Annons

Fixa en trasig extern hdd

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, man får värdera vad som finns på disken noga. När jag själv råkade ut för det så låg mina företagsdokument (CAD-ritningar mm) på diskarna. De kunde inte åtgärdas i Sverige utan skickades vidare till Ibas i Norge. Försök gjordes med att återställa filerna men avläsarnålen hade gått ned i skivorna och förstört för mycket.

Det som kunde räddas var maildatabasen och tur var det för alla nya dokument (som inte jag hade någon extra backup på!) hade jag mailat till kund för godkännande. Notan blev saftig, 20 tusen och då gick det ändå inte att återställa materialet :(

Så nog kan det kosta alltid, men en analys är det värt om du inte hittar någon lösning själv. Efter analysen får du ett förslag med fast pris och en uppskattning på hur mycket de kan återställa. Då har du något konkret att utgå ifrån.

Jo man får ta sig en funderare men jag pratade med en kamrat för en stund sedan och han hade en liten ide som fler av er vart inne på just med strömen å kontakterna det kan vara så att det är bara själva kontakten som det är något fel på han skulle kolla med någon kamrat till honom som jobbar med att laga mobiler åt Sony/Eriksson som kanske kunde fixa felet om det nu är det som är trasig

Har tänkt den tanken oxå ska kolla med en kompis som är på g hem från usa som kanske kan hjälpa mig med det elektroniska bara hoppas att det går att lösa

Jag lyckades rädda en vanlig SATA-disk på det viset en gång, då jag hade "tur" då bara kontrollerkortet hade havererat.

Ibas och liknande är oftast för dyrt för privatpersoner, jag har 3 hårddiskar liggandes här hemma som väntar på att priserna skall gå ner. Inget buisnesskritiskt men en hejdundrans massa dokument som skulle vara kul att få tillbaka.
Jag trodde i min enfald att digitalkamerarevolutionen skulle få ner priserna ordentligt då folk i vanliga fall inte tar backup och har alla sina bilder på hårddiskar som krashar.

/Karl

Har testat 3 st olika kablar som fungerar på andra saker har även provat å vicka på kabeln men det hjälper inte och det var min första åtgärd innan jag la in frågan här på forumet

Då var felet fixat det var en kall lödning i kretskortet där kontakten är lödd i kortet så nu fungerar den igen
vilket känns jäkligt skönt å slippa lägga ut ett par tusen lappar nu gick det på ett par hundringar å fixa istället
Men vis av lärdom så blir det till att införskaffa en extern HDD till

Då var felet fixat det var en kall lödning i kretskortet där kontakten är lödd i kortet så nu fungerar den igen
vilket känns jäkligt skönt å slippa lägga ut ett par tusen lappar nu gick det på ett par hundringar å fixa istället

Att inte ha en backup är friskt vågat!

/Karl

Gratulerar, helgen är räddad :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto