Annons

fixa hyn?

Produkter
(logga in för att koppla)

ackord

Medlem
Hejsan!
Jag kan inte så mkt om photoshop och liknande och tänkte att ni kunde hjälpa mig lite. Funderar lite på hur man fixar hyn..?

Gör om den här bilden åt mig och berätta hur du har gjort!
 

Bilagor

  • till forumdscn0010.jpg
    till forumdscn0010.jpg
    89.5 KB · Visningar: 2,086
ackord skrev:
...Gör om den här bilden åt mig...

Nu vet jag inte hur du vill ha bilden, men ändå. Jag körde ett filter, Neat Image, finns i gratisvariant på webben. Sedan mättade jag de flesta färger i ett bildbehandlingsprogram
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    45.2 KB · Visningar: 2,081
Först tog jag bort lite fläckar med lagningspenseln. Sedan gjorde jag en minimal ändring med kurva, Kontrast, lite olika färgmättnader, Neat Image, Oskarp mask, slutligen tog jag en liten puts med oskärpe verktyget, inte för att det behövdes, mest för sakens skull..

Tror dock att Jag och Ulf har rätt lika resultat, jag har dock inte ökat ögonen så dramatiskt.. ;)
 

Bilagor

  • till forumdscn00102.jpg
    till forumdscn00102.jpg
    98.5 KB · Visningar: 2,059
fixade lite med lagningspenseln, sedan fräshade jag upp färgerna med selektiv färgändring och intensitet och kontrast. lätt som en plätt
 

Bilagor

  • till forumdscn0010_2.jpg
    till forumdscn0010_2.jpg
    94.1 KB · Visningar: 1,983
Här är min version.
Fixade först med healingbrush och tog bort prickar. Sedan använde jag blur-verktyget och blurrade på de delar jag kände var för skarpa (tex munnen och kring näsan). Sedan drog jag lite i kurvan, och fixade lite i selective colour.
Dock gillar jag inte att spara i jpeg eftersom min dator inte klarar av att visa dem rätt, de ser alltid mattare ut än tex om jag sparar i png. Men ialf, jag hoppas att ni ser de rätta färgerna.
 

Bilagor

  • test copy.jpg
    test copy.jpg
    83.8 KB · Visningar: 1,932
Som alltid svårjobbat när man bara har 400 pixlar att tillgå... Jag gjorde som flera andra, "spot healing brush" (vad nu den heter på svenska...), lite försiktig Neat Image...
Sedan ljusade jag upp ögonen lite, genom att kopiera dem till ett nytt lager, blandningsläge "Screen", och dra ner opaciteten ganska mycket för att minska effekten... En försiktig skärpning på det hela sedan.
Färgmättnaden eller kontrasten kanske skulle kunna höjas något, men när jag inte vet hur den röda bakgrundsfärgen ser ut tog jag det lite försiktigt, nöjde mig med att försöka färgbalansera den utgående från de vita och grå partierna i skjortan och det svarta i skuggan. Tycker mig kunna ana ett litet blåstick i originalbilden.
Sedan är väl det viktigaste beskärningen, jag gillade helt enkelt inte den stora, tomma röda ytan till höger, utan gjorde om den till kvadratiskt format, vilket iaf tilltalar mig mer.
 

Bilagor

  • till_forumdscn0010b.jpg
    till_forumdscn0010b.jpg
    92.9 KB · Visningar: 1,893
jag har gjort typ samma sak som de andra, healingtool, blur och sådär och sedan lite mer smink också :)

till_forumdscn0010.jpg


hm.. jag vet inte hur man gör så bilden syns direkt i forumet..
 
Det finns redan flera snygga exempel, så denna kanske är överflödig. Jag vill utvecklas, så här är vad jag har gjort. Försökte behålla hudtonen från orginalbilden. För huden: så användes klonverktyget och healing brush för att ta bort lite fläckar. Sedan användes smart sharpen för att skärpa bilden och det hela avslutades med att softa vissa delar.
 

Bilagor

  • till forumdscn0010ef2.jpg
    till forumdscn0010ef2.jpg
    86.6 KB · Visningar: 1,807
Ingen som tänkt fråga Sanna vad hon menar med att "fixa hyn" innan man kastar sig över PS för att skapa ett perfekt skyltdocksansikte i äkta plastimitation? Är det möjligt att hon tex bara menade att korrigera hudtonen till något mer naturtroget, eller är det en självklarhet att hon var ute efter att plocka bort all struktur, alla leverfläckar, fina linjer och allt annat som ger ansiktet liv och karaktär?

Gnälle-Pelle, jag vet. Men jag blir bara så förundrad över att det kan vara en sådan självklar stolthet att kunna förvanska det naturligt vackra till ett Omslags-Ideal. Att det är självklara inslag i de flesta amerikanska PS-böcker har jag redan accepterat. Men jag trodde lixom att vi konservativa och rågryggade Svenskar ändå värnade lite mer om det äkta och det vackra?

Måste vi verkligen den vägen vandra?

/Per

[ps - jodå, jag tror oxå att ni skapat precis det som Sanna tänkt sig, och jodå, hon har all rätt att be om vilka tips och råd som helst.]
 
Nu så. det var en del fipplande med sRGB och adobergb konvertering innan jag fick mitt firefox att visa nåt som liknar det jag har i PS.

Använde mig av tekniken i länken, efter behag förstås.



http://dgrin.smugmug.com/gallery/1169397

Kanske till och med naturligt nog för Per. :)
 

Bilagor

  • nytt-test.jpg
    nytt-test.jpg
    50.6 KB · Visningar: 1,434
Bytte bakgrund, Dodge och Burn, la till lite highlights på hår , ögon, skärpte litet oxå.
 

Bilagor

  • fs_retusch.jpg
    fs_retusch.jpg
    68.3 KB · Visningar: 1,450
Mitt bidrag; lite kurva, lite mättnad, lite skärpa.

blev inte nöjd med ögonen, hur fixar ni andra ögonen?
 

Bilagor

  • retusch.jpg
    retusch.jpg
    67.8 KB · Visningar: 556
pallep skrev:
Använde mig av tekniken i länken

http://dgrin.smugmug.com/gallery/1169397

använder mig själv av den tekniken när jag retuscherar och tycker det blir riktigt bra när man använder ett lager med "skarpt ljus" och sedan gör som Crawford Hart gör men jag har ett problem som någon kanske kan hjälpa mig med?

lager + vitt - vilket blir dodge (skugga på svensktphotoshop) och gör huden ljusare fungerar fint och är i principt det jag använder mig av men

lager + svart - ger mig en grå hud och inte en mörkare och blir inte alls bra

vad gör jag för fel?

bifogar bilder:

1. huden efter clone + healing brush
 

Bilagor

  • efter-healingbrush.jpg
    efter-healingbrush.jpg
    67 KB · Visningar: 460
2. huden efter enbart dodge(skugga) vilket ljusar upp huden där det behövs

här tycker jag att resultatet blir bra och är relativt nöjd med tekniken
 

Bilagor

  • efter-dodge.jpg
    efter-dodge.jpg
    67.6 KB · Visningar: 460
3. när jag försöker använda burn (efterbelys) och göra huden mörkare fungerar det inte som det ska utan huden blir grå - ?
 

Bilagor

  • burn-blir-grå.jpg
    burn-blir-grå.jpg
    68.9 KB · Visningar: 460
är jag helt ute o cyklar eller ska inte burn göra huden mörkare i samma färg när det ligger tillsammans med lagret "hard light"?

tacksam för svar ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.