ANNONS
Annons

Fjällvanding, hur gör man med batterierna?

Produkter
(logga in för att koppla)

sucram

Aktiv medlem
Hej!
Ska gå i fjällen i sommar, ocg jag ahde tänkt ta med mig min systemkamera (Canon eos 10d). grejen är den att jag kommer inte kunna ha möjlighet att ladda, de 4 första dagarna, kanske 5. Hur ska jag göra. Visst, att köpa fler batterier, och sen ladda upp dessa och ta med vore ett alternativ, men det kostar ganska mycket. har två st batterier till min kamera. men jag vet itne exakt hur länge de kommer att räcka. det ena batterier, la av för någon månad sedan. Finns det möjlighet att köpa alkaliska, (fjärrkontrolls) batterier och stoppa in i kameran, eller det kanske är o ekonomiskt. Hur skulle ni göra?

Tack på förhand

Mvh Marcus

Ska själv fjällvandra lite i sommar men litar på två batterier. (Ingen längre vandring utan el.) Men du sa att batterier var så dyrt. kolla på http://www.kaffebrus.com/ under fullständig katalog, b->batterier och så letar du upp rätt sort. (159:- st för dim batterityp tror jag.)

Har själv beställt ett piratbatteri ifrån kaffebrus, dock till KM5d men jag kan återkomma och säga om det var bättre/sämre än original?

Annars har Zebramedia batterier till Canon (BP-511) som fungerar väldigt bra och är billiga.

Batteriernas största fiende är kyla, så ett tips är att förvara dem i byxfickorna, alternatvt någon innerficka på jackan. Ett kallt batteri som kameran tycker är nästan urladdat, kan åter visa nästan fullt om det blir varmt igen, dock kyls det fort ned igen i kameran.

Ett annat tips är att slå av displayen och att inte sitta å bläddra bland bilderna vilket kan ta en hel del ström. Vid stillastående motiv, typ. vyer och så, så kan du också slå av autofocusen innan du börjar komponera, objektivets motor för autofokusen är också en strömslukare om den används mycket.

Med ett batteri i kameran och två reserv så torde du klara dig långt om du tänker lite på att spara ström. 4-500 bilder under de premisserna torde vara fullt möjligt, det finns ju gott om exempel på folk som lyckats ta över 400 bilder på ett batteri. Men det som avgör är temperaturen och din lust att kika/bläddra bland tagna bilder i displayen.

Jag är så j...a dålig på att söka..
Vill man veta något ska man väl få jobba lite oxo ;)

Dez skrev: Det finns en lång tråd om detta. Sök den.[/B]

Det är lätt att säga "det finns en lång tråd om detta. Sök den". Det finns massor av trådar och enklare är det att fråga utan att söka. Om du skriver att det finns en lång tråd om detta så tar jag för givet att du vet var den finns eftersom du gör reklam för den.

Dez skrev:
Jag är så j...a dålig på att söka..
Vill man veta något ska man väl få jobba lite oxo ;)

För tydlighetens skull, det var inte jag som öppnade tråden.

Tack så hemskt mycket för alla svar. Har varit rikigt bra grejer, så nu ska jag bara skaffa ett ltie större minneskort! ;)

Mvh Marcus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar