Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fish eye till minicompact

Produkter
(logga in för att koppla)

coolfredde

Medlem
Hejsan

Undrar om det går att sätta fisheye på minicompact kamera och i så fall vilket, Då kameran inte har fästen för nya objektiv tänkte jag om det kanske fanns någon form av adapter eller så.

Tack på förhand

MVH
 
coolfredde skrev:
Hejsan

Undrar om det går att sätta fisheye på minicompact kamera och i så fall vilket, Då kameran inte har fästen för nya objektiv tänkte jag om det kanske fanns någon form av adapter eller så.

Tack på förhand

MVH

Nikon har en som heter FC-E9, se t.ex.

http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryId=12&languageId=12&prodId=655&catId=102

Är lite osäker på vilka modeller den passar till, men det måste en återförsäljare kunna svara på.
Det blir dock inget billigt nöje att sätta på en sådan på en digitalkompakt. Är du säker på att det är något sådant du vill ha? En dylik adapter tenderar att bli överflödig så fort du uppgraderar till en ny kamera. Jag säger detta då jag själv köpte både vidvinkel- och tele-adapter till min CoolPix 990 en gång i tiden. Kvaliten blev inte särskilt hög och de var oanvändbara när jag bytte upp mig till en bättre kamera. En ganska dålig investering kan man säga... Men kul kan det ju vara förstås!
 
jag såg att scandinavian-photo hadde fisheye konvertor som fästes m.h.a en magnet..

det kanske kan vara ngt.
 
Ledsen för att jag drar upp en hemskt gammal tråd igen. Men Kollade nu på de här som man fäster med magnet som finns till et överkommligt pris. Kollade på något liknande i USA när jag var där senast. På de kunde man skruva av något så det blev macro istället för vidvinkel, Är det samma som på de här?

http://www.cokin.com/ico12-AN-p1.html

Och passar de på en Casio EX-Z750? Det står nämligen inget på listan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.