Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Firmware

Produkter
(logga in för att koppla)
Behöver hjälp, får inte in Firmwaren på kortet, kameran säger Firmware behövs, vad gör jag för fel, har försökt på olika sätt, har formaterat kortet i kameran.
MVH SGÖ

Om du går in på eos-magazine sidan-News-aktuell kamera så kan du skriva ut en PDF fil med instruktioner. Senaste/sista version vad jag vet är 1.2.6. Det är i alla fall den jag kan hitta och även har i min kamera.

Hej
Jag har gjort som dom visar, lägger firmwaren i katalogen, den syns på kortet, men ändå så säger kameran att det behövs en firmware, kan inte läsa engelskan, så det kan vara något jag missar, klarade det på min 20D, tar bort objektivet, vilket man skulle på 20D och ställa den i P läget.
MVH SGÖ

Ligger filen i roten på minneskortet? Har för mig att den måste ligga i roten och inte i en mapp.

Ja den ska inte ligga i någon mapp utan direkt på minneskortet. Har något vagt minne att det var så. Värt o prova kanske?
Formatera kortet först. Ladda ner firmware och om den är packad (zip) eller likande packa upp den och lägg filen på minneskortet. Har för mig att det var en bin-fil.Försök sedan och uppgradera.

Senast ändrad:
Skall kameran vara på något särskilt sätt, i något särskilt läge, har provat massor av sätt att ladda kortet på, men den hittar inte firmwaren
MVH SGÖ

Har testat på alla möjliga sätt att få in firmwaren på kortet, men kameran känner inte av att det finns någon firmware, jag måste göra fel någonstans, men var,har någon något tips.
MVH SGÖ

Enda tipset jag har är att följa installationsanvisningen mycket noga, min erfarenhet är att det inte har varit några problem om man bara gör exakt som instruktionen beskriver.

Hur gör du när du lägger in filen på minneskortet?
Tankar du in det via kameran eller har du en kortläsare kopplad till datorn?
Tror att man måste köra via kortläsaren.
Sen att du formaterar kortet i kortläsaren innan du lägger på filen. Syns filen i utforskaren dvs att den ligger på minneskortet? Prova ett annat kort också.

Har nu prövat formatera i kortläsaren, firmwaren ligger på kortet, provat med tre olika kort, måste missat någon inställning i kameran, om den skall vara inslälld på något särskilt sätt, har testat köra in i kortläsare, kört in från datorn till kortet, inget hjälper, vad gör jag för fel?
MVH SGÖ

Kolla att nerladdningen av firmware är korrekt. Dvs att filstorleken är densamma som anges vid nerladdningen. Så att det inte blir något fel när du laddar ner den. Även att du laddar ner rätt fw för ljust din kamera.Vilken fw ligger i kameran fnv?

Så här stor skall den vara Windows, Properties size: 6.41MB (6,727,791bytes)
Kör du Windows?

Senast ändrad:
Firmwaren ligger på 3,1 mb, jag har nu i kameran 1.2.4, den nya heter 1.2.6, jag kör Windows, då gör jag något fel vid nerladdningen, är inte så haj på det där, det verkar inte vara någon komprimerad fil vad jag förstår, men det är ju inte så mycket jag förstår.
MVH SGÖ

Jag har laddat ner en ny och packat upp den.Har du någon mailadress så kan jag maila den drygt 6 mb.

Tackkkk!
Tack Timo, det löste sig, det var där felet låg, hoppas jag lärt mig till en annan gång.
MVH Särskilt varma
SGÖ

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar