Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fisheye utan att det märks

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
För att fira att jag idag införskaffat ett Canon fisheye, som är hur kul som helst, så startar jag tråden "bilder tagna med äkta fisheye utan att det syns". Vad gäller kroppade kameror så måste det vara bilder tagna med sådana fisheye så att hela bildvinkeln 180 grader är med. Jag börjar enkelt med en bild ur tunneln genom Brunkebergsåsen som leder fram till platsen där Palme sköts, för er som inte känner till allt i Stockholm.

Bilagor

• IMG_5197 (Large).jpg
    IMG_5197 (Large).jpg
    11.6 KB · Visningar: 967
Senast ändrad:
Kul idé & riktigt snygg bild!

Men varför får inte croppade kameror va med i tråden, det finns väl objektiv med full bildvinkel även till dem? Vad utmärker isf ett 'äkta' fisheye?

Kul idé & riktigt snygg bild!

Men varför får inte croppade kameror va med i tråden, det finns väl objektiv med full bildvinkel även till dem? Vad utmärker isf ett 'äkta' fisheye?

Du har så rätt, tänkte inte på det, hann ändra mitt första meddelande, klart de får vara med. Alla som har såna bilder.

det finns ju fisheye-objektiv avsedda för kroppade kameror oxå... sigma har väl nåt fisheye 8mm/3.5 tror jag, och peleng har nåt 8mm oxå har jag för mig.

själv äger jag bara en analog lomo fisheye-kamera. har tagit två rullar film med den tror jag, och här är en bild som nog passar i tråden.

Bilagor

• lomofisheye4fs.jpg
    lomofisheye4fs.jpg
    53.4 KB · Visningar: 942
Oscars bild ser ju ut som en fisheye, men är de så fina så får de gärna visas i denna tråd också tycker jag. (snacka om att ändra förutsättningarna). Men huvudtemat bör vara att det inte skall synas.

NLC76 skrev: Kul idé & riktigt snygg bild!

Du har så rätt, tänkte inte på det, hann ändra mitt första meddelande, klart de får vara med. Alla som har såna bilder.

Haha, intressant..

för jag läste faktist att "Vad gäller kroppade kameror så måste det vara bilder tagna med sådana fisheye så att hela bildvinkeln 180 grader är med"

Varför svarar Håkan med att säga du har så rätt?

Det märks inte att det är fisheye, det är Stadhuset som börjar slakna på grund av tyngden från tornet.

Bilagor

• IMG_5293 (Large).jpg
    IMG_5293 (Large).jpg
    17.6 KB · Visningar: 642
Enastående flexibel sten måste jag säga. Tänk vad egyptierna kunnat göra om de haft sådan sten att tillgå..eller romarna..

-Håkan, vad använder du för program för "de-fishing"??

Jag använder faktiskt inget program för det, har inte hunnit titta på sådant än, eftersom jag köpte gluggen igår, en Canon EF 15/f2,8 fisheye. Men det finns ju lite trix vid själva fotograferandet för att hålla tillbaka distortionen i hörnen på bilden. Helt enkelt hur man centrerar motivet så att typ horisonten finns mitt i bildfältet, och det kan man ju tänka på även vid andra motiv, där man inte har horisont med. Som denna till exempel, ser ju inte så fishig ut.

Bilagor

• IMG_5276 (Large).jpg
    IMG_5276 (Large).jpg
    15.7 KB · Visningar: 371
och här har jag lagt slottet i övre delen av bilden, då syns distortionen enormt mkt mer

Bilagor

• IMG_5324 (Large).jpg
    IMG_5324 (Large).jpg
    26.9 KB · Visningar: 364
Jag använder faktiskt inget program för det, har inte hunnit titta på sådant än, eftersom jag köpte gluggen igår, en Canon EF 15/f2,8 fisheye. Men det finns ju lite trix vid själva fotograferandet för att hålla tillbaka distortionen i hörnen på bilden. Helt enkelt hur man centrerar motivet så att typ horisonten finns mitt i bildfältet, och det kan man ju tänka på även vid andra motiv, där man inte har horisont med. Som denna till exempel, ser ju inte så fishig ut.

Visst är det så, jag lägger nästan alltid horisonten i mitten när jag fotar t ex natur eller stadsmiljö med fish-eye. Och sen beskär jag bilden i efterhand för att få bort centreringen av horisonten. Lite surt, eftersom man förlorar en massa pixlar... Ett bra program för att de-fisha är annars Rectfish från Acapixus. Gör ett suveränt jobb för att räta ut linjerna.

Men sen kan man ju använda distortionen kreativt också:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1162660.htm?set=mp

Visst är det så, jag lägger nästan alltid horisonten i mitten när jag fotar t ex natur eller stadsmiljö med fish-eye. Och sen beskär jag bilden i efterhand för att få bort centreringen av horisonten. Lite surt, eftersom man förlorar en massa pixlar... Ett bra program för att de-fisha är annars Rectfish från Acapixus. Gör ett suveränt jobb för att räta ut linjerna.

Men sen kan man ju använda distortionen kreativt också:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1162660.htm?set=mp

precis, den var skitfin. Jag har ju bara hunnit leka lite ute idag, ska försöka få till lite sådana där toppbilder som du tar också så småningom. Får väl kolla det där programmet du skrev om, vad kostar det?

ANNONS