Annons

Firmware till EOS 1D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger.W.

Avslutat medlemskap
Kan man uppdatera 1D mkII med någon form av pålitlig firmware någonstans. Kameran har troligtvis standard från fabriken. Vilka förbättringar kan man få med en uppdatering. Jag ser det hela som en liten risk och tycker att det skall vara värt besväret. mvh Roger.
 
Tack för svaret, men jag är inget vidare på teknisk engelska. Skulle man tänkas få en kortfattad liten svensk översättning på fördelarna Många många tack på förhand !!!
mvh Roger
 
Hej
Vad har du för version nu. Det ser du i sista menyns sista val om jag minns rätt, har inte kameran framme...

Den stora grejen är vad jag minns:
HCSD stöd, dvs de nya SD korten, tex 4GB korten, de hängde kameran om du försöker formattera kortet samt stöd för 8 o 12GB CF kort

Några problem med filnummreringen spårade ur

Nått problem med AI fokus i svagt ljus

Några problem med 580EX är lösta

Lite snabbare uppstart av kameran

Det är vad jag minns jag fått med mig då jag uppgraderade. Så lider du inte av dessa sakerna så tror jag du kan sova lungt med vad du har.

Det är rätt enkelt uppgradera om du har en lös kortläsare så du kan lägga BIN filen på CF eller SD kortet med, har du inte tillgång till sån blir det aningen bökigare. Jag har alltid använt extern kortläsare till datorn.
 
Jättetack för informationen. Jag tycker uppgraderingen som jag misstänkte är för liten så jag sover lungt med det jag har. Tack i alla fall. Roger
 
Hej

Är du rädd för att uppgradera???? tar bara några minuter!

Massa förbättringar har skett tex skrev den ca 3.5M/s sedanrunt 7MB/s, nästan dubbelt så snabb. Förbättrad af, alservo, dåligt ljus, kameran startar snabbare etc.

Hälsningar

Omar
 
serienummer

Vilket är egentligen serienumret. På förpackningen står (21)424519. har provat med och utan parentes men kommer inte fram så jag kan ladda ner. Under kameran står bara 424519 och det fungerar inte heller! Grrr!!! Får bara till svar "please confirm the serial number in your camera...."
 
Roger.W. skrev:
Jättetack för informationen. Jag tycker uppgraderingen som jag misstänkte är för liten så jag sover lungt med det jag har. Tack i alla fall. Roger

Hej

Sorry!:) :) Är man lite osäker kan det vara bra att få hjälp att installera den. Gör man fel kanske inte kameran startar.

Så det gäller ju att läsa instruktionerna noga.

Har själv upptdaterat så många ggr med olika kameror så jag tycker det är lätt.

Den filen man laddar ner skall ju också packas upp innan man kopierar den till ett cf-kort.

Jag hade personligen laddat in den, men det är ju jag det :) :) :)

Hälsningar

Omar
 
hej
har också uppgraderat alla mina kamoror varefter det kommit uppgraderingar.

Dock kan det skita sig om man inte har ström, nyladdat batteri osv.

Sen kan det vara bra på vissa modeller att inte ha objektivet på. Kommer inte ihåg vilken modell det var som kunde hänga sig med vissa objektiv.

Den allvarligaste buggen är filnummreringen, man kan tappa filer.

Roine
 
Gick bra

Det gick ju bra. Hade bara varit inne på fel kamera (MkII utan n). Det var ju en tårtbit.
Tack för länkarna! Verkligen inte lätt att hitta dessa om man söker via canon.se.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.