Annons

Firmware 1.04 till A100 - förbättrad autofokus, exponering och mindre brus?

Produkter
(logga in för att koppla)

mr.b

Aktiv medlem
Hej,
den firmwareuppgradering som Sony presenterade i höstas har av folk på Dyxum.com:s forum ansetts ge förbättrad autofokusprestanda, säkrare exponering och mindre brus på höga ISO. Länk: "Changes seen in V1.04"

Är det någon här som uppmärksammat detta? Jag installerade det själv för sn stund sedan, och tycker mig märka viss förbättring avseende bruset (som är oacceptabelt högt på ISO 800 och 1600). Posta gärna om ni märkt någon skillnad. Sony har inte själv angett ovanstående som åtgärdspunkter i uppdateringen.

Jag börjar själv tröttna på framförallt brusnivån i kameran. Tråkigt om inte Sony erkänner och åtgärdar bruset och den ojämna exponeringsautomatiken på denna kamera, som i övrigt är kanon.
 
Se till att verkligen exponera till höger så har du inte samma problem!

A100 iso 1600 bild (100% crop):

1600babyCrop1.jpg


Förstår inte riktigt detta gnäll...

http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=22386&PN=1
 
...skrivet av den sanne Sony-ambassadören.

Man skulle lätt kunna tro att du är avlönad av Sony Kristoffer.

(Bra länk den där sista på Dyxum)
 
Tog testbilder både före och efter jag installerade firmwaren, men märkte ingen skillnad på bruset. Däremot verkar det ha påverkat AF som känns lite säkrare och snabbare. Kommer dock inte plåta så mycket mer med A100an för att forma mig något säkrare omdöme om det.
 
Funkar inte för mig!

mr.b skrev:
Här finns fungerande direktlänkar till firmware V1.04:

Photoclub Alpha

Hej!
Jag lyckas inte öppna filerna - kan felet vara att det inte ska fungera i Vista!!?? Hittade nedanstående på Sony Europes kundsida,

You need a computer that meets the following requirements:


One of the following Operating System:

Microsoft Windows® XP Home Edition/Professional
Microsoft Windows 2000 Professional
Microsoft Millennium Edition
Mac OS X (v10.1.3 – v10.4)

Är det någon som uppdaterat med Vista.
Tacksam för svar
Hälsningar Urban
 
Firmware 1.04 till A100

Har installerat uppdateringen och jag tyckte att autofokusen genast blev bättre! Speciellt på Sigma 70-300 Apo. OM det bara blev lite roligare väder så att man kan gå ut och prova lite med!
kjellsn
 
RE

Tycker den blev lite mer exakt och snabbare,
På sigman 70-300 hade den lite svårt att fokusera förut men tycker att den blev lite stabilare nu.
På sigman 18-125 tycker jag den ochså blev lite snabbare och mer exakt.Har bara tagit några bilder från balkongen ännu!
 
Okej, det låter lovande.

En av de största anledningarna till att jag vill byta ut min Dynax5D är just precisionen i af:en.
Då har ju tydligen Sony jobbat på detta och af:en i A700 och kommande A200 lär ju vara ännu vassare.
 
Re:

Jag provade Sony A700 på fotomässan och den autofokusen var betydligt vassare än A 100:an.
Jag är själv lite sugen på A700 men jag tänker vänta tills i höst eller vinter då tror jag priserna har gått ner lite. Jag köpte min A 100 hus i februari förra året för 7495:- och efter en månad kunde man få en A100 och kitobjetiv för 6995:-
 
Jag upplever att bruset blev bättre.

Innan bävade jag att använda iso 800, men med ova i tråden rekommendation om tillvägagångsätt måste jag säga att de iso 1600 biler jag tog är faktiskt användbara.

Visst brusiga men inte så dåligt som 800 var innan, men netimage så brukar det fixa sig :)

Peter
 
Hej, är det någon som vet om man tagit handen från a100 från Sonys sida nu, eller om man kan förvänta sig ytterligare uppgraderingar av mjukvara? Har laddat upp 1.04 men tycker ju inte det gör underverk avseende brus. Kan inte låta bli att känna en viss oro att iom släppet av a200 är man numera avhängd som a100-ägare.
"Synd, ni fick inte bättre, nu dumpar vi priset på din kamera - köp nytt om du vill slippa brus."

Hur gör ni andra med bruset? Finns det knep om man ändå vill köra med mer än 400asa?

Vilka fler tänker trotsa teknikhetsen och behålla sin a100?
 
Det bästa knepet är nog att köpa nytt, tyvärr. Jag tvivlar på att Sony kommer att lägga ner energi på utgågna kameramodeller.
 
Program som Neat Image och Noise Ninja är bästa sättet att hantera brus.

Jag kommer behålla min a100 som backup, men jag köpte den dock fullt medveten om svagheten på högre ISO eftersom a100an både är stabiliserad och också fortfarande är 10 megapixelmodellen med högst upplösning på marknaden (möjligen kan Canon 1DmkIII vara bättre, DPReview har inte mätt den än).
 
Senast ändrad:

Similar threads

ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.