter i blixtskon om man vill. Eller håller man mottagaren i handen och trycker på en knapp på mottagaren = trådutlösare.
Eller använder man medföljande sändare som skickar en signal till mottagaren upp till 100 m ifrån kan man stå.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.