Annons

Att köpa 350D genom ebay!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Joel84 skrev:
Hur fungerar Paypal? Såg något om att man måste skicka kort på sig själv?

Kort på sig själv? Nej det behöver man inte. Det är bara att registrera sig sen kan man koppla sitt betalkort till tjänsten. Man gör sen en symbolisk inbetalning och använder sen uppgifterna från bankutdraget för att konfirmera adressen.
När man betalar anger man mottagarens epostadress samt summan. Fördelarna med paypal är att ens uppgifter hålls dolda, man lämnar inte ut kortnr t.ex. Betalningen är även spårbar vilket inte en betalning med t.ex. western union är. Dessutom erbjuder paypal ett visst skydd upp till $1000 med "paypal buyer protection" som många säljare är anslutna till.

dJb skrev:
Jag håller med Zoran här. Håller man sig till rekommendationerna på ebay så är det säkert. Man ska dock vara på sin vakt och jag har själv fått några direkta förfrågningar om jag inte vill köpa samma produkt som jag bjudit på, fast billigare, av andra personer och utom ebays kontrollsystem. Verkligen inte att rekommendera och troligen bedragare.
Jag har även fått ett mail som först såg ut att vara från ebay där jag uppmanades att klicka på en länk och logga in på mitt konto och uppdatera mina personuppgifter annars skulle mitt konto raderas. Grejen var att det kom till en adress som jag inte använt på ebay. Uppenbarligen ett försök att komma över inloggningsuppgifter.
Håller man sig dock till rutinerade säljare och betalar med paypal ser jag dock ingen större anledning till oro. Mina köp har gått hur smidigt som helst och grejerna har varit tiptop och levererats mycket snabbt.

Exakt.

Nästan varje gång man bjuder på en vara och inte vinner den får man mail från "andra användare" som kan säga vad som helst för att lura av en pengar.

Några exempel:

"Den som vann autkionen kunde inte fullfölja betalningen. Du är nästa högsta bjudande ( även om du inte är det ) och får köpa varan för ditt högsta pris. OBS OBS OBS OBS Svara direkt till min mail [email protected] och inte via Ebay"

"Du är VINNAREN! GRATTIS TILL VUNNEN AUKTION. Pga att budet över dig drogs tillbaka har du nu största budet och har vunnit kameran. SVARA ENDAST DIREKT PÅ MIN MAIL [email protected]"

Ingen av dessa användare som skickar mail stämmer med användaren som hade lagt upp autktionen.

och senaste:

"Hej, jag är fru till <rätt användare som hade auktionen>, och jag ville bara berätta att han (har likadan kamera/någon har dragit tillbaka sitt bud), som han kan sälja till dig ifall du mailar till [email protected]".

Till det senaste kunde jag inte hålla mig till att svara "Oh thanks, great news. Now, just tell your husband to contact me and than we will discuss this further" (självklart dolde jag min emailadress så att de inte kan falsificera ett vanligt email).

Iallafall, jag rapoterar de flesta såna försök till ebay.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar