Annons

fisheye, sigma eller nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikkons är betydligt större och dyrare. Det är nog inte så många som har använt båda gluggarna, knappt någon som har provat en av dem, men det finns några tester på nätet prova att söka på "Sigma 8mm review"
Om pengar är ett problem så kan jag rekomendera Peleng 8mm, finns på ebay.
 
Kan inte hjälpa dig ang. Sigmas 8mm då jag aldrig provat den, men av erfarenhet vet jag att dessa typer av linser är rätt så krångliga/dyra att tillverka då kantskärpan är kritisk. Den tumregel jag brukar använda i sådana fall är att gå för den dyrare av dem, m.a.o. Nikon 10,5mm.
Har själv denna glugg i fotoväskan och använder den faktiskt mer än vad jag trodde att jag skulle göra när jag köpte in den.
Den är ganska okänslig för Ghost och Flare vilket är viktigt då motljusskyddet är nästan obefintligt.
En sak bör noteras, det är tveklöst den gluggen i min Nikon uppsättning som har den sämsta skärpan, tveksam dock om Sigmas skulle vara bättre.
 
Sigmas 8/4 ger rund bild!!! Nikons 10,5/2,8 ger en "raktecknad"!!!
Alltså en ganska så avgörande skildnad på dessa två.
Den Nikon jag har provat gav fantastisk skärpa. Knivskarp faktiskt. Dessutom är prisskildnaden inte speciellt stor. Cyberfoto tar 6500kr för Sigman och 7000kr för Nikon.

I det här fallet är valet enkelt tycker jag. Nikon har en kanonoptik här!
Ska beställa en själv.

/Kenneth
 
bilder?

ingen som skulle tänka sig att slänga upp två bilder från nikons och sigmas fisheye?

/D
 
tack för svaren. är nu ganska säker på att det är en nikon glugg som pengarna kommer att läggas på.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.