Annons

Fixa överexponerad bild i Photoshop eller RAW-mjukvara

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Fråga 1: Vilket funktion i Photoshop gör det som mest liknar exponeringskompensation på kameran?
Fråga 2: Har lightroom installerat på prov på datorn men den är verkligen svårarbetad. Blir det synbart bättre resultat om man fixar exponerignen i RAW-format gentemot att efterbehandla i Photoshop?

Tacksam för svar!

Fotar du i RAW så "framkallas" bilden först via ACR (Adobe Camera Raw) vare sig du använder Photoshop eller Lightroom. Där finns samma möjligheter att t.ex. minska exponering och rädda utbrända högdagrar (recovery).

Fråga 1: Vilket funktion i Photoshop gör det som mest liknar exponeringskompensation på kameran?
Fråga 2: Har lightroom installerat på prov på datorn men den är verkligen svårarbetad. Blir det synbart bättre resultat om man fixar exponerignen i RAW-format gentemot att efterbehandla i Photoshop?

Tacksam för svar!

Adobe Camera Raw om du har fotat i råformat. Där kan du trixa med "exponeringskompensation" i efeterhand. Men det blir klart svårare med överexponerade bilder. Är det helt utfrätt så kan det vara så att det inte går att få tillbaka några detaljer i det överexponerade.
Detta gäller om du har fotat i RAW och inte i JPG. Man kan korrigera lite i JPG men inte i samma utsträckning.

Justera

Tacksam för svar!

Fråga ett tycker jag på något sätt hör ihop med fråga två.
Du vill justera en överexponerad bild (rubriktexten) och plocka tillbaka detaljer i högdagerområdet?
Det bör göras i Camera RAW, det är där du har tillgång till kamerans informationsflöde fullt ut.
Det går inte att rädda en alltför överexponerad bild tyvärr... men mycket går att justera.

Lightroom... jag har aldrig tyckt om gränssnittet... arbetar personligen i kombinationen Picasa (för katalogisering, mappar och urval) och därifrån öppnar jag de filer jag vill redigera, direkt till Photoshop.

Tack för svar!
Har cs2 men hur får jag tag i CAmera Raw? Är det gratis?

Hur får man tag i det/installerar det i Photoshop?

Har Camera Raw.8bi på en katalog nu.
Är den installerad i Photoshop utan att jag gör ngnting?

Hur öppnas Camera Raw i Photoshop?

Har Camera Raw.8bi på en katalog nu.
Är den installerad i Photoshop utan att jag gör ngnting?

Hur öppnas Camera Raw i Photoshop?

Hm... du har en katalog bilder med DNGfiler på datorn?

Om du har Picasa installerat (eller om inte kan jag rekommendera dig att installera det.. det är helt gratis) http://picasa.google.com/

Öppna bilden du vill redigera i Camera RAW i picasa.
Högerklicka i bilden, en meny kommer upp.
Välj "öppna med Photoshop CS2"
DNGfilen öppnas nu automatiskt i Camera RAW för redigering.

Öppnas filen direkt till Photoshop, är den förmodligen inte en DNG (kontrollera filändelsen)

Tack för svar. Jag har bara Nef-filer? Kanske skall ställa om kameran till DNG först då?

Tack för svar. Jag har bara Nef-filer? Kanske skall ställa om kameran till DNG först då?

Ja, har du gamla Camera RAW tror jag inte den kan läsa NEF (Nikons eget format av RAW)
Ställ om den till DNG så fungerar det.
Nya RAW tror jag kan läsa NEF... men inte säkert... RAW 6.4 till CS5

Överexponerade (för ljusa) bilder kan räddas på följande sätt i Photoshop:

I Lagerpaletten, gör en lagerkopia av bakgrundslagret med Ctrl/+J.

Använd blandningsläget "Multiplicera/Multiply", bilden blir mörkare, om detta inte är tillräckligt, gör en lagerkopia av bakgrundslagret med Ctrl/+J till, kanske ytterligare en.

Om bilden blir för mörk, sänk opaciteten i Lagerpaletten tills bilden ser bra ut.

Detta räddar inte alla bilder, men väl värt ett försök!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto