ANNONS
Annons

Fisheyekonverter till 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

klash

Aktiv medlem
Hej,

Har plöjt igenom en massa gamla trådar utan att riktigt hitta några svar, så jag försöker här:

Jag har en Canon 350D och skulle vilja leka lite med extrem vidvinkel/fisheye. De flesta trådar mynnar ut i rekommendationer att köpa en Peleng eller liknande objektiv, men jag har ingen lust att lägga tusenlappar på det. Det blir med all säkerhet sämre bildkvalitet med en billig konverter, men nu är det konvertrar vi diskuterar.

1. Finns det några högupplösta, oredigerade bildexempel som är tagna med en fisheyekonverter?

2. Blir bildkvaliteten generellt sämre ju mer vidvinkel konvertern ger?

3. Här är ett par exempel på extrema (0,25x) konvertrar som jag tycker verkar kul:

http://cgi.ebay.de/0-25X-Fischauge-...yZ151221QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
http://cgi.ebay.com/Super-Fisheye-0...yZ116190QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Finns det ingenstans närmre man kan köpa dessa än Hong Kong resp USA, så man slipper åka på en massa tull? Någon som har erfarenheter av typ dessa?

Dessa konvertrars kvalitet kan sammanfattas i ett enda ord; superskräp. Köp ett riktigt vidvinkel i stället. Peleng är helt OK.

tannler skrev:
Dessa konvertrars kvalitet kan sammanfattas i ett enda ord; superskräp. Köp ett riktigt vidvinkel i stället. Peleng är helt OK.

Ibland kan superskräp duga. Jag har till och med hört att det finns folk som använder rena leksakskameror att ta bilder med!

Klas, man får vad man betalar för, som alltid.

Per.

Jag betvivlar inte att en Peleng ger bättre bilder, men det stillar inte min nyfikenhet på konvertrarna. Det som är superskräp för dig kanske duger gott till mig? Visst måste det finnas högupplösta bilder som är tagna med någon slags vidvinkelkonverter som man kan få se och avgöra om det duger till en själv någonstans på nätet?

Kul leksak! Verkar vara svårt att hitta bra info om dem dock. Mitt tips är att köpa den, testa och om du inte gillar den så finns det säkert en skejtare som vill köpa den på blocket.

lite sent att svara nu kanske men jag har testat den senare av de två linsena som finns länkande och det är kanske inte något man väljer att köpa om man har höga krav på sina bilder men det är helt klart värt pengarna om man är sugen på att testa och, enligt mina preferenser, tycker jag absolut inte att bilderna SÅ illa, verligen inte! Andrahandsvärdet är dessutom riktigt bra så om man vill ha en fisheye att lattja lite med är det ett bra alternativ enligt mig.

Kul att höra! Jag är fortfarande sugen på en, men det känns så surt att den blir dubbelt så dyr i näven efter frakt och tull och gud vet vad. Alla tips på bra ställen att handla mottages varmt!

Sitter i samma läge, mer eller mindre.
Är ute efter en extrem vidvinkel, men eftersom jag är student så är ekonomin inte den bästa för tillfället.
Det fick bli den senare av de två du listade, så nu sitter jag här och väntar på att få hem den.
Skulle ta 7-10 dagar enligt säljaren.

Den är ju inte allt för dyr, så om den verkligen är helkass så får den antingen samla damm i väskan, eller gå vidare till någon bättre behövande.

mig veterligen ska man inte behöva betala tull på saker som underskrider 1000kr (från usa iaf) så om säljaren sätter på alla lappar ordentligt ska man slippa extra avgifter. jag åkte dock på avgift för att tullen ompacketerade min lins men det dockade i slutändan på 900kr ikl frakt och tull (bara ompaketeringen dock..).
så kika på ebay vettja :)

Finns det en gräns vid 1000 kr? Min erfarenhet är att man åker på tull så fort det överskrider typ 300 kr.

jag vågar inte skriva på något alls men efter en snabbkik på tullverkets hemsida verkar det (kortfattat) som att nästan alla varor ska beläggas med en momssats på 25% och på det kan en tullsats komma (dock ej på elektronik, mm).
Men jag har beställt väldigt mycket saker via nätet och det är inte ofta jag fått betala extra, kanske så lite som 1 av 20 varor.. Jag har för mig att inom EU så är det fri handel men om de köps utifrån ska de gå genom tullen men det är ofta iaf små paket kommer genom utan att man behöver betala extra. Ett annat trix att kringå det ska vara om säljaren märker paketet som "gift", nackdelen är att då är inte paketet försäkrat vilket kan va lite dumt om det är dyrare grejer man beställer.
enklast är kanske att maila tullverket eller testa deras omräknade som finns där

http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden.4.4ab1598c11632f3ba92800010124.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar