ANNONS
Annons

Fisheye "filter"?

Produkter
(logga in för att koppla)

målare

Avslutat medlemskap
Hejsan,

Medans pappa försöker laga min gamla Mamiya X1000 (jag misslyckades, skyller på att jag saknar verktyg) har jag fått upp ögonen på Nikons system. Någon tipsade mig om F3 och FM2n, och den senare verkar intressant. Jag har provat en F3 men gillade inte de små stickiga reglagen under rattarna, och inte sökarinformationens design heller för den delen.

Men en senare F2 eller som sagt FM2n kanske kunde passa mig. När jag sen funderade på vilka objektiv som passar min ekonomi blev det svårare.

Tänkte först satsa på ett normalt 55 och ett 28, gärna med samma storlek på filtergänga (52, existerar det?) för att kunna använda de filter jag redan har.

Därefter en teleconverter (ja, jag är fattig) och sist men inte minst - tvärtom mest intressant - ett fisheye "filter". Dvs något med 52 mm gänga att skruva på framtill (jag har hört men aldrig sett) i stil med 0.25x förstoring. Finns dessa i skaplig kvalite till ett vettigt pris?

Om det finns skulle jag isåfall kunna kombinera ihop till fyra objektiv; 7, ca 14, 28, 55 samt 110 mm - vilket inte vore helt fel.

Så, är jag helt ute och cyklar? Gillar vidvinkel, men är det värt att satsa på ett fisheyefilter? Kom gärna med förslag.

Joakim

... jag såg de gamla trådarna om fisheyefilter, men de var ganska fattiga på info, eller så är jag bara girig.

målare skrev:
Tänkte först satsa på ett normalt 55 och ett 28, gärna med samma storlek på filtergänga (52, existerar det?) för att kunna använda de filter jag redan har
Där har du tur. De allra flesta manuella Nikonobjektiv upp till runt 100 mm och även en del lite längre har 52 mm-gänga.
målare skrev:
sist men inte minst - tvärtom mest intressant - ett fisheye "filter". Dvs något med 52 mm gänga att skruva på framtill (jag har hört men aldrig sett) i stil med 0.25x förstoring. Finns dessa i skaplig kvalite till ett vettigt pris?
Nej, det finns inte. Vettigt pris har de ofta, men de ger alltid usel kvalitet. Ärligt talat så tycker jag nog du skall tänka om när det gäller den prylen.

Köp ett ryskt fisheye istället, mycket bättre bildkvalitet än försättslinerna. Är antagligen inte mycket dyrare än en försättslins. Finns 8mm och 16mm med nikonfattning.

www.rugift.com är en försäljare.

http://shop.lomography.com/fisheye/

här finns ett fisheye-"filter" eller converter för 46, 50, 52, 55 och 58mm adaperringar

Den ger helt cirkulär bild med 28mm lins och hyfsat vridna kanter men fyrkantig bild på 50mm

jävligt kool grej, man kan även skruva isönder den och vips så har man ett makro-filter!

49mm ring också förreasten om det var intressant

fisheyefilter

Hej

Jag har ett fisheyefilter med 52mm gänga, de finns alltså. Det är mycket billigare än ett fisheyebojektiv och ger samma lustiga effekt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar